Permalänk
Medlem

Upphittat chassi v2.0!

Fick hem ett chassi från återvinningen förra veckan och vill ha lite tips och idéer på vad man kan göra med det.
Det jag hade tänkt göra är att fixa hål för 2 stycken 120 fläktar i taket och i botten, mer än så behöver man väl inte? Tänkte även såga upp hål för kabeldragning och hårddiskarna. När jag gjort hålen för hårddiskarna tänkte jag sätta in en hårddiskbur längst nere i högra hörnet med kontakterna vända mot moderkortsplåten. Annan färg skulle ju också vara gött att ha! Just det tänkte också göra en ny front...

Hittade det som sagt på återvinningen. Fronten är pajj, finns ingen lucka man kan stänga. Det finns inte heller några hårddiskburar.
Vill gärna ha lite råd och tips när det här blir min första "riktiga" projekt

Chassi: Chieftec Dragon (Tror jag)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Fick hem ett chassi från återvinningen förra veckan och vill ha lite tips och idéer på vad man kan göra med det.
Det jag hade tänkt göra är att fixa hål för 2 stycken 120 fläktar i taket och i botten, mer än så behöver man väl inte? Tänkte även såga upp hål för kabeldragning och hårddiskarna. När jag gjort hålen för hårddiskarna tänkte jag sätta in en hårddiskbur längst nere i högra hörnet med kontakterna vända mot moderkortsplåten. Annan färg skulle ju också vara gött att ha! Just det tänkte också göra en ny front...

http://forumbilder.se/images/93201254832PM87c7.jpg

http://forumbilder.se/images/86201254752PMe429.jpg

Hittade det som sagt på återvinningen. Fronten är pajj, finns ingen lucka man kan stänga. Det finns inte heller några hårddiskburar.
Vill gärna ha lite råd och tips när det här blir min första "riktiga" projekt

Chassi: Chieftec Dragon (Tror jag)

Vänd på moderkortet är en trevlig början ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Vänd på moderkortet är en trevlig början ^^

Tänkte du så i/o hamnar uppåt? Satt och funderade på det där, blir hyffsat mycket jobb tror jag. Eller iofs så kanske det inte blir så jobbigt, måste väl ha en ny front men det är väl bara det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Haha har beslutat att göra det till ett "long-tower"!! Ska alltså bara flippa chassit så fram blir ner. Eftersom det är så mycket hål i frontpanelen som det är nu blir det ju ypperligt med lite fläktar där nere! Ska även ha kvar nätagget där det är, men måste fixa lite stöd under det då. Tror ni det räcker med 2x 80 fläktar vid I/O plåten + nätagget som suger ut luft ifrån chassit?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fortfarande använder ett Cheiftec Dragon? Den första versionen i stålplåt dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon:

Är det bara jag som fortfarande använder ett Cheiftec Dragon? Den första versionen i stålplåt dessutom.

så fort jag får tag på ett ska jag också köra ett ... måste ha ett fulltower dock ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon:

Är det bara jag som fortfarande använder ett Cheiftec Dragon? Den första versionen i stålplåt dessutom.

Var en lycklig ägare till ett för ett antal år sedan. Önskar att man behållt det. Det enda man egentligen saknar är väl fläktplatser för 120/140mm-fläktar. Lätt att modda men ändå

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Måla om hela chassit inkl. insidan. Svart, röd eller vit brukar vara nice.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

så fort jag får tag på ett ska jag också köra ett ... måste ha ett fulltower dock ...

Ah skrotade mitt svarta fulltower för ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Ah skrotade mitt svarta fulltower för ett tag sen

Argh! Det hade ju vart drömmen... Hade ett svart midi-tower runt 99-00...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada! Ni kan följa projektet här

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon:

Är det bara jag som fortfarande använder ett Cheiftec Dragon? Den första versionen i stålplåt dessutom.

Min sambo använder ett sådant med blå färg. Själv har jag motsvarande chassi i grå färg från Antec ståendes på vinden. Funderat på att slänga det...

Edit: Det på vinden är mycket likt trådskaparens chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Min sambo använder ett sådant med blå färg. Själv har jag motsvarande chassi i grå färg från Antec ståendes på vinden. Funderat på att slänga det...

Edit: Det på vinden är mycket likt trådskaparens chassi.

Du har inte lust att sälja innanmätet i det?

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

så fort jag får tag på ett ska jag också köra ett ... måste ha ett fulltower dock ...

Jag hade ett Chieftec Dragon Fulltower ute på annons på Sweclockers när det var gratis vårstädnings annonsering. Tror annonsen låg ute tills 25:e april. Skrev Pris: bud
Men var ingen som ens ville skambuda på det.
Funderade på om jag skulle lägga ut skänkes annons på den då jag inte gillar att kasta fungerande saker.
Men det blev till återvinningsstationen i måndags, göra sig av med chassit och originalkartongen.
Chassit var nästan i nyskick. Var en skruv till floppy (diskettenhet) monteringen som kärvade.
Väldigt rejält och stadigt. Men lite utdaterad design, samt stort och tungt.
Ingen Hallänning som ville ha något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hade ett Chieftec Dragon Fulltower ute på annons på Sweclockers när det var gratis vårstädnings annonsering. Tror annonsen låg ute tills 25:e april. Skrev Pris: bud
Men var ingen som ens ville skambuda på det.
Funderade på om jag skulle lägga ut skänkes annons på den då jag inte gillar att kasta fungerande saker.
Men det blev till återvinningsstationen i måndags, göra sig av med chassit och originalkartongen.
Chassit var nästan i nyskick. Var en skruv till floppy (diskettenhet) monteringen som kärvade.
Väldigt rejält och stadigt. Men lite utdaterad design, samt stort och tungt.
Ingen Hallänning som ville ha något sånt.

Typiskt ... Men det går inte att åka långt för att hämta ett.. Det dyker nog upp ett i närheten snart..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

hehe har ett mörkgrått fulltower dragon i förådet.

bra chassi dock vägde datorn när jag använde det närmre 30kg... bara chassit ligger ju på ca 10kg men jäklar vad stabilt det är

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hehe har ett mörkgrått fulltower dragon i förådet.

bra chassi dock vägde datorn när jag använde det närmre 30kg... bara chassit ligger ju på ca 10kg men jäklar vad stabilt det är

Enligt specar så ska ett tomt Chieftec Dragon Fulltower väga 15kg utan nätagg. Åtminstone den versionen som jag hade, med 1,0mm stålplåt. Men kanske finns någon senare version med aluminium eller tunnare plåt?
Angående stabiliteten kan jag bara hålla med. Mest gedigna chassi jag haft.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Enligt specar så ska ett tomt Chieftec Dragon Fulltower väga 15kg utan nätagg. Åtminstone den versionen som jag hade, med 1,0mm stålplåt. Men kanske finns någon senare version med aluminium eller tunnare plåt?
Angående stabiliteten kan jag bara hålla med. Mest gedigna chassi jag haft.

nepp var samma men kom inte ihåg exakta vikten men viste att de va lite drygt 10 kg iaf 1-1,5mm nånting stålplåt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows