VIDEO: Genomgång av O-Ringar för mekaniska tangentbord.

Permalänk
Medlem

VIDEO: Genomgång av O-Ringar för mekaniska tangentbord.

Hej där,

Jag blev försedd av Djungelapa med ett dussin "O-Ringar" för att testa dem, och jag tänkte därför dela med mig av en liten video jag gjorde för just det syftet.

Detta är ringar av gummimaterial som sätts på en tangent som tillhör ett mekaniskt tangentbord för att minska ljudnivån.

Titta in videon!

Bedöm mig gärna, min första video i detta stuk

Reserverar mig för felsägelser och dylikt ^^

/Nikkop

Permalänk
Medlem

Limpistol och fyll upp tangenternas håligheter = fixat.
Blir även en otroligt solid känsla i dom

edit:
Inte på något vis menat att dissa TS's grej
Vem vet, kanske lim + o-ringar ger det perfekta tangentbordet !

Permalänk
Entusiast

Vad har du gjort ???? Nu kommer folk att kalla ALLA o-ringarna för "badringar".... hemska tanke! *rysningar*

Skämt åsido.

Det här är en utmärkt idé till dem mekaniska brytare som i sig är relativt tysta. Jag tror inte att dessa kommer att göra någon större skillnad i ljudnivå, där själva brytaren står för större delen av oljudet.

Sedan har vi den lilla skara folk som ogillar själva svampkänslan i tangeter, och brukar därmed välja mekaniska tangentbord utifrån det. Tyvärr återintroducerar dessa O-ringar svampkänslan igen.

Jag själv däremot, tillhör skaran folk som föredrar lågprofiltangenter. (Typ Laptop)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Mycket fin video
Synd att jag ska lägga av innan jag ens hinner sälja dom, typ :/ Men annars var det ju bra träning inför nya videos av dig.
Jag använder dom på min filco numpad, knappar mycket siffror så ljudet blir lite lägre så att man inte stör sina grannar på kontoret!

Edit:
Vet inte om det var jag som började kalla dom badringar, tycker dom ser ut som sådana
Ber om ursäkt för detta. O-ringar är nog den rätta termen hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Limpistol och fyll upp tangenternas håligheter = fixat.
Blir även en otroligt solid känsla i dom

edit:
Inte på något vis menat att dissa TS's grej
Vem vet, kanske lim + o-ringar ger det perfekta tangentbordet !

Haha, men med limpistolen så finns väl risken att du inte kan gå tillbaka till att ha vanliga tangenter igen?
Fast det låter helt klart intressant! Frågan är om man vågar testa

Skrivet av SysGhost:

Vad har du gjort ???? Nu kommer folk att kalla ALLA o-ringarna för "badringar".... hemska tanke! *rysningar*

Skämt åsido.

Det här är en utmärkt idé till dem mekaniska brytare som i sig är relativt tysta. Jag tror inte att dessa kommer att göra någon större skillnad i ljudnivå, där själva brytaren står för större delen av oljudet.

Sedan har vi den lilla skara folk som ogillar själva svampkänslan i tangeter, och brukar därmed välja mekaniska tangentbord utifrån det. Tyvärr återintroducerar dessa O-ringar svampkänslan igen.

Jag själv däremot, tillhör skaran folk som föredrar lågprofiltangenter. (Typ Laptop)

Mjoo tangenten bottnar mycket tidigare och det blir även en annan känsla som du beskriver, för ringen finns där.

Jag kommer att köra utan badringar då jag föredrar det, men finns säkert folk som hellre har tystare! Om blivande sambon dock tycker att knapparna låter för mycket, ja då blir det nog att använda sig av dessa fina badringar!

Skrivet av SteFFoo:

Mycket fin video
Synd att jag ska lägga av innan jag ens hinner sälja dom, typ :/ Men annars var det ju bra träning inför nya videos av dig.
Jag använder dom på min filco numpad, knappar mycket siffror så ljudet blir lite lägre så att man inte stör sina grannar på kontoret!

Edit:
Vet inte om det var jag som började kalla dom badringar, tycker dom ser ut som sådana
Ber om ursäkt för detta. O-ringar är nog den rätta termen hehe

Tack så mycket!

Så du har Filco på jobbet och Qpad hemma? Tycker du det är stor skillnad på dem? Jag har själv ett Filco men har inte provat på Qpad faktiskt.
Vad är deras starka sidor?

Och jo jag såg "badringar" på dina produkter angående ringarna som minskar vibrationer för fläktar och dylikt, så jag tyckte det var ett sjukt bra namn för det efterrsom det faktiskt ser ut som badringar, eller bildäck! Haha. Så du får ha patent på namnet om jag får lov att använda det

/Nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tack så mycket!

Så du har Filco på jobbet och Qpad hemma? Tycker du det är stor skillnad på dem? Jag har själv ett Filco men har inte provat på Qpad faktiskt.
Vad är deras starka sidor?

