Verktyg Visningsval
2012-05-02, 18:18   #1

Pantsoff

Medlem

Pantsoffs avatar

Plats: Umeå

Registrerad: jun 2006

Upphittat chassi v2.0!

Fick hem ett chassi från återvinningen förra veckan och vill ha lite tips och idéer på vad man kan göra med det.
Det jag hade tänkt göra är att fixa hål för 2 stycken 120 fläktar i taket och i botten, mer än så behöver man väl inte? Tänkte även såga upp hål för kabeldragning och hårddiskarna. När jag gjort hålen för hårddiskarna tänkte jag sätta in en hårddiskbur längst nere i högra hörnet med kontakterna vända mot moderkortsplåten. Annan färg skulle ju också vara gött att ha! Just det tänkte också göra en ny front...

Hittade det som sagt på återvinningen. Fronten är pajj, finns ingen lucka man kan stänga. Det finns inte heller några hårddiskburar.
Vill gärna ha lite råd och tips när det här blir min första "riktiga" projekt

Chassi: Chieftec Dragon (Tror jag)
Pantsoff är inte uppkopplad
2012-05-02, 18:24   #2

KRQKAN

Medlem

KRQKANs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dyfek Visa inlägg
Fick hem ett chassi från återvinningen förra veckan och vill ha lite tips och idéer på vad man kan göra med det.
Det jag hade tänkt göra är att fixa hål för 2 stycken 120 fläktar i taket och i botten, mer än så behöver man väl inte? Tänkte även såga upp hål för kabeldragning och hårddiskarna. När jag gjort hålen för hårddiskarna tänkte jag sätta in en hårddiskbur längst nere i högra hörnet med kontakterna vända mot moderkortsplåten. Annan färg skulle ju också vara gött att ha! Just det tänkte också göra en ny front...

http://forumbilder.se/images/93201254832PM87c7.jpg
http://forumbilder.se/images/86201254752PMe429.jpg

Hittade det som sagt på återvinningen. Fronten är pajj, finns ingen lucka man kan stänga. Det finns inte heller några hårddiskburar.
Vill gärna ha lite råd och tips när det här blir min första "riktiga" projekt

Chassi: Chieftec Dragon (Tror jag)
Vänd på moderkortet är en trevlig början ^^
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.
KRQKAN är inte uppkopplad
2012-05-02, 18:26   #3

Pantsoff

Medlem

Pantsoffs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KRQKAN Visa inlägg
Vänd på moderkortet är en trevlig början ^^
Tänkte du så i/o hamnar uppåt? Satt och funderade på det där, blir hyffsat mycket jobb tror jag. Eller iofs så kanske det inte blir så jobbigt, måste väl ha en ny front men det är väl bara det?
2012-05-02, 20:05   #4

Pantsoff

Medlem

Pantsoffs avatar

Haha har beslutat att göra det till ett "long-tower"!! Ska alltså bara flippa chassit så fram blir ner. Eftersom det är så mycket hål i frontpanelen som det är nu blir det ju ypperligt med lite fläktar där nere! Ska även ha kvar nätagget där det är, men måste fixa lite stöd under det då. Tror ni det räcker med 2x 80 fläktar vid I/O plåten + nätagget som suger ut luft ifrån chassit?
2012-05-03, 19:42   #5

Leon

Medlem

Leons avatar

Registrerad: jul 2001

Är det bara jag som fortfarande använder ett Cheiftec Dragon? Den första versionen i stålplåt dessutom.
2012-05-03, 19:51   #6

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Plats: Västsverige

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leon Visa inlägg
Är det bara jag som fortfarande använder ett Cheiftec Dragon? Den första versionen i stålplåt dessutom.
så fort jag får tag på ett ska jag också köra ett ... måste ha ett fulltower dock ...
2012-05-03, 19:59   #7

Peking

Medlem

Pekings avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: maj 2003

Citat:
Var en lycklig ägare till ett för ett antal år sedan. Önskar att man behållt det. Det enda man egentligen saknar är väl fläktplatser för 120/140mm-fläktar. Lätt att modda men ändå
Stationär: FD Define R3, Intel Core i5 2500K, Asrock P67 Pro 3, 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz, Asus GTX560Ti DirectCUII (ghettomod), Samsung 840 120GB, OCZ Vertex Plus 120GB, Samsung Spinpoint 250GB, WD Caviar Blue 500GB, Windows 7 Professional
Peking är inte uppkopplad
2012-05-03, 19:59   #8

HElephant

Medlem

HElephants avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2011

Måla om hela chassit inkl. insidan. Svart, röd eller vit brukar vara nice.

