Hej!
Dags att äntligen starta upp mitt projekt att bygga en egen datorlåda från scratch. Jag har byggt tre datorer förut, men med köpelådor, så nu när jag ska bygga min fjärde dator så tänkte jag "varför inte bygga eget chassi också"? Kan ju vara att jag har blivit inspirerad av min fru som är silversmed och svärfar som är smed också, när man ser vad de kan göra.
Projektet går under namnet "rokushou" som är japanska för "patina". Planen är att göra en låda med tydlig inspiration från Japan. Den kommer inte se ut som en genomsnittlig datorlåda. Skälet till namnet "rokushou" är att jag tänker patinera metallen och få den att se gammal/rostig ut, vilket jag tror kommer bli en snygg effekt. Själva grundmaterialet blir troligtvis mässing, men kan också bli brons eller koppar.
Genom fru och svärfar har jag tillgång till två schyssta verkstäder, vilket lär underlätta.
Den här tråden är dels tänkt som en bygglogg, men jag kommer också behöva fråga en miljon frågor (minst) om alla möjliga saker som kommer dyka upp allt eftersom bygget framskrider. Så jag hoppas att alla ni proffs här på forumet kan komma med välbehövligt stöd och glada tillrop.
Börjar med en inspirationsbild som är så populärt nuförti'n.
Och här kommer en konceptbild på chassit.
Chassit kommer preliminärt att vara ungefär 42cm brett, 26cm djupt och 26cm högt. Dvs. det följer gyllene snittet. Det är möjligt att det här behöver ändras beroende på hur komponenterna placeras, kylningsmöjligheter, osv.
Innehållet blir följande:
- mITX-platta (Asus P8H77-I)
- i5 3570K
- Noctua NH-U9B SE2 (kylare)
- 8 GB Corsair XMS3 RAM
- 120 GB SSD (Intel 520)
- 1TB HDD
- Corsair 620HXEU (nätagg från gamla burken)
Så vad säger ni? Några spontana tankar och reflektioner?
Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB