Permalänk
Medlem

ress' Dual CPU Cooler

Ja som min extremt häftiga rubrik lyder så har jag en ide om att seriekoppla två luftkylare och se vad som händer!

Bakgrund
Jag fick en rätt galen ide, att lägga till en extra kylare för att kyla processorn. Efter lite funderande kom jag på en lösning som skulle kunna fungera och jag bestämde mig för att testa! Det kan ju inte gå värre än att prollen börjar brinna och sätter eld på huset

Teori
Tanken är att montera ett extra kylblock mellan CPUn och den ordinsrie kylaren, en Cooler Master 212 (väntar på att TPC 812 ska släppas i Sverige, verkar grym). Till blocket ansluts heatpipes som i andra änden ansluts till extrakylaren, en Arctic Cooling Accelero passiv GPU-kylare. Enkelt i teorin, återstår att se hur det fungerar i praktiken. Uppenbara problem, förutom själva tillverkningen, är:

Extrakylaren ska få plats någonstans

Ordinarie kylare hamnar ca 8 mm längre ut vilket gör att fästet måste moddas och att kylaren eventuellt inte får plats

Extra anslutningsytor vilket kan leda till högre temperaturer

Osv... Men det lär ju visa sig ifall det fungerar!

Heatpipes
Det enda vettiga sättet att leda bort värme på utan pumpar osv, är med hjälp av heatpipes. Efter att halvt ha letat ihjäl mig efter HPs till vettiga priser gav jag upp. Det verkar helt enkelt som att det inte är lönsamt för kineserna att exportera dessa lösa. Så istället köpte jag mig ett extra Accelero som jag tar HPs och anslutningsblock från. Detta kostar ungefär lika mycket som en HP kostar på conrad.se.

Arcitc Cooling Accelero S1. 139 kr på CDON.COM.

Strippad på fästen och plastgrejer

Nästa steg är att ta bort kylflänsarna. Till detta behövdes en avbitare, handskar och en halvtimmes tålamod. Det är bara att knipsa av varje kylfläns på vardera sida om heatpipesen och sedan vrida/vicka bort varje del.

Blev visst lite hud fattigare Hade varit grymt med en bandsåg att kapa flänsarna med men men...

Till slut så! Fyra kvlitetsheatpipes på anslutningsblock! Tyvärr är de olika långa, så jag kommer att använda de tre kortaste.

Heatpipesen behöver rätas ut. Detta var minst sagt lättare sagt än gjort, de är ganska mjuka men ville gärna "veckas". Blev inte riktigt nöjd, kanske skulle ha värmt de lite först...

Testade värmeledningen emellanåt och det verkar inte som att denna har påverkats av misshandeln. Skönt!

Resultat. Inte så snyggt men förhoppningsvis funktionellt! Hade nog varit enklare med lösa HPs, men detta hade som sagt blivit mer än tre gånger så dyrt... För en ide som kanske inte ens fungerar... Nej tack! Ifall det fungerar så får jag fundera på ifall jag ska byta ut dessa.

Anslutningsblock
Detta kommer jag att låta få tillverkat av en mekanisk verkstad enligt denna ritning:

Heatpipesen kommer alltså att anslutas till blocket genom hålen med kylpasta. Sedan måste dessa såklart fixeras, kommer antingen lösa detta med lödning eller lite lim. Arctic Cooling gör ett värmeledande lim som tydligen ska vara bra som jag skulle kunna använda, men ifall jag vill justera kylningen eller använda blocket till någonting annat blir jag tvungen att borra ur hålen vilket inte känns så lockande. Dessutom leder deras kylpasta värmen bättre än deras lim. Avstånden mellan hålen tycker jag borde räcka för att leda värmen till den ordinarie kylaren, även detta ska förstås mätas.

Ska försöka hinna förbi verkstaden imorgon och se vad de säger. Helst vill jag ha blocket i koppar, men aluminium borde också fungera. Även om koppar leder värme nästan dubbelt så bra så känns det som att det är så pass liten massa att passera att det är försumbart.

Hela kalaset ska in i ett Corsair Carbide 500R som förhoppningsvis kommer imorgon eller på torsdag

Allt för nu, uppföljning kommer imorgon om intresse finns!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Otroligt cool och kul ide =D hoppas verkligen att det fungerar!
hellre en "det funkar nog" människa än en "det kommer inte funka pga" människa =P

Permalänk
Medlem

Riktigt cool idé! Bevakar absolut!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Verkar som en mycket bra idé!

