Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-08-16, 08:38   #1

Crank420

Medlem

Registrerad: aug 2012

Tips ang. Sleeving.

Tja!

Nu är det så att jag har kommit fram till att jag vill lära mig sleeva nätagg osv själv.
Första tanken var att köpa färdigsleevade kablar till ett modulärt nätagg men väljer att göra det själv..

Så, bästa svenska sidan just nu där man kan köpa (helst sleeving kit) eller material.

Jag har då tänkt sleeva alla kablarna var för sig för snyggast resultat, men vilken storlek ska man använda?

Vilka verktyg behöver jag och vart finns det bra guider?

Mvh!
Crank420 är inte uppkopplad
2012-08-16, 08:54   #2

roobi

Medlem

roobis avatar

Plats: Eskilstuna

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Crank420 Visa inlägg
Tja!

Nu är det så att jag har kommit fram till att jag vill lära mig sleeva nätagg osv själv.
Första tanken var att köpa färdigsleevade kablar till ett modulärt nätagg men väljer att göra det själv..

Så, bästa svenska sidan just nu där man kan köpa (helst sleeving kit) eller material.

Jag har då tänkt sleeva alla kablarna var för sig för snyggast resultat, men vilken storlek ska man använda?

Mvh!
Jag kör med Paracord vilket jag tycker blir snyggast,
Jag kör alltid med paracord från knivbutik.se, snabb leverans och bra service, sök på youtube , finns guider för hur man sleevar med paracord utan krymslang

Skickades från m.sweclockers.com

roobi är inte uppkopplad
2012-08-16, 13:19   #3

sin.swe

Medlem

sin.swes avatar

Plats: AFK

Registrerad: okt 2006

om jag har förstått dig rätt så vill du göra vad som kallas "singel braid sleeving" vilket betyder att man lägger en sleev runt var enda kabel.

vad du behöver är ett Single Braid Sleeving Kit
(skulle föreslå att du inte importerar det från staterna utan hittar något lite närmare tex paracord om det finns i rätt storlek.)
du kan även behöva ett molex extractor kit
heatshrink kan man köpa på classes

vad som då ingår i kittet är sleev och heatshrink för ett system, jag har inte använt det själv men det borde räcka och bli över.
värktygen används för att ta bort kontakter innan du drar över sleeven.
2012-08-16, 13:22   #4

sin.swe

Medlem

sin.swes avatar

kolla in frozenCPUs Youtube kanal, dom har guider för sina verktyg.
2012-08-16, 13:28   #5

iSw3de

Medlem

iSw3des avatar

Plats: Eslöv

Registrerad: nov 2011

Citat:
Tja!

Mvh!
Om du ska ha den bästa sleeven ska du satsa på MDPC-x.com
Deras support är också av hög klass, och nils som äger sidan är jätteschyst, snabb leverans också, med tanke på att du kommerr sitta i dagar med det så kan det vara smart att få kvalitets sleeve

| --> Överklocknings Guide för Ivy och Sandy-bridge <-- |
iSw3de är inte uppkopplad
2012-08-16, 13:40   #6

dysenteri

Medlem

dysenteris avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2012

Kan också rekommendera MDPC-x
dysenteri är uppkopplad nu
2012-08-16, 13:41   #7

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Det bästa du kan skaffa är från MDPC-X, och det är inte heller särskilt dyrt jämfört med andra sorters sleeve. Det finns inte att köpa någon sorts användbar sleeve i Sverige för tillfället, förutom möjligtvis Paracord som egentligen inte är sleeve, men kan användas som det. Oftast går frakt från MDPC på max 150kr, och ingen extra skatt eller tull tillkommer, det är precis som att köpa från Sverige. Krympslang från typ Clas Ohlsson och liknande ska du definitivt undvika om du vill få ett bra resultat.
Marcusk är uppkopplad nu
2012-08-16, 14:08   #8

Vetolavman

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: jun 2010

Lånar tråden lite, Jag hade tänkt köra med s.k single braid sleeving dvs sleeva alla kablar för sig, om jag köper denna

http://www.frozencpu.com/products/16...183s1678#blank

Kommer det funka och räcka för alla kablar?
Vetolavman är inte uppkopplad
2012-08-16, 15:31   #9

iSw3de

Medlem

iSw3des avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Vetolavman Visa inlägg
Lånar tråden lite, Jag hade tänkt köra med s.k single braid sleeving dvs sleeva alla kablar för sig, om jag köper denna

Då tycker jag ändå att du borde skaffa MDPC-x för det priset också!
2012-08-16, 16:13   #10

Crank420

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av iSw3de Visa inlägg
Om du ska ha den bästa sleeven ska du satsa på MDPC-x.com
Deras support är också av hög klass, och nils som äger sidan är jätteschyst, snabb leverans också, med tanke på att du kommerr sitta i dagar med det så kan det vara smart att få kvalitets sleeve

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sin.swe Visa inlägg
om jag har förstått dig rätt så vill du göra vad som kallas "singel braid sleeving" vilket betyder att man lägger en sleev runt var enda kabel.

vad du behöver är ett Single Braid Sleeving Kit
(skulle föreslå att du inte importerar det från staterna utan hittar något lite närmare tex paracord om det finns i rätt storlek.)
du kan även behöva ett molex extractor kit
heatshrink kan man köpa på classes

vad som då ingår i kittet är sleev och heatshrink för ett system, jag har inte använt det själv men det borde räcka och bli över.
värktygen används för att ta bort kontakter innan du drar över sleeven.
Blir att beställa alla material från mdpc-x.com också har jag beställt ett verktygskit från inet.se.

