Permalänk
Medlem

Moderkortsplåt i plast/trä

Finns det några nackdelar med att ha moderkortsplåten i plast eller trä?
Tänkte på ev. jordning genom skruvarna ner i chassit som då nätagget också jordar i (?).

Eller är plåt under moderkakan att föredra med sluten jordkrets mot nätagget?
En god vän som antydde det vore bättre.

Vad säger moddarna ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Det bör det inte vara efterson offsetsen är icke ledande

Edit: fel formulerat.. men MED offsetsen bryts kontaktytorna

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta kabelskor modell "ring" under skruvarna o göra en jordslinga om du vill

Bakplan i metall ger ju även en viss skärmning av radiofält runt kortet..

Hade själv en labbdator bestående av något gammalt Aopen moderkort med en Celeron 300A som låg löst på ett bord med nätagg, gejmade endel med den på lan också när vi hade ont om burkar Fick f ö moderkortet i en statisk plastpåse när jag köpte det (typ ICA-kasse i "LDPE"). Men den maskinen kraschade nog aldrig när jag använde den vad jag minns..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Våran server är helt i plexi har tuffat på i många år 24/7

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av capkekken:

Det bör det inte vara efterson offsetsen är icke ledande

Sedan när är mässing icke ledande? Jodå, de leder ström.

Skrivet av HCP:

Finns det några nackdelar med att ha moderkortsplåten i plast eller trä?
Tänkte på ev. jordning genom skruvarna ner i chassit som då nätagget också jordar i (?).

Eller är plåt under moderkakan att föredra med sluten jordkrets mot nätagget?
En god vän som antydde det vore bättre.

Vad säger moddarna ?

Ja, det är att föredra, men inte kritiskt. Huvudsaken om du inte ska ha ett jordplan är att du ordnar någon annan form av jordning alternativt isolerar datorn helt.

Skrivet av MCRJ:

Våran server är helt i plexi har tuffat på i många år 24/7

http://filserver.ulan.se/files/Miniserver/Storlek_illustratio...

Dock har du just som jag just skrev isolerat datorn helt, vilket skapar ett helt slutet system. Jordning är inte livsviktigt om man inte har ett ledande chassi.

Dock bör det påpekas att nackdelen med bristande jordning är att man får vagabonderande strömmar (olika jordpotential) på datorn och allt annat med egen strömförsörjning exempelvis skärm, högtalare eller TV, vilket kan skada både datorn och (kanske mest troligt) den andra utrustningen.

En taskigt jordad dator brukar kunna ge fina blixtar när man stoppar in kontakter bakpå den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync