Permalänk
Medlem

Lian Li V600FX vatten bygge

Hej på er alla.

Då har man äntligen fått tummen ur och börjat på vatten bygget på allvar.

Några av er kommer säkert ihåg mitt chassi med en massa blå flummiga led fläktar.
http://www.sweclockers.com/galleri/8471-lian-li-v600fx-silent...

Men nu har jag strippat hela chassit på allt. Och börjat modifiera det för att trycka in en 240 radiator i fronten.

Har mycket mer att göra på det då det ska byggas om en hel del. Ska även få en platta CNC bearbetad och bockad som jag ska fästa 2st SSD på samt reservoar och den ska sitta jäms med moderkort plåten fram till fronten. Men mer info om detta kommer med tiden. Troligtvis kommer det även några andra delar med tiden.

Även komponenter är inte bestämt ännu. Men troligtvis en Asus Maximus Gene V med en kommande I7 CPU. Samt naturligtvis ett vattenkylt Nvidia GTX 680 kort.

Det jag har gjort just nu är att jag börjat borra upp pop-nitar och tagit bort alla burar i chassit. Och kommer att flytta upp "fläkt-hållare" så den passar in på kommande radiator.

ursäkta de dåliga bilderna. Man tager vad man haver då min system med stativ är utlånad.

Allt strippat

fläkt hållare

Hur den satt "original"

Trolig placering. Denna kommer pop-nitas tillbaks i den positionen.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Go for it !
Kommer bli riktigt kul att följa detta!

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli spännande att följa detta!

Permalänk

och så snodde du den iden också, köper detta sen bara så du vet!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Ser bra ut so far, ska följas

Permalänk
Medlem

En fläkt hållare? Ska burken slaktas först?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Du gör alltid fina byggen så detta ska bli intressant.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tack för visat intresse!

Behöver erat råd. Tänkt använda koppar rör istället för slangar, eller altenativt kombinera. Råd och tips eftersökes. Det jag grublar över hur själva anslutningarna kommer fungera.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Tack för visat intresse!

Behöver erat råd. Tänkt använda koppar rör istället för slangar, eller altenativt kombinera. Råd och tips eftersökes. Det jag grublar över hur själva anslutningarna kommer fungera.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/16/86-980_l....

Kanske inte det optimal ur flödes synpunkt, men jag hade valt att köra med 90 graders kopplingar, kommer inte bli lätt och smidigt, men kan ge en väldigt speciell look till det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Tack för visat intresse!

Behöver erat råd. Tänkt använda koppar rör istället för slangar, eller altenativt kombinera. Råd och tips eftersökes. Det jag grublar över hur själva anslutningarna kommer fungera.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/16/86-980_l....

Anslutningarna löser du enkelt med att gänga rören med tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats...
Och alla vinklar använder du en rörbock till för snyggast resultat.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kanske inte det optimal ur flödes synpunkt, men jag hade valt att köra med 90 graders kopplingar, kommer inte bli lätt och smidigt, men kan ge en väldigt speciell look till det hela

Jo, det var hela poängen. Att göra nått som inte är speciellt vanligt.

Skrivet av rhalla:

Anslutningarna löser du enkelt med att gänga rören med tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats...
Och alla vinklar använder du en rörbock till för snyggast resultat.

Ja, det vore ju en idé. Men kommer bli ett helvete att få i allt i maskinen, då jag antar du menar att jag ska "skruva" i rören direkt i kyl-blocken? Men förklara gärna närmare om du menar nått annat.

_______________

Här kommer kvälls uppdateringen.

Lekt omkring lite med radiator. Vad tror ni om denna placering? Mitt i fronten.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Jo, det var hela poängen. Att göra nått som inte är speciellt vanligt.

Ja, det vore ju en idé. Men kommer bli ett helvete att få i allt i maskinen, då jag antar du menar att jag ska "skruva" i rören direkt i kyl-blocken? Men förklara gärna närmare om du menar nått annat.

_______________

Här kommer kvälls uppdateringen.

Lekt omkring lite med radiator. Vad tror ni om denna placering? Mitt i fronten.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/16/P1030043....

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/16/P1030045....

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/16/P1030048....

Finns det någon speciell anledning till varför du monterat radiatorn så högt upp i fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Tack för visat intresse!

Behöver erat råd. Tänkt använda koppar rör istället för slangar, eller altenativt kombinera. Råd och tips eftersökes. Det jag grublar över hur själva anslutningarna kommer fungera.

Det som brukar användas av många är dessa anslutningar från Bitspower:

http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/...

De är egentligen gjorda för solida plaströr mellan grafikkort, men fungerar utmärkt till metallrör med 12mm ytterdiameter. De finns i olika färger etc. under deras "SLI / Crossfire" kategori.

Permalänk

Inte ens en fundering, bevakning direkt!
Ser mycket fram emot ett nytt trevligt projekt från dig!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Finns det någon speciell anledning till varför du monterat radiatorn så högt upp i fronten?

Ingen alls. Men kommer inte ha något i övre delen så varför inte höja upp radiatorn lite. Ska testa vidare och se vad som ser bäst. Kommer snart få resten av grejerna också så då blir det att "möblera" om så att säga.

Skrivet av Marcusk:

Det som brukar användas av många är dessa anslutningar från Bitspower:

http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/...