Tänkte själv på en Hybrid ide mellan lyft och vattenkylare!

Tänk en vanlig heat pipe kylare fast du drar vatten i heatpipsen istället för för den lösning där är nu!

så har man en fläkt på kylaren som kyler bl.a vattnet!

Sen har man bara lite slangar pump och radiator (kanske behållare för vattnet också)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealcub:

Otroligt cool och kul ide =D hoppas verkligen att det fungerar!
hellre en "det funkar nog" människa än en "det kommer inte funka pga" människa =P

Ja man måste ju prova innan man vet! Har inte hittat någon som har testat detta innan... Kanske finns en anledning till det

Skrivet av Rydisen:

Riktigt cool idé! Bevakar absolut!

Roligt att du gillar det!

Skrivet av xfmimd:

Verkar som en mycket bra idé!

Tänkte själv på en Hybrid ide mellan lyft och vattenkylare!

Tänk en vanlig heat pipe kylare fast du drar vatten i heatpipsen istället för för den lösning där är nu!

så har man en fläkt på kylaren som kyler bl.a vattnet!

Sen har man bara lite slangar pump och radiator (kanske behållare för vattnet också)

Intressant ide, har sett en liknande grej tidigare Länk. Problemet att köra vatten i vanliga heatpipes är dock att det är ganska liten dimension (diameter ~6mm) och att vissa heatpipes har en "kabel" i mitten som försämrar flädet. Men om du tänkte dig lite grövre rör med kylflänsar så borde det ju fungera

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Skrivet av ress:

Ja man måste ju prova innan man vet! Har inte hittat någon som har testat detta innan... Kanske finns en anledning till det

Roligt att du gillar det!

Intressant ide, har sett en liknande grej tidigare Länk. Problemet att köra vatten i vanliga heatpipes är dock att det är ganska liten dimension (diameter ~6mm) och att vissa heatpipes har en "kabel" i mitten som försämrar flädet. Men om du tänkte dig lite grövre rör med kylflänsar så borde det ju fungera

Denna idén är fortfarande i planerings stadiet och har varit ett tag. Men jag skall se när jag får hem min andra dator och experimentera med den kylaren som sitter där!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Denna idén är fortfarande i planerings stadiet och har varit ett tag. Men jag skall se när jag får hem min andra dator och experimentera med den kylaren som sitter där!

Intressant, att testa är det bästa sättet att lära sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update: 2/5

Var förbi en mekanisk verkstad som ska tillverka mitt kylblock. Det ska tydligen inte vara några problem att fixa det och eftersom det handlar om såpass lite material kommer det att tillverkas i koppar. Tyvärr var han tveksam på om de skulle hinna göra det den här veckan... Så jag får hoppas på det bästa!

Dessutom har mitt nya chassi (Corsair Carbide 500R som jag nämnde tidigare) blivit försenat men förhoppningsvis kommer det imorgon eller på fredag så att jag har någonting att leka med i helgen

Det är alltså mest väntan just nu, men när chassit kommer ska jag börja planera placering av kylaren. Jag vill helst inte börja såga i det det första jag gör men misstänker att det kommer att bli så ändå

Update kommer när någon av delarna anländer!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update 3/5

Inget kylblock än, men jag fick paket från CDON idag innehållande mitt nya chassie och ett till Arctic Accelero Så här långt är jag nöjd, helt OK kvalitetskänsla och framför allt: väldigt flexibelt. Det mesta sitter fast med skruvar istället för med nitar som på mitt förra FD R3. HDD-burarna är till och med fastsatta med tumskruvar vilket gör det enkelt att modda som man själv vill ha det Dessutom är det gott om plats, utbuktningarna i sidorna gör faktiskt skillnad. Och plats lär behövas! Lite bilder:

Allt på plats! Ni får se detta lite mer som en "mock-up" än en färdig montering, när jag ändå ska ut med grejerna igen snart orkade jag inte vara överambitiös Som synes har jag monterat mitt stackars gamla FSP-nätagg framkant för att frigöra yta för en extra chassiefläkt (tycker att PSUn har en ganska märklig placering i chassin...) Har vänt på fläkten i PSUn så att det blåser luften uppåt och på så sätt (förhoppningsvis) kyler hårddiskarna. Jag skriver förhoppningsvis eftersom det finns en risk att effekten blir den motsatta, att hårddiskarna värms upp av varmluften från nätagget. Jag får se på tempmätningarna senare

