Permalänk
Medlem

Kondensator till skärm, köpa vart?

Tjena! Fick en "död" skärm av bror min, jag anade att det var någon kondensator som gått, då den startar men stänger av sig själv efter en halv sekund.
Öppnade upp den och kollade efter några dåliga kondensatorer och hittade dessa.

Det står 330µf 25v på den till vänster och 820µf 25v på de andra.
Finns det någon svensk sida som man kan beställa hem nya från?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Föredetting

LG L245WP-BN?

Elfa, om du vill betala massor. Electrokit om du vill vara mer sparsam. Ebay om du inte har bråttom alls.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du testar dom. Det är fullt möjligt att dom är fungerande.

Permalänk
Skrivet av TeXoN:

Tjena! Fick en "död" skärm av bror min, jag anade att det var någon kondensator som gått, då den startar men stänger av sig själv efter en halv sekund.
Öppnade upp den och kollade efter några dåliga kondensatorer och hittade dessa.
http://oi47.tinypic.com/6jk612.jpg

Det står 330µf 25v på den till vänster och 820µf 25v på de andra.
Finns det någon svensk sida som man kan beställa hem nya från?

Finns på electrokit men 820 uF verkar tyvärr vara slut, dessutom var den dyr, hela 14kr och 40 öre!

http://www.electrokit.com/upw1e331mpd-330uf-25v-105c-o10x25.4...
http://www.electrokit.com/upw1e821mpd-820uf-25v-105c-o10x25.4...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Tjena! Fick en "död" skärm av bror min, jag anade att det var någon kondensator som gått, då den startar men stänger av sig själv efter en halv sekund.
Öppnade upp den och kollade efter några dåliga kondensatorer och hittade dessa.
http://oi47.tinypic.com/6jk612.jpg

Det står 330µf 25v på den till vänster och 820µf 25v på de andra.
Finns det någon svensk sida som man kan beställa hem nya från?

Hej

Köp Denna = http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/komponentsatser/...

De du ska använda är =
470µF/25V
1000µF/25V

Bara byt ut den på 330µf till 470µf och sedan 820µf till 1000µf
Gjorde samma sak i en 22" skärm jag fick av en polare

PS, Du kan alltid gå upp i Volt/µf men inte ner

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roobi:

Hej

Köp Denna = http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/komponentsatser/...

De du ska använda är =
470µF/25V
1000µF/25V

Bara byt ut den på 330µf till 470µf och sedan 820µf till 1000µf
Gjorde samma sak i en 22" skärm jag fick av en polare

PS, Du kan alltid gå upp i Volt/µf men inte ner

Tips är väl att försöka hålla det så nära som möjligt. Speciellt spänningen.
Dock ingen fara om kondensatorerna har lite högre kapacitans (farad(f)).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

ojojoj! Tackar för snabba svar! Skärmen det rör sig om är en Samsung SyncMaster 225bw. Kollade runt lite på elfa och hittade det jag behövde. Är det svårt att byta ut dessa?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken funktion kondensatorn har så kan kapacitansen vara viktig.

Permalänk
Medlem

Ditt fel du har beror till 99 % på dina buliga kondingar. O nej du skall inte ens bry dig om att testa dem utan byta dem och alla som sitter runtom. Kondingar idag håller inte speciellt bra då de är billiga.. köp nya o sätt i.
Elecktrokit är att föredra. Köper du på Kjell & Co så rekommenderar jag dig att vara noga med att kolla värdena en extra gång när du sätter i dem.. O inte för att idiotförklara dig , men tänk på att kondensatorer skall vara rättvända... Kolla minusmarkeringen..Och kapacitansen kan vara viktig beroende på vart i kretsen den sitter !!

Vart i landet finns du förresten !

//F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM7WDG:

Ditt fel du har beror till 99 % på dina buliga kondingar. O nej du skall inte ens bry dig om att testa dem utan byta dem och alla som sitter runtom. Kondingar idag håller inte speciellt bra då de är billiga.. köp nya o sätt i.
Elecktrokit är att föredra. Köper du på Kjell & Co så rekommenderar jag dig att vara noga med att kolla värdena en extra gång när du sätter i dem.. O inte för att idiotförklara dig , men tänk på att kondensatorer skall vara rättvända... Kolla minusmarkeringen..Och kapacitansen kan vara viktig beroende på vart i kretsen den sitter !!

Vart i landet finns du förresten !

//F

Kan tyvärr inte kolla värdena. Far min har en lödkolv så det ska nog inte vara för svårt. befinner mig i Blekinge

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM7WDG:

Ditt fel du har beror till 99 % på dina buliga kondingar. O nej du skall inte ens bry dig om att testa dem utan byta dem och alla som sitter runtom. Kondingar idag håller inte speciellt bra då de är billiga.. köp nya o sätt i.
Elecktrokit är att föredra. Köper du på Kjell & Co så rekommenderar jag dig att vara noga med att kolla värdena en extra gång när du sätter i dem.. O inte för att idiotförklara dig , men tänk på att kondensatorer skall vara rättvända... Kolla minusmarkeringen..Och kapacitansen kan vara viktig beroende på vart i kretsen den sitter !!

Vart i landet finns du förresten !

//F

Jag tyckte att det verkade lite dumt att sluta leta efter fel, samt lägga tid och pengar på detta ingrepp, om det inte är dessa kondensatorer som orsakat felet.

Våta elektrolyter kan se värre ut än sådär och fortf fungera. (Jag skulle vilja byta ut dom ändå, men det är inte poängen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

ojojoj! Tackar för snabba svar! Skärmen det rör sig om är en Samsung SyncMaster 225bw. Kollade runt lite på elfa och hittade det jag behövde. Är det svårt att byta ut dessa?

Det är otroligt lätt och byta. Gjorde det själv på en tv för några månader sedan. Du behöver lödkolv och lödtenn.
Sedan kollar du någon video på hur man ska löda.

Finns lite info här. Är nog likadant på dator skärm och tv.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Electrokit, bry dig inte om deras hemsida den har traditionellt varit dålig även om de bytt webbshop nu, det går bra att skicka beställning direkt till dem. De i sin tur tar ju hem från Elfa och andra återförsäljare/distributörer. Så även om det inte står att det är i lager kan de få hem relativt fort förmodligen.

Permalänk
Skrivet av TeXoN:

Kan tyvärr inte kolla värdena. Far min har en lödkolv så det ska nog inte vara för svårt. befinner mig i Blekinge

Det kan vara bra att använda sig av en så kallad lödfläta, för att suga upp lödtenn när du löder av de gamla kondensatorerna:
http://www.electrokit.com/lodflata-2-0mm.42672

Om du bara vill kolla ifall den fungerar så kan du prova att mäta resistansen med en multimeter (den ska vara hög).

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

ojojoj! Tackar för snabba svar! Skärmen det rör sig om är en Samsung SyncMaster 225bw. Kollade runt lite på elfa och hittade det jag behövde. Är det svårt att byta ut dessa?

Tyckte väl att jag kände igen din bild, har en 226BW som jag bytt samma kondingar på Körde med Kjell o Co's och den funkar än idag (ett halvår senare)

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Det är ett helvete med CapXon, kan också säga att jag bytt på en Samsung 223BW. Taiwaneserna är inte kul. Värt det alla gånger med ~100kr för att få liv i skärmen. Borde väl börja komma nyare modeller som är dags att dö kondensatordöden också.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nämna en liten logg jag skrev när jag bytte kondensatorer på en skärm. Den utelämnar medvetet lödtips, och delarna om att montera ner skärmen har du uppenbarligen redan kommit förbi, men kanske någon del kan vara av intresse ändå.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Elektronikpillande passar bättre i det här forumet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Beroende på vilken funktion kondensatorn har så kan kapacitansen vara viktig.

Det är bara glättningskondingar ser det ut som (feta kondingar i direkt anslutning till en trafo). Kommer gå utmärkt att köra med lite högre kapacitans.

330 uF är ett standardvärde, så det kan man ju lätt matcha. 820 uF är däremot värre, men det kommer garanterat funka utmärkt med något större, exvis 1000 uF som föreslagits om man nu inte hittar något med samma kapacitans.

Och som också nämnt, det går utmärkt att köra med något som har högre spänningstolerans än det som sitter där, förutsatt att det rent fysiskt får plats.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Jag föreslår att du testar dom. Det är fullt möjligt att dom är fungerande.

Nej. Det syns rätt klart på bilden att kondensatorerna har svullnat. (Se toppen på behållaren.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nej. Det syns rätt klart på bilden att kondensatorerna har svullnat. (Se toppen på behållaren.)

Jo, jag ser att dom har svullnat. Jag skulle också vilja byta ut dom, som sagt. Jag menar bara att det inte är säkert att det är dom där som orsakar felet.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett vanligt fel på Samsung Syncmaster serien, bytte själv ut kondingarna på min för ett par år sen! Skulle bara vilja lägga till att det är ingen stor mening att byta endast de som är bulliga och läcker. Byt alla kondingar av samma märke som de dåliga, de andra kommer troligen att gå sönder inom kort. Jag bytte alla mina 800uF mot Rubycon 1000uF 105C, den tuffar på!

Edit: Glömde ju säga att jag stött på kanske 4-5 andra medlemmar de senaste åren med exakt samma problem på Samsung Syncmaster.

Skrivet av lorgix:

Jo, jag ser att dom har svullnat. Jag skulle också vilja byta ut dom, som sagt. Jag menar bara att det inte är säkert att det är dom där som orsakar felet.

Jag håller med dig, när skärmen ändå är demonterad så ska man passa på att försöka få lite mätvärden även på de andra komponenterna. Åtminstone i den utsträckning som TS har möjlighet till att göra just det. För de som inte kan ett skvatt om felsökning på komponenter så är det naturligtvis bara att chansa på att byta kondingar, det är ett vanligt problem i all elektronik! Har bytt kondingar i både slutsteg och TV-apparater tidigare om åren och brukar vara det jag först mäter upp vid en felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Tjena! Fick en "död" skärm av bror min, jag anade att det var någon kondensator som gått, då den startar men stänger av sig själv efter en halv sekund.
Öppnade upp den och kollade efter några dåliga kondensatorer och hittade dessa.
http://oi47.tinypic.com/6jk612.jpg

Det står 330µf 25v på den till vänster och 820µf 25v på de andra.
Finns det någon svensk sida som man kan beställa hem nya från?

Hej

Jag skulle rekommendera att köpa ett färdigt kitt från LCDalternatives.com. Har fixat två Samsung Syncmaster skärmar som haft dåliga kondningar på nätagget. Jag har fått grejerna inom två veckor.

Här är en direkt Länk: http://lcdalternatives.com/Samsung-225-C214758.aspx?sid=19447 Dock får du kolla upp vilken Revision du har på ditt kretskort Rev 0.1 eller 0.2 så du får rätt grejer.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SUGO SG10 CPU: i7 3770K @ Stock MB: Asus Maximus V Gene RAM: Vengeance 16GB 1600Mhz GPU: Asus GTX 780 DC2 TOP PSU: Corsair AX760 Skärmar: Syncmaster 245B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobr0705:

Hej

Jag skulle rekommendera att köpa ett färdigt kitt från LCDalternatives.com. Har fixat två Samsung Syncmaster skärmar som haft dåliga kondningar på nätagget. Jag har fått grejerna inom två veckor.

Här är en direkt Länk: http://lcdalternatives.com/Samsung-225-C214758.aspx?sid=19447 Dock får du kolla upp vilken Revision du har på ditt kretskort Rev 0.1 eller 0.2 så du får rätt grejer.

Ahh tack för länken! Blir nog ett sånt om jag inte får ihop att.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Går fint att köpa kondensatorerna i Sverige, från Electrokit blir det vanlig brevfrakt/enhetsfrakt för 29kr. Det var under 100kr med frakt när jag bytte på min Samsung 223BW. Självklart ska alla av samma märke på lågspänningssidan bytas. Primärsidan brukar hålla, även om det är CapXon där med.

Permalänk
Medlem

Bor du kring Stockholm eller Göteborg kan du ju alltid köpa direkt hos Elfa-butikerna också.

Microkit i Västerås har du om du bor däromkring också, med sortiment från Elfa och Farnell.

Bör finnas att få tag i grejer överallt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TeXoN:

ojojoj! Tackar för snabba svar! Skärmen det rör sig om är en Samsung SyncMaster 225bw. Kollade runt lite på elfa och hittade det jag behövde. Är det svårt att byta ut dessa?

Jag försökte och misslyckades (på en Samsung 2253BW). Jag valde då att istället köpa ett helt nytt PSU-kort på eBay för endast 130 kr. Betydligt mindre arbete och betydligt enklare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

820µF-kondensatorer är svåra att få tag på för rätt spänning i Sverige, jag rekommenderar ebay, det har jag fått göra två gånger eftersom elfa inte hade dem i rätt specifikationer.

Byt INTE kapacitans, det kan mycket väl bli problem. Spänningen går att överstiga men inte understiga. Kör gärna dyrare kondensatorer, dvs inte general purpose.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

820µF-kondensatorer är svåra att få tag på för rätt spänning i Sverige, jag rekommenderar ebay, det har jag fått göra två gånger eftersom elfa inte hade dem i rätt specifikationer.

Byt INTE kapacitans, det kan mycket väl bli problem. Spänningen går att överstiga men inte understiga. Kör gärna dyrare kondensatorer, dvs inte general purpose.

Finns Panasonic hos Elfa i lager. Så det är inga problem. Duger fint med FR-serien. Vad skulle du ha emot dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns Panasonic hos Elfa i lager. Så det är inga problem. Duger fint med FR-serien. Vad skulle du ha emot dessa?

Jaha, nej jag har inget emot dem, fanns inte senast jag letade bara.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.