De är egentligen gjorda för solida plaströr mellan grafikkort, men fungerar utmärkt till metallrör med 12mm ytterdiameter. De finns i olika färger etc. under deras "SLI / Crossfire" kategori.

Man tackar. Precis vad jag är ute efter. Men det är inte så att dom bara är instuckna i anslutningen. Ingen risk att man kan råka rycka ur rören om de bara är instuckna?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ignorera fläktarna för övrigt. De är bara för mätning.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rizzt:

Ingen alls. Men kommer inte ha något i övre delen så varför inte höja upp radiatorn lite. Ska testa vidare och se vad som ser bäst. Kommer snart få resten av grejerna också så då blir det att "möblera" om så att säga.

Man tackar. Precis vad jag är ute efter. Men det är inte så att dom bara är instuckna i anslutningen. Ingen risk att man kan råka rycka ur rören om de bara är instuckna?

Jag är 99% säker på att det är 10mm rör.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag är 99% säker på att det är 10mm rör.

Ja isf var det inte mycket att hänga i granen. Hade viljat haft runt 15/16mm iaf.

Får med andra ord spåna vidare. Men på nått sätt vill jag ha in rör på nått sätt i bygget.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Ja isf var det inte mycket att hänga i granen. Hade viljat haft runt 15/16mm iaf.

Får med andra ord spåna vidare. Men på nått sätt vill jag ha in rör på nått sätt i bygget.

Testa kolla på riktiga delar anpassade för rördragning, med lite tur finns det kanske till och med några fittings som passar direkt i gängorna på blocket! Tänker mig något i stil med denna del.

Finns hur mycket som helst på tex www.vvsobadrum.se

Permalänk
Medlem

Får ta mig till en rörmockare med ett block o får lite råd. De har säkert någon idé.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Man tackar. Precis vad jag är ute efter. Men det är inte så att dom bara är instuckna i anslutningen. Ingen risk att man kan råka rycka ur rören om de bara är instuckna?

De hålls fast relativt säkert med hjälp av 2st O-ringar. De skulle sitta ganska säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De hålls fast relativt säkert med hjälp av 2st O-ringar. De skulle sitta ganska säkert.

Det du lade in en bild på är i och för sig en presskoppling som pressas fast över röret med hjälp av ett specialverktyg. Hur vida det är safe att använda utan att pressa dom kopplingarna är inget jag skulle satsa dyra komponenter på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Det du lade in en bild på är i och för sig en presskoppling som pressas fast över röret med hjälp av ett specialverktyg. Hur vida det är safe att använda utan att pressa dom kopplingarna är inget jag skulle satsa dyra komponenter på...

Jag länkade till denna koppling, och den är definitivt inte en presskoppling:

http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/...

Röret sitter bara med fast med hjälp av 2st O-ringar.

Permalänk
Medlem

Längtar till att se resultatet, hoppas du får till det med rör!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag länkade till denna koppling, och den är definitivt inte en presskoppling:

http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/...

Röret sitter bara med fast med hjälp av 2st O-ringar.

Ah, sorry I fail... På grunda av ordningen på posterna så tolkade jag fel vilka kopplingar som avsågs, ser nu att det var lanbonden som länkade den jag menade.
My bad >.<

Permalänk
Medlem

Fan, får inte till det med täck plåtarna. Har kapat till en men får inte dit den på ett bra sätt. Har testat att löd svetsa (Går ju dock inte på etsad plåt kom jag på) och testat smältlim m.m. Men inget blir varken bra eller stabilt.

Får tänka över detta lite mer. Kanske blir tvungen ändå att sätta tillbaka buren. Då får jag helt enkelt kapa lite i den för att få plats med radiatorn. Då kan jag använda täckplåtarna som dom är original.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Fan, får inte till det med täck plåtarna. Har kapat till en men får inte dit den på ett bra sätt. Har testat att löd svetsa (Går ju dock inte på etsad plåt kom jag på) och testat smältlim m.m. Men inget blir varken bra eller stabilt.

Får tänka över detta lite mer. Kanske blir tvungen ändå att sätta tillbaka buren. Då får jag helt enkelt kapa lite i den för att få plats med radiatorn. Då kan jag använda täckplåtarna som dom är original.

Har du testat epoxy? Tror det skulle funka på aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har du testat epoxy? Tror det skulle funka på aluminium.

Mjo, men det gick inte det heller. Fäster inte riktigt. Epoxy brukar ju funka bättre under tryck. Inte bara som en "fog".

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Mjo, men det gick inte det heller. Fäster inte riktigt. Epoxy brukar ju funka bättre under tryck. Inte bara som en "fog".

Kanske om du böjer de flikarna som sitter på sidorna av täckplåtarna utåt så att de kan tryckas mot insidan av fronten med epoxy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kanske om du böjer de flikarna som sitter på sidorna av täckplåtarna utåt så att de kan tryckas mot insidan av fronten med epoxy?

Hade den idén i början. Men efter ett par tester så dumpade jag den idén just av anledningen att det syns utifrån. Ett riktigt gissel med hålad front har jag upptäckt.

Rör hade dom på BauHaus 12mm X 2000mm förkromad för 109:- iaf. Så det lär inte vara några problem.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x