Tack för alla tipsen!

Mvh
2012-08-16, 16:29   #11

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:

Mod Smarts sleeving är dålig och dyr, och dessutom säljs de ifrån USA så frakten kommer gå på flera hundralappar plus att man måste betala moms+tull. Kör på MDPC istället, det är den bästa sleevingen man kan få tag på, plus att det säljs från Tyskland så det blir inga extra kostnader som moms, tull och så blir frakten snabb.
Marcusk är uppkopplad nu
2012-08-16, 22:53   #12

sin.swe

Medlem

sin.swes avatar

Citat:

kolla vad det kostar med frakt och skatt(dom har annan sådan i staterna) och om det inte är billigare att beställa från MDPC-X eller Inet.se
2012-08-17, 08:24   #13

Crank420

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sin.swe Visa inlägg
kolla vad det kostar med frakt och skatt(dom har annan sådan i staterna) och om det inte är billigare att beställa från MDPC-X eller Inet.se

Jag tycker att dom verkade ha dåligt utbud från inet iallafall, och sen hur är kvaliten på deras?
2012-08-19, 10:39   #14

Vetolavman

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Mod Smarts sleeving är dålig och dyr, och dessutom säljs de ifrån USA så frakten kommer gå på flera hundralappar plus att man måste betala moms+tull. Kör på MDPC istället, det är den bästa sleevingen man kan få tag på, plus att det säljs från Tyskland så det blir inga extra kostnader som moms, tull och så blir frakten snabb.
Ok tack men hur vet jag hur mycket man behöver?

Vetolavman är inte uppkopplad
2012-08-19, 14:59   #15

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Jag tycker att dom verkade ha dåligt utbud från inet iallafall, och sen hur är kvaliten på deras?
Inet har både dåligt utbud och en dyr dålig produkt. Dyrare än MDPC samt mycket sämre kvalitet.

Citat:
Ok tack men hur vet jag hur mycket man behöver?

Det får du räkna ut själv, om du kollar på ditt nätaggs manual eller produktsida på internet så ser du hur långa de kablar är som du vill sleeva, om t.ex. en 24pins kabel är 50cm lång så blir det minst 24 x 50cm sleeve som behövs. Det är bäst att köpa flera meter extra än vad du precis behöver om du behöver göra om någon kabel.
Marcusk är uppkopplad nu
2012-08-19, 15:09   #16

Extremaz

Medlem

Extremazs avatar

Plats: Malmö/Kalmar

Registrerad: jan 2012

funderar själv på att köpa ett sånt här paket ---> http://www.inet.se/produkt/5321542/m...t-sleevingtool

håller det bra eller? kör just nu med ett gem och det funkar ju hyfsat men tänkte om det blir lättare med denna då det är på båda sidorna
Chassi:NZXT Phantom Svart/PSU:DarkPowerPro1000w/Moderkort:ASUS P8Z68-V PRO/CPU:i5-2500K 3.3Ghz/CPU Kylare:CM Hyper TX3/Ram:Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB/GPU:XFX Radeon HD 7850 2GB/SSD:OCZ Agility 3 60GB/HDD:Seagate/WD->12,5TB/OS:W7/Tillbehör:Logitech G35,Logitech G510/QpadMK-50,Qpad5K/Mionix5000/Rat-7,3xBenQ 24" LCD G2450HM,42"Finlux/Mobil:Sony Xperia S
Extremaz är inte uppkopplad
2012-08-20, 16:54   #17

Crank420

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Extremaz Visa inlägg
funderar själv på att köpa ett sånt här paket ---> http://www.inet.se/produkt/5321542/m...t-sleevingtool

håller det bra eller? kör just nu med ett gem och det funkar ju hyfsat men tänkte om det blir lättare med denna då det är på båda sidorna

Jag har beställt ett sånt dära kit så vi får väl se om det är bra
2012-08-25, 21:09   #18

Burström

Medlem

Burströms avatar

Plats: Bjurholm/Umeå

Registrerad: mar 2011

Kolla www.stylingwebben.se

Har sleeve där ifrån, bra kvalitet och mycket trevlig personal!
Burström är inte uppkopplad
2012-08-25, 21:15   #19

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Burström Visa inlägg
Kolla www.stylingwebben.se

