The long story
Namnändrad 2012-05-19
Idag är ju datorchassin utformade på ett visst sätt, plats för fläktar, komponenter, hårddiskar och optiska enheter vilket gör att man begränsas rätt starkt på vad om man kan göra med ett chassi för att få en välfungerande dator men som också ser bra ut om man är angelägen om det estetiska på sin dator.
Hela min tanke med detta projekt är att frångå många oskrivna regler och istället se på vad man idag använder sin dator till och vilka komponenter som används.
Genom att tänka nytt är min plan att ta fram en kraftigt modifierad datorlåda men ändå behålla det estetiska man är van att se i ett datorbygge.
Jag har idag ingen specifikation på vilken hårdvara som kommer ta plats i maskinen då allt ska köpas nytt.
Då jag arbetar med plast kommer det bli mycket sådana lösningar på chassit.
Det svåra med att bygga ett chassi är att hitta något som man gillar, detta går sällan hand i hand med vad andra gillar.
Så för att klargöra en sak först av allt, jag bygger detta chassi för mig själv, åt mig själv, och jag är medveten om att min designsmak skiljer sig från andra

Kom gärna med kritik och tips, mottages tacksamt även den negativa
Har sökt lite sponsring för att kunna göra lite roligare saker än min plånbok tillåter, men inga napp ännu.
Något jag märkt är att det är väldigt lätt att ha en idé/vision av något, men desto svårare att översätta den till det bygge man har i huvudet, detta är också de stora företagen medvetna om.
Inspiration har jag hämtat från bl.a. Silicon Graphics Onyx, Altix & Indigo men även SUN och IBM stordatorer.
Är det något jag avskyr så är det en låda med synliga 5,25" platser, det är främsta fokus och och lyfta in lite linjer och former i det hela.
Kommer pula in någon mindre variant av vattenkylning också, förmodligen någon av de mindre färdiga kiten. Får se vad för det erbjuds för plats.
Jag har ett par skisser, men det är inget jag kommer lägga ut nu i början då jag förmodligen kommer skifta otroligt i design och form när man ser lådan växa fram.
Något som funkar i en skiss kanske ser helt galet ut när man väl har den framför sig
Av rubriken framgår kanske att det är baserat på BitFenix chassi, vilket får ni se inom kort
Har börjat skära till lite bitar till fronten, bara grovt skuret än så det har inte riktigt 100% form.
Inleder med mobilbild, vetefasiken var kidsen lagt laddaren till digitalkameran.
Short story: