Permalänk
Medlem

Lokalisera CNC fräs

Jag vill bygga ett datorchassi och undrar om någon kan hjälpa mig i sökandet efter någon med en CNC fräs 3 eller fler axlad. Helst för trä men även aluminium, i Stockholm.

Tack på förhand

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd

Skrev cnc stockholm i google och fick fram en massa svar..Hur gick det nu så ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

Skrev cnc stockholm i google och fick fram en massa svar..Hur gick det nu så ?

Fast det mesta där var ju till arbetsannonser och utbildningar, det var inte vad han efterfågade

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

http://www.fraesarn.se/

var bästa alternativet jag hittade.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Fråga på Elektronikforumet under sektionen "Jobb och Tjänster"

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Om det blir svårfunnet i Stockholm så sitter jag med en liten maskin i Skåne.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt dig? inte så vanligt att man fräser ett chassi direkt?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hur har du tänkt dig? inte så vanligt att man fräser ett chassi direkt?

Tycker folk borde göra det mer! Sitter själv o konstruerar ett chassi som ska fräsas och det ger många möjligheter

Kan ju rekomendera dig att höra efter med t.ex nån gymnasieskola som har industriprogram. Själv får ja inga svar från skolorna här i stan så jag har valt att be om offert från ett lokalt företag som har alla möjliga maskiner. Det blir ju antagligen rätt dyrt dock.

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Tycker folk borde göra det mer! Sitter själv o konstruerar ett chassi som ska fräsas och det ger många möjligheter

Kan ju rekomendera dig att höra efter med t.ex nån gymnasieskola som har industriprogram. Själv får ja inga svar från skolorna här i stan så jag har valt att be om offert från ett lokalt företag som har alla möjliga maskiner. Det blir ju antagligen rätt dyrt dock.

Ja givetvis öppnar det upp en helt ny värld :). men till vilket pris sen. kan nästan garantera att ett helt fräst chassi tar flera arbetstdagar att fräsa till vilket skulle landa på värdet av en begangnad bil ungefär

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Ja givetvis öppnar det upp en helt ny värld :). men till vilket pris sen. kan nästan garantera att ett helt fräst chassi tar flera arbetstdagar att fräsa till vilket skulle landa på värdet av en begangnad bil ungefär

mja ja räknar med att jag kommer få lägga ut kanske 2-3 tusen max.. Men beror ju på om man ska fräsa ut chassit ur en solid aluminiumklump eller mindre klumpar eller plåtar. Själv kommer jag ha plåtar då det är billigast och enklast Ska få svar på min offertförfrågan nu i veckan så kan uppdatera med priset här då om ni vill

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

mja ja räknar med att jag kommer få lägga ut kanske 2-3 tusen max.. Men beror ju på om man ska fräsa ut chassit ur en solid aluminiumklump eller mindre klumpar eller plåtar. Själv kommer jag ha plåtar då det är billigast och enklast Ska få svar på min offertförfrågan nu i veckan så kan uppdatera med priset här då om ni vill

Ja det vore ju faktist intressant och se, klarar du dig på 2-3 tusen blir jag mäkta förvånad, men det återstår ju att se.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Fråga på elektronikforumet.oss . Annars finns schaeffer-är.de som är galet smidigt. De har ett bra gratisprogram där du kan göra designen, sen är beställningen integrerad. De gör dock bara alu och kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag letar oxo efter CNC-fräs, ska följa denna tråd

Min tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

mja ja räknar med att jag kommer få lägga ut kanske 2-3 tusen max.. Men beror ju på om man ska fräsa ut chassit ur en solid aluminiumklump eller mindre klumpar eller plåtar. Själv kommer jag ha plåtar då det är billigast och enklast Ska få svar på min offertförfrågan nu i veckan så kan uppdatera med priset här då om ni vill

Tvivlar starkt på att du enbart kommer få betala 2-3000 kronor, kanske om du har en två lpåtar som skall fräsas och med ganska litet antal detaljer.

Jag har ju själv byggt ett chassi med bara Alu plåtar, och då har jag en polare som kunde hjälpa mig men och jag hamnade på ca 3600 kr plus middag och lunch dem dagarna som det behövdes och det är kompis pris ala platinum variant!

Så räkna inte med under 4000 kr om du skall fräsa plåtar till ett helt chassi. och det kommer troligen ta lite tid. Sen kan det ju tillkomma pris till att göra ritningarna kompatibla med maskinen, alltså själva programeringen.

Du kan ju se storleken och detaljerna på mitt bygge Silent Shadow här på sweclockers, finns länk i sign.

//Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Tvivlar starkt på att du enbart kommer få betala 2-3000 kronor, kanske om du har en två lpåtar som skall fräsas och med ganska litet antal detaljer.

