Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Spille
en ON-OFF-ON går ju att använda som ON-OFF? bara att skippa o koppla in den andra ON funktionen?
Båda går att använda, även on-on. On-off-on innebär att det är en switch med tre anslutningar och tre lägen. Det första on-läget kopplar samman den gemensamma pinnen med den första pinnen (den gemensamma brukar vara i mitten, vi kan kalla den för den andra pinnen), off-läget är neutralt som i att inga pinnar är sammankopplade, och det andra onläget kopplar samman den gemensamma/andra pinnen med den tredje pinnen.
On-on har tre anslutningar, och två lägen, och det är väl en sådan TS helst vill ha kan jag tro, skönt att slippa det neutrala läget i mitten om man inte behöver det. Det ena läget kopplar samman den första pinnen med den andra/gemensamma pinnen, och det andra kopplar samman den tredje pinnen med den andra/gemensamma pinnen. Vill man använda den som on-off-switch kopplar man bara in sina ledare till pinne ett och två, alternativt två och tre.
[edit] Kanske kan vara värt att nämna att jag snackar enpoliga switchar när jag tar upp antalet pinnar på dem.