HElephant är inte uppkopplad
2012-05-03, 21:11   #9

SteFFoo

Medlem

SteFFoos avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fizzdan Visa inlägg
så fort jag får tag på ett ska jag också köra ett ... måste ha ett fulltower dock ...
Ah skrotade mitt svarta fulltower för ett tag sen
2012-05-03, 21:24   #10

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SteFFoo Visa inlägg
Ah skrotade mitt svarta fulltower för ett tag sen
Argh! Det hade ju vart drömmen... Hade ett svart midi-tower runt 99-00...

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-03, 21:28   #11

Pantsoff

Medlem

Pantsoffs avatar

Hej alla glada! Ni kan följa projektet här
2012-05-04, 12:56   #12

ronnylov

Medlem

ronnylovs avatar

Plats: Borås

Registrerad: okt 2002

Citat:
Min sambo använder ett sådant med blå färg. Själv har jag motsvarande chassi i grå färg från Antec ståendes på vinden. Funderat på att slänga det...

Edit: Det på vinden är mycket likt trådskaparens chassi.
2012-05-04, 14:13   #13

Pantsoff

Medlem

Pantsoffs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ronnylov Visa inlägg
Min sambo använder ett sådant med blå färg. Själv har jag motsvarande chassi i grå färg från Antec ståendes på vinden. Funderat på att slänga det...

Edit: Det på vinden är mycket likt trådskaparens chassi.
Du har inte lust att sälja innanmätet i det?

Mvh
2012-05-06, 20:53   #14

GuessWho

Medlem

Plats: Västkusten

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fizzdan Visa inlägg
Jag hade ett Chieftec Dragon Fulltower ute på annons på Sweclockers när det var gratis vårstädnings annonsering. Tror annonsen låg ute tills 25:e april. Skrev Pris: bud
Men var ingen som ens ville skambuda på det.
Funderade på om jag skulle lägga ut skänkes annons på den då jag inte gillar att kasta fungerande saker.
Men det blev till återvinningsstationen i måndags, göra sig av med chassit och originalkartongen.
Chassit var nästan i nyskick. Var en skruv till floppy (diskettenhet) monteringen som kärvade.
Väldigt rejält och stadigt. Men lite utdaterad design, samt stort och tungt.
Ingen Hallänning som ville ha något sånt.
GuessWho är inte uppkopplad
2012-05-06, 21:05   #15

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GuessWho Visa inlägg
Jag hade ett Chieftec Dragon Fulltower ute på annons på Sweclockers när det var gratis vårstädnings annonsering. Tror annonsen låg ute tills 25:e april. Skrev Pris: bud
Men var ingen som ens ville skambuda på det.
Funderade på om jag skulle lägga ut skänkes annons på den då jag inte gillar att kasta fungerande saker.
Men det blev till återvinningsstationen i måndags, göra sig av med chassit och originalkartongen.
Chassit var nästan i nyskick. Var en skruv till floppy (diskettenhet) monteringen som kärvade.
Väldigt rejält och stadigt. Men lite utdaterad design, samt stort och tungt.
Ingen Hallänning som ville ha något sånt.
Typiskt ... Men det går inte att åka långt för att hämta ett.. Det dyker nog upp ett i närheten snart..

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-06, 21:38   #16

Rouge of Darkness

Medlem

Rouge of Darknesss avatar

Plats: \\Localhost

Registrerad: mar 2006

hehe har ett mörkgrått fulltower dragon i förådet.

bra chassi dock vägde datorn när jag använde det närmre 30kg... bara chassit ligger ju på ca 10kg men jäklar vad stabilt det är

inte FORMATERA OM hårddisken.
Rouge of Darkness är inte uppkopplad Folding
2012-05-07, 23:08   #17

GuessWho

Medlem

Plats: Västkusten

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness Visa inlägg
hehe har ett mörkgrått fulltower dragon i förådet.

bra chassi dock vägde datorn när jag använde det närmre 30kg... bara chassit ligger ju på ca 10kg men jäklar vad stabilt det är

Enligt specar så ska ett tomt Chieftec Dragon Fulltower väga 15kg utan nätagg. Åtminstone den versionen som jag hade, med 1,0mm stålplåt. Men kanske finns någon senare version med aluminium eller tunnare plåt?
Angående stabiliteten kan jag bara hålla med. Mest gedigna chassi jag haft.
GuessWho är inte uppkopplad
2012-05-08, 23:43   #18

Rouge of Darkness

Medlem

Rouge of Darknesss avatar

Plats: \\Localhost

Registrerad: mar 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GuessWho Visa inlägg
Enligt specar så ska ett tomt Chieftec Dragon Fulltower väga 15kg utan nätagg. Åtminstone den versionen som jag hade, med 1,0mm stålplåt. Men kanske finns någon senare version med aluminium eller tunnare plåt?
Angående stabiliteten kan jag bara hålla med. Mest gedigna chassi jag haft.
nepp var samma men kom inte ihåg exakta vikten men viste att de va lite drygt 10 kg iaf 1-1,5mm nånting stålplåt

inte FORMATERA OM hårddisken.
Rouge of Darkness är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb