Dax för ett nytt litet bygge.
Den här gången blir det en fileserver/HTPC.
Grunder består av ett Array R2 chassi som Fractal Design var vänliga att sponsra mig med. Array är ett förhållandevis litet mITX chassi med plats för 6st 3.5” diskar plus 1st 2.5” disk.
Som vanligt bygger jag i trä, och denna gången också ett annat hemligt material (inte det vanligaste i dator byggen)
Själva Array chassiet kommer jag inte gör allt för stora modifikationer på utan kommer bygga ”runt” det och även vända det i 90°. Skall även klämma in en slim DVD i foten (blir antagligen en blu-ray senare).
En koncept ritning på hur det är tänkt.

Har skalat bort ena sidan på ritningen och toppen saknar även ett ”täck galler”
Börjar med en liten genomgång och nedmontering av Array R2 chassiet.
Plockat bort locket på chassiet. Det man ser är en stor HDD bur, ett litet 300W SFX PSU och en 140mm fläkt i fronten.
På undersidan av locket sitter lite ljuddämpning mot HDD buren.
Buren tar upp ganska mycket av platsen i Array chassit
En liten PSU i SFX standard på 300W, 80 PLUS rated med 7x SATA kontakter, 1x Molex, 1x 4-pin och 1x 20/24pin
En styck 140mm fläkt i fronten står för kylningen, specen på den är 600 RPM, 9dBa och ett luftflöde på 39 CFM. En liten nackdel är att man måste skruva loss hela hållaren för fläkten för att göra rent fläktfiltret (sitter med 4 skruv).
Helt naket chassi. Även fast både toppen och botten är borta känns ramen styv och inte ranglig.
Hela chassiet är förövrigt gjort helt i aluminium.
Skruvmejsel med magnet är nästan ett måste, små skruv kan vara ett helvete att jobba med annars
Fortsättning följer....