Jag har ju själv byggt ett chassi med bara Alu plåtar, och då har jag en polare som kunde hjälpa mig men och jag hamnade på ca 3600 kr plus middag och lunch dem dagarna som det behövdes och det är kompis pris ala platinum variant!

Så räkna inte med under 4000 kr om du skall fräsa plåtar till ett helt chassi. och det kommer troligen ta lite tid. Sen kan det ju tillkomma pris till att göra ritningarna kompatibla med maskinen, alltså själva programeringen.

Du kan ju se storleken och detaljerna på mitt bygge Silent Shadow här på sweclockers, finns länk i sign.

//Bl00m

ah men mitt chassi är inget vanligt chassi kolla min länk i sign pris på alu plåtar ligger på ca 40kr/kg och plåtarna kommer skäras med laser och sen bearbetas med cnc-fräs. Ska inte bli för dyrt då det bara är 3 plåtar och inte så stora ingrepp som ska göras

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

Tycker folk borde göra det mer! Sitter själv o konstruerar ett chassi som ska fräsas och det ger många möjligheter

Kan ju rekomendera dig att höra efter med t.ex nån gymnasieskola som har industriprogram. Själv får ja inga svar från skolorna här i stan så jag har valt att be om offert från ett lokalt företag som har alla möjliga maskiner. Det blir ju antagligen rätt dyrt dock.

Det är egentligen det bästa, men det kan bli dyrare då han får stå för material själv och går det fel på något så kan det dra iväg, jobbet gör de dock gratis.

Skrivet av Spille:

mja ja räknar med att jag kommer få lägga ut kanske 2-3 tusen max.. Men beror ju på om man ska fräsa ut chassit ur en solid aluminiumklump eller mindre klumpar eller plåtar. Själv kommer jag ha plåtar då det är billigast och enklast Ska få svar på min offertförfrågan nu i veckan så kan uppdatera med priset här då om ni vill

En solid aluminiumklump kommer de inte att göra det ifrån, det är inte kostnadseffektivt och fräsen klarar inte av att göra jobbet och skulle det mot all förmodan göra det så stoppar de inte vid 3000:-, en bit solid aluminium är inte billig och vidare så beror det helt på vilken sorts aluminium du vill ha, finns inte bara 1 sort och du får betala hela biten själv + jobb, kostnad/h ligger ungefär på 250:- och det kommer ta ett par dagar att färdigställa

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Det är egentligen det bästa, men det kan bli dyrare då han får stå för material själv och går det fel på något så kan det dra iväg, jobbet gör de dock gratis.

En solid aluminiumklump kommer de inte att göra det ifrån, det är inte kostnadseffektivt och fräsen klarar inte av att göra jobbet och skulle det mot all förmodan göra det så stoppar de inte vid 3000:-, en bit solid aluminium är inte billig och vidare så beror det helt på vilken sorts aluminium du vill ha, finns inte bara 1 sort och du får betala hela biten själv + jobb, kostnad/h ligger ungefär på 250:- och det kommer ta ett par dagar att färdigställa

Fast nu blandar du nog ihop lite. Det går absolut att fräsa ett chassi från en solid alu klump, dock inte på en skola då de knappast har maskinen för de Och priset på 3000kr var för ett par plåtar inte en solid alu klump ^^

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Aaaaa va många bra svar!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

Fast nu blandar du nog ihop lite. Det går absolut att fräsa ett chassi från en solid alu klump, dock inte på en skola då de knappast har maskinen för de Och priset på 3000kr var för ett par plåtar inte en solid alu klump ^^

You tell me, jag jobbar som just CNC-fräsare...och vad ska du i så fall med en fräs till om du ska ha plåtar, då är det en plåtbock du ska ha

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

http://www.fraesarn.se/

var bästa alternativet jag hittade.

Den killen är riktigt duktig, lämnat massa ritningar jag behövt ha tillverkat till bilen till honom, alltid blivit perfekt resultat!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

You tell me, jag jobbar som just CNC-fräsare...och vad ska du i så fall med en fräs till om du ska ha plåtar, då är det en plåtbock du ska ha

ska inte bocka nånting helr.. ska fräsa spår i plåtarna där jag ska fästa ihop dem och sen lite hål o sånt ska med köras i cnc antagligen. kolla in min bygglogg som står i sign får du se

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hur har du tänkt dig? inte så vanligt att man fräser ett chassi direkt?

Nix, just därför jag gör det. Utvecklingen har fastnat i datorvärlden.

Skrivet av Jine:

Fråga på Elektronikforumet under sektionen "Jobb och Tjänster"

Tack, mkt bra råd!

Skrivet av Spille:

mja ja räknar med att jag kommer få lägga ut kanske 2-3 tusen max.. Men beror ju på om man ska fräsa ut chassit ur en solid aluminiumklump eller mindre klumpar eller plåtar. Själv kommer jag ha plåtar då det är billigast och enklast Ska få svar på min offertförfrågan nu i veckan så kan uppdatera med priset här då om ni vill

Du, det låter jätteintressant. Skicka mig gärna ett PM om vad du får för kostnader och vad för maskiner du kommer använda. Jag mailar ett företag i Tullinge idag och får svar imorgon eller måndag.

Skrivet av SkunkFunk:

Fråga på elektronikforumet.oss . Annars finns schaeffer-är.de som är galet smidigt. De har ett bra gratisprogram där du kan göra designen, sen är beställningen integrerad. De gör dock bara alu och kostar därefter.

Fräckt, det ska jag undersöka. Tack!

Skrivet av CyberVillain:

Jag letar oxo efter CNC-fräs, ska följa denna tråd

Min tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Jag läste om det där bygget. Jag testade faktiskt dendär produkten i Sony Store i city förra veckan. Jag var inte alls imponerad och jag tycker du ha tagit på dig ett ambitiöst och bra projekt. Vi borde bilda ett nätverk med produktionskontakter ^^
Söker du 5 axlad eller 3 axlad fräs?

Skrivet av Absurd:

You tell me, jag jobbar som just CNC-fräsare...och vad ska du i så fall med en fräs till om du ska ha plåtar, då är det en plåtbock du ska ha

Hej

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kyre:

Jag läste om det där bygget. Jag testade faktiskt dendär produkten i Sony Store i city förra veckan. Jag var inte alls imponerad och jag tycker du ha tagit på dig ett ambitiöst och bra projekt. Vi borde bilda ett nätverk med produktionskontakter ^^
Söker du 5 axlad eller 3 axlad fräs?

Intrycket i butik är inte värt nånting, det är för ljust där så din hjärna tar in referenspunkter från omgivningen och där av upplevs bilden som mycket mindre. Hemma i ett mörkt rum (Eller med min modd som tar bort allt ljus) upplevs bilden som mycket större

Jag kan faktiskt noll om fräsar, men det är en väldigt enkelt detalj jag vill ha gjord, frästa ovala skruvhål så att jag kan justera avståndet till ögonen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

ska inte bocka nånting helr.. ska fräsa spår i plåtarna där jag ska fästa ihop dem och sen lite hål o sånt ska med köras i cnc antagligen. kolla in min bygglogg som står i sign får du se

Nu är jag med på vad du menar, då blev det en helt annan sak, jag tog in för mycket info från den som pratade om att fräsa ur ett block, sorry

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Nu är jag med på vad du menar, då blev det en helt annan sak, jag tog in för mycket info från den som pratade om att fräsa ur ett block, sorry

hehe lätt hänt

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Fick svaret på offerten igår!

2st Front/Bakplåt 650:- sek styck

1st Botten 450:- sek

160st Radiebricka 12.50:- sek styck

Inkl. moms blir det totalt 2200kr för Front,Bak och Bottenplåt. Och Radiebrickorna 2500kr xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Det var ett bra pris för ett företag

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Fick svaret på offerten igår!

2st Front/Bakplåt 650:- sek styck

1st Botten 450:- sek

160st Radiebricka 12.50:- sek styck

Inkl. moms blir det totalt 2200kr för Front,Bak och Bottenplåt. Och Radiebrickorna 2500kr xD

Skrivet av ODDNAME:

Det var ett bra pris för ett företag

Går det att få ner dedär priserna tro? Är det total självkostnad (lokalhyra+slitdelar+lön+material / tid)? Eller kompispris?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Känns ganska billigt faktiskt utan att veta om det är inkl ställkostnader och liknande och veta hur delarna ser ut.
Kanske värt kika utomlands med om man vill ha billigare delar, fick själv vattenskuret från england när jag byggde min fräs, inte alldeles för dyrt inkl frakt med Schenker till dörren, slog lokala priser i allafall.

Småserier brukar vara dyra då det inte lönar sig för någon att tillverka one-offs =(

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Fick svaret på offerten igår!

2st Front/Bakplåt 650:- sek styck

1st Botten 450:- sek

160st Radiebricka 12.50:- sek styck

Inkl. moms blir det totalt 2200kr för Front,Bak och Bottenplåt. Och Radiebrickorna 2500kr xD

Skrivet av ODDNAME:

Känns ganska billigt faktiskt utan att veta om det är inkl ställkostnader och liknande och veta hur delarna ser ut.
Kanske värt kika utomlands med om man vill ha billigare delar, fick själv vattenskuret från england när jag byggde min fräs, inte alldeles för dyrt inkl frakt med Schenker till dörren, slog lokala priser i allafall.

Småserier brukar vara dyra då det inte lönar sig för någon att tillverka one-offs =(

Har ni frågat vad de har för toleranser? Laser brukar ju vara rätt bra där, vatten minns jag inte.

Visa signatur

Whales are nice!