Och jo jag såg "badringar" på dina produkter angående ringarna som minskar vibrationer för fläktar och dylikt, så jag tyckte det var ett sjukt bra namn för det efterrsom det faktiskt ser ut som badringar, eller bildäck! Haha. Så du får ha patent på namnet om jag får lov att använda det

/Nikkop

Yees, troligtvis blir det ett filco tenkeyless på jobbet också.
Det är inte så jättestor skillnad förutom att jag har röda switchar hemma och bruna på jobbet. Gillar nog mer bruna.
Sen är kvaliten bättre på filco tycker jag

Permalänk
Medlem

Smältlim är kanske lite väl permanent om man är osäker.
Men hela poängen är ju att fylla ut håligheten lite, vad man gör det med är ju mindre viktigt.
Kanske rentav lite fett/margarin/glass/tandkräm etc fungerar temporärt för att testa
Och känner man sig riktigt våghalsig så kan man ju ta silikon direkt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Yees, troligtvis blir det ett filco tenkeyless på jobbet också.
Det är inte så jättestor skillnad förutom att jag har röda switchar hemma och bruna på jobbet. Gillar nog mer bruna.
Sen är kvaliten bättre på filco tycker jag

Du sa du knappar mycket siffror på jobb, blir det inte jobbigt med att ha ett tenkeyless på jobb då?

Jag är nöjd med mitt Filco! Har inte mycket att jämföra med men det känns bra

Skrivet av Svensktiger:

Smältlim är kanske lite väl permanent om man är osäker.
Men hela poängen är ju att fylla ut håligheten lite, vad man gör det med är ju mindre viktigt.
Kanske rentav lite fett/margarin/glass/tandkräm etc fungerar temporärt för att testa
Och känner man sig riktigt våghalsig så kan man ju ta silikon direkt !

Haha härliga ghettomods där. Kan väl prova med lite modellera när vi ändå är igång eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du sa du knappar mycket siffror på jobb, blir det inte jobbigt med att ha ett tenkeyless på jobb då?

Jag är nöjd med mitt Filco! Har inte mycket att jämföra med men det känns bra

Haha härliga ghettomods där. Kan väl prova med lite modellera när vi ändå är igång eller något

Joo knappar med min filco keypad, dvs en separat enhet

Men tänkte komplettera med ett tangentbord också, utan keypaden.
Tycker det är mer bekvämt att ha siffrorna längre bort

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fin video, jag tänkte göra liknande fast med hårda och mjuka softlandingpads plus samma o-ringar som du gjort denna video med.

Och det heter O-ringar, fan vad irriterande det var när du kallade dem badringar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Joo knappar med min filco keypad, dvs en separat enhet
http://www.keyboardco.com/keyboard_images/filco_keypad_small....

Men tänkte komplettera med ett tangentbord också, utan keypaden.
Tycker det är mer bekvämt att ha siffrorna längre bort

Ahaaa, nu klarnade det upp!

Jag var först orolig jag skulle sakna numpaden men jag klarar mig förvånadsvärt bra utan den. Fick göra lite ändringar i program jag använder som använde sig av numpad, men de va bara att binda om till en annan knappkombination så funkade det utmärkt

Skrivet av huttala:

Fin video, jag tänkte göra liknande fast med hårda och mjuka softlandingpads plus samma o-ringar som du gjort denna video med.

Och det heter O-ringar, fan vad irriterande det var när du kallade dem badringar hela tiden.

Ser fram emot att se softpadsen!

Gillar du inte "badringar" så kan jag börja säga bildäck istället

Permalänk

Tycker inte Felicia om ditt nya tangentbord?
OnT: Schysst video, men man ser inte o-ringarna speciellt bra i början när du försöker visa dem.

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumsmurfen88:

Tycker inte Felicia om ditt nya tangentbord?
OnT: Schysst video, men man ser inte o-ringarna speciellt bra i början när du försöker visa dem.

Haha vet inte än, hon har inte fått höra de än

Du menar där i plastpåsen? Jag visar dock badringarna lite bättre sedan när jag ska stoppa den på F1 knappen!

Permalänk
Medlem

finfint :), om du nu fanns lågprofils tangenter med mekaniska brytare :(, varför kan dem inte göra någraaa!

Permalänk

Är det detta O-ringarna är till för egentligen? jag satte dom emellan alla skruvar i min dator för att mina vibrationer, och det funkade sjukt bra det med ^^

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Är det detta O-ringarna är till för egentligen? jag satte dom emellan alla skruvar i min dator för att mina vibrationer, och det funkade sjukt bra det med ^^

Har/hade två olika storlekar, en för skruvar och en som passar tangenterna lite bättre

Permalänk
Medlem

Intressant sätt att få tyst på en tangentbord om man vill det.
Detta skulle nog vara enda lösningen om jag skaffar ett mekaniskt tangentbord till jobbet. Tror att folk i kontorslandskapet skulle bli vansinniga om det smattrade som det kan göra hemma.

Saknar vad det var för dimension på o-ringarna men kanske missade det för det var så störande att o-ringarna kallas för badringar!
Lite som att försöka börja kalla processorn för "tablettasken" för det ser ut som en rektangulär låda... en o-ring är en o-ring

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Har/hade två olika storlekar, en för skruvar och en som passar tangenterna lite bättre

de som du har kvar fortfarande är till tangentbord, hur stora är dem? Tänkte om de kanske kan passa till vissa skruvar iaf?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Intressant sätt att få tyst på en tangentbord om man vill det.
Detta skulle nog vara enda lösningen om jag skaffar ett mekaniskt tangentbord till jobbet. Tror att folk i kontorslandskapet skulle bli vansinniga om det smattrade som det kan göra hemma.

Saknar vad det var för dimension på o-ringarna men kanske missade det för det var så störande att o-ringarna kallas för badringar!
Lite som att försöka börja kalla processorn för "tablettasken" för det ser ut som en rektangulär låda... en o-ring är en o-ring

O-ringar låter så tråkigt förstår du
Har dom inte framför mig men de har en innerdiameter på runt 4mm.

Skrivet av Spille:

de som du har kvar fortfarande är till tangentbord, hur stora är dem? Tänkte om de kanske kan passa till vissa skruvar iaf?

Se svar ovan

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KsKz_91:

finfint :), om du nu fanns lågprofils tangenter med mekaniska brytare :(, varför kan dem inte göra någraaa!

Vadå om det finns några?

Nu har du lite att leta efter.. Tänker inte säga vad det heter.
http://neoslashott.deviantart.com/art/Bat-Cat-257852702

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vadå om det finns några?
http://image.tianjimedia.com/uploadImages/2012/083/114FS9D759...

Nu har du lite att leta efter.. Tänker inte säga vad det heter.
http://neoslashott.deviantart.com/art/Bat-Cat-257852702

Awsome...hade nog velat se lite mer features

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KsKz_91:

Awsome...hade nog velat se lite mer features

Vilken tråkig reaktion.. Du ska ju bli galen!

Det heter iaf Cherry G80-3800 och finns att köpa bland annat HÄR. Sidan är seriös och jag har köpt tangentbord därifrån förr. Tar drygt en vecka efter att du betalat före paketet är hemma hos dig, riktigt snabb leverans för att vara från andra sidan jorden, så den sidan rekommenderas!

EDIT:
Green axis = Blå cherrys
Tea axis = bruna cherrys

Resten är som vanligt. Kineser är lite roliga med namnsättningen på switcharna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vilken tråkig reaktion.. Du ska ju bli galen!

Det heter iaf Cherry G80-3800 och finns att köpa bland annat HÄR. Sidan är seriös och jag har köpt tangentbord därifrån förr. Tar drygt en vecka efter att du betalat före paketet är hemma hos dig, riktigt snabb leverans för att vara från andra sidan jorden, så den sidan rekommenderas!

EDIT:
Green axis = Blå cherrys
Tea axis = bruna cherrys

Resten är som vanligt. Kineser är lite roliga med namnsättningen på switcharna bara.

haha sorry för det, men ett krav för mig är ju röda bakgrundsbelysta tangenter
tangentborden i sig ser cleana ut och prislappen var inte alls hög

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KsKz_91:

haha sorry för det, men ett krav för mig är ju röda bakgrundsbelysta tangenter
tangentborden i sig ser cleana ut och prislappen var inte alls hög

Det var inte dåliga krav du har. Bara modda in dioderannars. Lär ta en stund före det finns lågprofil mekaniska med just röda leds.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa såna här, och en sån där mackapär som man lätt får väck tangenter med? Eller finns det bara på random Clas Ohlson och man kanske inte behöver en mackapär alls? Djungelapa verkar ju ha lagt ner nu

Min flickvän verkligen avskyr ljudet av mitt Celeritas, och jag förstår henne, så denna mod känns rätt värd.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Ingen som vet inner och ytterdiameter för O-ringar som OP visar i videon?... fadern min kan nog hjälpa en få hem bara man vet måtten:)

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Ingen som vet inner och ytterdiameter för O-ringar som OP visar i videon?... fadern min kan nog hjälpa en få hem bara man vet måtten:)

Tjo!

Yttre: 8mm
Inre: 4mm
Tjocklek: 1.8mm (obs, ska vara 2mm - inte 1.8mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Tjo!

Yttre: 8mm
Inre: 4mm
Tjocklek: 1.8mm

Inte för att vara den som är den, men 4 + 2*1,8 = 7,6mm, så antingen är yttre eller intre måttet fel (eller tjockleken).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte för att vara den som är den, men 4 + 2*1,8 = 7,6mm, så antingen är yttre eller intre måttet fel (eller tjockleken).

Sorry, missade 0,4mm...
Bara mätte lite snabbt, men tjockleken är nog 2mm isf

Du är precis den som är den!