Närbild på komponenter och fläktar. De tre inblåsfläktarna (Scythe Slip Stream 140mm) styrs av en manuell fläktkontroller, utblåsfläktarna (Arctic Cooling F12 120mm) styrs med PWM. Helst hade jag velat ha allt PWM-styrt men har inte hittat några 140mm sådana. Som synes är en av Scythe-fläktarna monterad i 5,25"-racket, har inga plander på att slänga in någon DVD-läsare

Högst upp i chassiet finns utrymme för fläktar, radiator eller...

Extra CPU-kylare!

Närbild. Kommer att behöva kapa lite som det verkar tyvärr... Får se hur jag löser det.

Allt monterat. Var lite orolig för att det skulle se för spacat ut men i verkligheten är det faktiskt riktigt snyggt! Inte lika stilrent som mitt gamla R3 dock.

Uppstart, så far so good. Temperaturerna håller sig på bra nivå trots att jag inte har några fläktar monterade direkt på kylare, men då har jag inte hunnit stresstesta än heller. Då det här chassit är betydligt luftigare än R3an är det också naturligtvis mer högljutt, men inte så illa som jag var orolig för. Har planer på att montera ljuddämpning på lämpliga ställen och då tror jag faktiskt att det kommer att bli riktigt tyst och fint.

Svarar gärna på frågor om någon undrar något om chassit!

En liten teaser angående det som tråden egentligen handlar om, dubbla kylare! Ungefär så här det är tänkt. Hoppas på att jag får kylblocket imorgon så att jag kan fortsätta med det.

Allt för nu!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hej!
Såg just denna tråd. I teorin så är större massa på kylaren önskvärt för du kan tillföra den mer energi och den kommer öka färre grader....så fungerar det. Större area är även önskvärt för avkylningen mot omgivningen beror av hur mkt luft som kommer i kontakt med kylaren, så du kommer definitiv tappa någon grad. Det som gör mig fundersam är hur du böjt värmeledningsrören. Det är en vätska sluten i rören som börjar koka vid stocketen och sedan tar sig därifrån, skarpa böjningar pajar detta helt och de leder lika dåligt som att bara ha ett kopparrör. Vilket inte är fy skam, men inte fullt lika bra.

Kommer kontaktytan mellan kylarna vara tillräckligt bra för att projektet skall vara värt det....återstår att se. Iden är bra, men genomförandet är svårt.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant tråd, kommer följas!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av beweer:

Hej!
Såg just denna tråd. I teorin så är större massa på kylaren önskvärt för du kan tillföra den mer energi och den kommer öka färre grader....så fungerar det. Större area är även önskvärt för avkylningen mot omgivningen beror av hur mkt luft som kommer i kontakt med kylaren, så du kommer definitiv tappa någon grad. Det som gör mig fundersam är hur du böjt värmeledningsrören. Det är en vätska sluten i rören som börjar koka vid stocketen och sedan tar sig därifrån, skarpa böjningar pajar detta helt och de leder lika dåligt som att bara ha ett kopparrör. Vilket inte är fy skam, men inte fullt lika bra.

Kommer kontaktytan mellan kylarna vara tillräckligt bra för att projektet skall vara värt det....återstår att se. Iden är bra, men genomförandet är svårt.

Jag är fullt medveten om att böjarna på heatpipesen inte blev helt optimala då det blev lite "veck" i dessa. Däremot ska det inte vara några problem att ha ganska skarpa böjar så länge de är bra gjorda, många kylare har ju faktiskt ännu snävare vinklar. Men detta är som sagt ett test, fungerar det så får jag överväga att köpa lösa och raka heatpipes som böjs till med hjälp av en rörböjare

Reslutat kommer, roligt att du följer tråden!

Skrivet av KKay:

Intressant!

Tack!

Skrivet av Shamzin:

Riktigt intressant tråd, kommer följas!

Vad roligt!

Har för övrigt beställt mig en sån här:

IR-termometer direkt från Kina! Får se ifall den dyker upp innan jul, men det skulle vara kul att mäta temperaturerna med denna också.

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update 6/5

Jag hann ju som sagt inte få kylblocket innan helgen men det gav mig istället tid att fundera ut en placering av extrakylaren. Jag hade tänkt ha den i utrymmet ovanför innertaket, men det innebär att jag behöver kapa i chassit vilket jag inte är speciellt sugen på... Dessutom blir det dåligt med utrymme för fläktarna under kylaren. Så istället kommer den att hamna såhär:

Alltså strax ovanför 212:an. Även ifall jag bestämmer mig för att smälla dit en Phanteks PH-TC14PE i framtiden så borde det få plats.

Sett framifrån. Fläktarna placeras istället i utrymmet ovanför innertaket.

Ett problem löst, men ett annat uppstår Det blir svårt att använda heatpipesen som jag har, så istället har jag beställt nya. 80 kr/st kostade de på Conrad.se när jag köpte tre stycken vilket ändå får anses som rimligt. Hoppas att de anländer lagomt till kylblocket är klart!

Ny update kommer när delarna anländer

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

hurru du kom igen nu, älskar din ide är jätte sugen på innan och efter temps osv! you can do eeeeet! =DD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealcub:

hurru du kom igen nu, älskar din ide är jätte sugen på innan och efter temps osv! you can do eeeeet! =DD

Haha, kul att du är intresserad Det kommer en längre uppdate imorgon med vad jag har hållit på med senaste tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update 20/5

Okej dags för en update då! Tyvärr verkar inte mitt kylblock vara speciellt högprioriterat hos verkstaden som ska tillverka det, så det är inte klart än... Ska prata med dom imorgon, funderar på att köpa lite material och tillverka det själv istället.

Lite roligare grejer nu då

Heatpipes och rörböjare! Utan böjaren hade det varit omöjligt att få till 90-graders-böjen som krävs, det var tillräckligt svårt med den!

Så där blev det till slut. Inte heeeelt perfekta böjar men klart godkänt tycker jag

Jag har också börjat tillverka de distanser som kommer att behövas då den vanliga CPU-kylaren ska monteras på det nya kylblocket. Jag har borrat hålen med 3,2 mm borr och därefter gängat dessa (i M4) med gängtappen i bakgrunden. Gick fint med lite olivolja som smörjning Det kanske inte är så lätt att förstå hur det ska fungera ännu, men det kommer att klarna när jag är klar med dom.

Nu måste jag alltså först och främst se till att kylblocken blir klara någon gång! Sedan ska jag färdigställa distanserna, därefter återstår bara monteringen. Om allt går som planerat så hoppas jag att allt är up n' running mot slutet av veckan!

Ny update kommer förhoppningsvis snart!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Intressant! Riktigt cool idé

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Ser riktigt tufft ut!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Tack! Var förbi verkstaden idag och "mest troligt" ska han hinna tillverka kylblocken i veckan. Hoppas hoppas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kort och tråkig update: inga kylblock än :-/ Har däremot fixat material för att kunna tillverka dom själv istället, men eftersom jag skriver tenta imorgon så får det vänta till efter dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update 31/5!

Okej, äntligen dags för en update! Ledsande på att vänta på kylblocken som killen på verkstaden ska tillverka så jag bestämde mig för att göra egna! De fick bli i aluminium då det var det som jag hade till hands. Började med att såga ut bitarna med sticksåg, gick inte sådär jättebra men det fungerade med lite fett som smörjning. Därefter bar det iväg till den lokala bilmekanikern som inte hade något emot att låna ut sin pelarborr Det var inte helt enkelt att få hålen precis där jag ville ha dom men det gick lätt och fint att borra med lågt varvtal och borrfett.

Provmontering med heatpipes

Som synes på bilden så blev ytorna lite repiga under borrningen, så jag fick planslipa, eller lappa som vissa kallar det, dem efteråt.

Slutresultat.

Provmonterat på extrakylaren, utan kylpasta osv.

Inte top noch precis, nu förstår jag varför jag in i det sista undvek att göra blocken själv! Det finns dom som har betydligt bättre kunskap och verktyg än mig Men nu har jag i alla fall något som jag kan testa konceptet med! Jag hoppas att jag hinner montera allt på riktigt i burken imorgon, ska bli riktigt spännande att se om/hur det fungerar

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

tja, varför inte? +1 för ett intressant försök ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kreativt! Gillas (: enda nackdelen är ju att det blir väldigt många "skarvar".
Cpu-> alu blocket->heatpipesen->nästa block-och sen det tredje själv arctickylaren. plus skarven mellan alublocket vid processorn där 212 sitter Men men, jag är som dig, hoppas det funkar

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Gav dig en gilla markering på sista updaten :), detta ser ju fruktansvärt intressant ut !

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

tja, varför inte? +1 för ett intressant försök ...

Tackar! Ibland måste man bara testa en idé

Skrivet av Laggboxx:

Kreativt! Gillas (: enda nackdelen är ju att det blir väldigt många "skarvar".
Cpu-> alu blocket->heatpipesen->nästa block-och sen det tredje själv arctickylaren. plus skarven mellan alublocket vid processorn där 212 sitter Men men, jag är som dig, hoppas det funkar

Tack! Visst är det som du säger, en jäkla massa skarvar som knappast är optimalt. Men jag hoppas att den positiva effekten (extra kylare) är större än de negativa (bla fler skarvar).

Skrivet av KoSoVaR:

Gav dig en gilla markering på sista updaten :), detta ser ju fruktansvärt intressant ut !

Kul att du gillart!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update 1/6

Okej då är det till slut dags... Allt är monterat och testkört! Resultat kommer sist i inlägget

Måste bara först visa vad som mötte mig när jag gick ut genom dörren i morse:

Snö?! Nja det var "bara" hagel men ändå... Ska väl ändå vara sommar i Juni?

Tillbaka till saken då:

Montering av heatpipes i kykblocken med kylpasta (Arctic MX-2). Kladdigt, men blev rätt bra till slut!

Övre kylblocket monterat på extrakylaren. På bilden syns också distanserna som behövs för att montera den ordinarie kylaren. Hade inga verktyg för att snygga till dom till hands, men funktionellt iaf!

212+ monterad på det undre kylblocket.

Närbild. Kylaren hamnar 10mm längre ut från moderkortet, vilket gav mig en idé...

Kylaren roterad 90 grader, ger kankske lägre temperaturer..?

Lite konstig bild, men det är preciiis så att det inte ryms två till RAM-minnen under kylaren, borde dock vara lätt att åtgärda om jag känner att jag behöver mer minne i framtiden

Sedan var det dags för uppstart... Var hyfsat nervös när jag startade igång burken första gången! Men allting fungerade som det var tänkt Mätte också temperaturerna på kylarna med min IR-termometer och det verkar faktiskt som att det blir en slags "termisk jämvikt", extrakylaren har mer eller mindre samma temperatur som den ordinarie.

Därefter testade jag temperaturerna på följande sätt:

* Processorn (AMD PHII X6) körs naturligtvis på samma klock i samtliga test!
* Uppstart, därefter idle i 10 minuter.
* Fläktarna körs i låst hastighet (80%) med hjälp av SpeedFan.
* 10 minuter OCCT!

Resultat:

Endast 212+

I idle ligger alltså temperaturen runt 32 grader, och efter 10 min stresstest har den ökat till 53 grader. Alltså precis under vad som är hälsosamt för en Thuban. Temperaturen börjar stabilisera sig först efter ca 6,5 minuter.

212+ och extrakylare

Idle runt 30 grader, alltså ingen större skillnad, men under stresstestet stabiliserar temperaturen sig redan efter ca 3,5 minuter och går som mest upp till 46 grader. 7 graders eller 13 % skillnad alltså!

Roterad 212+ och extrakylare

Var förstås även tvungen att testa skillnaden med roterad ordinarie kylare! Skillnaden mot föregående är dock närmast obefintlig.

Så även om jag bara har kört några få tester så verkar det onekligen som att extrakylaren ger effekt! Inte lika mycket som jag kanske hade hoppats på men jag är ändå rätt nöjd

För de som inte har hängt med hela vägen så är detta alltså bara ett test av konceptet! Kylblocken är tillverkade av mig i aluminium och finnishen är därefter. Jag ska få kylblock i koppar tillverkade åt mig men det verkar dra ut på tiden. När jag väl får dem så kommer förstås en till update!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ress:

Update 1/6

Okej då är det till slut dags... Allt är monterat och testkört! Resultat kommer sist i inlägget

Måste bara först visa vad som mötte mig när jag gick ut genom dörren i morse:

http://i.imgur.com/ZfTFN.jpg

Snö?! Nja det var "bara" hagel men ändå... Ska väl ändå vara sommar i Juni?