Har sleeve där ifrån, bra kvalitet och mycket trevlig personal!
Och extremt dyrt samt med största sannolikhet sämre kvalitet och service än MDPC.
Marcusk är uppkopplad nu
2012-08-25, 21:24   #20

Burström

Medlem

Burströms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Och extremt dyrt samt med största sannolikhet sämre kvalitet och service än MDPC.
Nu ska vi inte vara såna
2012-08-25, 21:25   #21

iSw3de

Medlem

iSw3des avatar

Citat:
Nu ska vi inte vara såna
Stämmer ju
2012-08-25, 21:28   #22

MSCB

Medlem

MSCBs avatar

Plats: uddevalla

Registrerad: dec 2011

Axon sleeve från ebay är hu bra somhellst och extremt billigt med! 60kr/5meter inkl frakt.

köp INTE fabric!
MSCB är inte uppkopplad
2012-08-25, 21:28   #23

Burström

Medlem

Burströms avatar

Citat:
Stämmer ju
Eftersom jag blev sponsrad så har jag inte jämfört med några andra ställen, vet att det inte är billigast menmen, nu har han iallafall ett till alternativ!
2012-08-25, 21:33   #24

iSw3de

Medlem

iSw3des avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MSCB Visa inlägg
Axon sleeve från ebay är hu bra somhellst och extremt billigt med! 60kr/5meter inkl frakt.

köp INTE fabric!
Vad grundar du det på? att inte köpa fabric
Bara så att du vet så ligger MDPCs sleeve på mindre än 50kr för 5 meter, och som sagt så är deras kvalitet det bästa
2012-08-25, 21:55   #25

WeeMaan

Medlem

WeeMaans avatar

Plats: Finland

Registrerad: nov 2003

MDPC-X faller min röst också på, kvalitet rakt igenom.
Bara bra erfarenheter från dom (han?).
2012-08-25, 22:00   #26

HurMycket

Medlem

HurMyckets avatar

Plats: Skene, Marks kommun

Registrerad: aug 2011

Jag erkänner mig skyldig till trådstöld, men kan någon förklara hur man får ut pinnarna ur 8-pin EPS12V-kontakten?

Guide: Att välja kompatibla datordelar | Tungt grafikkort? Här är lösningen!
HurMycket är inte uppkopplad
2012-08-25, 22:01   #27

iSw3de

Medlem

iSw3des avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WeeMaan Visa inlägg
MDPC-X faller min röst också på, kvalitet rakt igenom.
Bara bra erfarenheter från dom (han?).
Nils!

Zuggmate, är inte det vanliga pins?
2012-08-25, 22:16   #28

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Nu ska vi inte vara såna
Vad? Påpeka objektiv fakta baserad på de flestas åsikt inom sleeving?

Deras sleeve kostar 180kr för 10 meter, medan MDPCs sleeve kostar 73kr för 10 meter. Om man köper t.ex. 60 meter som är ganska normalt om man ska sleeva ett helt nätaggregat får man betala 1080kr för Stylingwebbens sleeve, och bara 440kr för MDPCs sleeve.

Att tänka på är att Stylingwebbens sleeve är den dåliga "PET sleeven" som säljs på t.ex. Ebay mycket billigare. MDPCs sleeve är generellt känd som den absolut bästa sleeve man kan köpa enligt både "vanliga" användare och "professionella" sleevare (personer som säljer tjänster inom sleevning). Jag antar att Stylingwebbens krympslang är den vanliga dåliga som säljs på typ Biltema etc. också. Den verkar dessutom bara ha en krympratio på 2-1 enligt specifikationerna vilket är ganska dåligt. (MDPCs är 4-1).

Senast redigerad av Marcusk 2012-08-25 klockan 23:07.
Marcusk är uppkopplad nu
2012-08-25, 22:24   #29

L4zz3

Medlem

Plats: Gnesta

Registrerad: apr 2012

Slänger in 2 länkar, har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar dem...

paracordshop.se

djungelapa.se
L4zz3 är inte uppkopplad Folding
2012-08-25, 22:27   #30

hag.com

Medlem

hag.coms avatar

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zuggmate Visa inlägg
Jag erkänner mig skyldig till trådstöld, men kan någon förklara hur man får ut pinnarna ur 8-pin EPS12V-kontakten?
Citat:
Nils!

Zuggmate, är inte det vanliga pins?
Har också haft problem med ena sidan av EPS12V, 24pin och vanlig processorkontakt.
Lyckades få ur dem i morse, då gjorde jag helt enkelt så att jag pillade i verktyget med två platta pinnar parallellt med fastlåsningshaken, (om ni förstår hur jag menar) och drog. Väldigt hårt.
Vet inte om denna metod är den rätta, skulle nästan tro att den inte är det. Lyckades till och med deformera ett av stiften.
Jag tar inte på mig något ansvar om dina kablar går sönder på det sättet, undrar också över sama fråga.
hag.com är inte uppkopplad
Sök jobb