Tillbaka till saken då:

http://i.imgur.com/WdYnv.jpg

Montering av heatpipes i kykblocken med kylpasta (Arctic MX-2). Kladdigt, men blev rätt bra till slut!

http://i.imgur.com/APHsZ.jpg

Övre kylblocket monterat på extrakylaren. På bilden syns också distanserna som behövs för att montera den ordinarie kylaren. Hade inga verktyg för att snygga till dom till hands, men funktionellt iaf!

http://i.imgur.com/let6m.jpg

212+ monterad på det undre kylblocket.

http://i.imgur.com/VQ6Hm.jpg

Närbild. Kylaren hamnar 10mm längre ut från moderkortet, vilket gav mig en idé...

http://i.imgur.com/NVthb.jpg

Kylaren roterad 90 grader, ger kankske lägre temperaturer..?

http://i.imgur.com/7ErFp.jpg

Lite konstig bild, men det är preciiis så att det inte ryms två till RAM-minnen under kylaren, borde dock vara lätt att åtgärda om jag känner att jag behöver mer minne i framtiden

Sedan var det dags för uppstart... Var hyfsat nervös när jag startade igång burken första gången! Men allting fungerade som det var tänkt Mätte också temperaturerna på kylarna med min IR-termometer och det verkar faktiskt som att det blir en slags "termisk jämvikt", extrakylaren har mer eller mindre samma temperatur som den ordinarie.

Därefter testade jag temperaturerna på följande sätt:

* Processorn (AMD PHII X6) körs naturligtvis på samma klock i samtliga test!
* Uppstart, därefter idle i 10 minuter.
* Fläktarna körs i låst hastighet (80%) med hjälp av SpeedFan.
* 10 minuter OCCT!

Resultat:

Endast 212+
http://i.imgur.com/bHHql.png

I idle ligger alltså temperaturen runt 32 grader, och efter 10 min stresstest har den ökat till 53 grader. Alltså precis under vad som är hälsosamt för en Thuban. Temperaturen börjar stabilisera sig först efter ca 6,5 minuter.

212+ och extrakylare
http://i.imgur.com/bYkem.png

Idle runt 30 grader, alltså ingen större skillnad, men under stresstestet stabiliserar temperaturen sig redan efter ca 3,5 minuter och går som mest upp till 46 grader. 7 graders eller 13 % skillnad alltså!

Roterad 212+ och extrakylare
http://i.imgur.com/LFuzw.png

Var förstås även tvungen att testa skillnaden med roterad ordinarie kylare! Skillnaden mot föregående är dock närmast obefintlig.

Så även om jag bara har kört några få tester så verkar det onekligen som att extrakylaren ger effekt! Inte lika mycket som jag kanske hade hoppats på men jag är ändå rätt nöjd

För de som inte har hängt med hela vägen så är detta alltså bara ett test av konceptet! Kylblocken är tillverkade av mig i aluminium och finnishen är därefter. Jag ska få kylblock i koppar tillverkade åt mig men det verkar dra ut på tiden. När jag väl får dem så kommer förstås en till update!

Dold text

Väldigt kul att du redan ser effekt, med bättre överföring av värmen borde du få ner några grader till:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Intressant.. Den där lösningen (med extra kylflänsar under toppfläktarna) borde vara hyfsat enkel att serietillverka.... Med lite fler heat-pipes kan det nog funka riktigt bra.... Kanske skulle testa prototypen på en erkänt varm processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag fick en idé till optimering, Om du på något vänster lyckas göra heatpipesen platta i botten (som på 212'an ) och slipa ner hålen i alublocket(blivande koppar blocket) Så att heatpipesen sticker fram så får ju "slavflänsens" heatpipes direktkontakt
Då borde även tjockleken på blocket kunna göra mycket tunnare och där med effektivare värme överföring.

Det mest optimala hade ju varit om det hade gått att göra som jag beskrev där uppe även på ovansidan av blocket! Då hade det ju blivit direktkontakt mellan slav-ehatpipsen och 212'ans heatpipes!

Edit: Rättade mig själv...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039