Permalänk
Medlem

sous vide med en budget.

"Sous vide är en metod för att bland annat tillaga kött och gratänger. Namnet sous-vide kommer från franskan och betyder "i vakuum". Metoden innebär att man tillagar maten i en vakuumförpackning i form av en lufttät plastpåse för att bevara råvarornas naturliga arom, saftighet och vikt. Tillagningen kan ske i ångugn med noga kontrollerad temperatur eller i vattenbad med cirkulator, för att vattnet ska hålla en jämn temperatur.

Metoden togs fram av Georges Pralus under 1970-talet för restaurangen Troisgros i Roanne, Frankrike. Han upptäckte att foie gras som tillagades på detta sätt behöll sin ursprungliga form och textur"

Målet:

Att med en hyffsat liten budget få en helhetslösning som inte känns typiskt "ghettomoddat". Tanken är att med en vettig fritös som utgångspunkt få in den elektronik som krävs på ett sätt som gör att det hela känns som en produkt som kommer från butik.

För att få den exakta temperaturen i vattnet kommer en PID-regulator tillsammans med en temperatur-prob att användas för att reglera temperaturen i vattnet. Detta genom att slå på/stänga av värmeelementet så att vattnet håller en konsekvent temperatur under tillagningen.

Nuvarande status: Letar begagnad fritös. Om detta inte lyckas så blir det att börja kika på billiga nya.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Hehe, lycka till! Har bara kommit i kontakt med sous vide i storkök och är väl inte så imponerad men nylagat kan säkert va en hitt!

Hur ska du göra med vakumbiten? Kompressor och strykjärn?
Dom på FB kanske har löst att åt dig https://www.flashback.org/t990620

När du lagt ner projektet http://www.sousvideshop.se/kategori/sousvide-supreme/

HF!

Permalänk
Medlem

Vet vad saker och ting kostar i färdiga lösningar, och det är just därför jag vill göra detta
Med tanke på vad det är för innehåll i lösningarna som finns så är det grymma överpriser, det är ju hur lätt som helst att fixa snabbt egentligen, men man vill ju givetvis göra det med stil på resultatet.

Vacuumbiten är ju inte så svår att lösa, billiga vacuumförslutare finns ju överallt på marknaden som duger mer än väl till syftet.

Skulle gissa på kanske 1500kr i slutsumma inkl vauumlösning, vilket är en bra bit under vad billiga färdiga lösningar kostar

Och så kan man skryta med att man verkligen gjort allt från grunden, t om utrustningen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2014-01-06

Funderade lite på hur långt man ska gå. Det enklaste är just en PID-regulator av vettig kvalitet som kan autotunea med en knapptryckning.
Men har en arduino uno liggandes som skulle kunna bli en piduino, inte helt fel med display etc.

Så tankarna blir att helt enkelt köra fristående PID först för proof of concept, sen arduino för att förfina det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hehe, lycka till! Har bara kommit i kontakt med sous vide i storkök och är väl inte så imponerad men nylagat kan säkert va en hitt!

Det är inte allting som blir bra med det, men framförallt kött och fisk tycker jag blir mycket lättare att laga till som jag vill ha dem. Köttet behöver dock stekas till vid slutet för att få den fina stekytan, och därmed smaken, som utgör det hela.
Storkök är alltid lite svårt, det är ju inte så mycket metoden som mängden mat, och ofta priset, som begränsar.

Permalänk
Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

Ja en kokplatta är inte optimalt för det heller. värmelementet ska ha direktkontakt med vätskan för bättre kontroll över uppvärmningen.
Därför jag tänkte börja med en vettig fritös som utgångspunkt som har blottade värmare. Fungerar inte detta sen blir det en beprövad lösning med en enhet som har egna doppvärmare och kan placeras i den behållare man vill.

Men det är ju ungefär som i din första länk där på ebay som jag tänkt köra först, fast en vettig PID med SSR inbyggt så man inte behöver externa reläer osv.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2014-01-08

Idag blev det ett medvetet val att skippa fritös för tillfället och köra en Immersion circulator, eller som vi kan kalla det för enkelhetens skull "doppkokare", istället.
Detta medger att man kan placera den i valfritt kärl och slipper låsa sig till en viss storlek.

Inspirerad av flera andra byggen av doppkokare har jag nu införskaffat en vakuumförpackare från Kjell.com som hade ett bra pris och den verkar duglig.
Denna hade behövs oavsett val av slutprodukt, men man slår ju till när den är på kampanj

Inhandlade även ett besticksställ från Ikea som får agera skyddsbur till en vettig peng.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Mycket otippat projekt, kul idé

Lycka till!

Visa signatur

MSI P67A-G45 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3.8GHz | Geforce GTX 1060 6GB DUAL | Corsair HX 750W 80+ | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SSD 850 EVO 500GB | 1TB Seagate Barracuda 7200rpm | Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 | Fractal Design Define R3, Titanium

Permalänk
Medlem

Roligt projekt, skulle själv vilja prova på sådan här tillagning så det ska bli intressant att följa.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Borde inte en riskokare fungera?
Tillsammans med regulatorn menar jag.

Köpte OBH:s Sous vide med omrörare men den bullrade för mycket så den gick tillbaka, nu har jag en variant som använder konvektion och den fungerar bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fördelen med sous vide ligger ju hos storkök... Hemma kan du lika gärna köpa en lergryta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Riskokare verkar fungera i många fall, det är ju identiskt med min första idé med fritös. Dock är man ju begränsad till ett och samma kokkärl då, med denna varianten har man ju allt samlat och kan använda valfritt kärl Så visst fungerar det.

Att jämföra sous vide med lergryta, njaaa.. Inte lika på något sätt alls Förutom att det är ett kärl/behållare

Sen håller jag väl med om att det är bra till storkök, men det är ju inte skolmatsal som är huvudkunden där, gourmet är ledordet!
Och till rätt pris är det passande alla

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fördelen med sous vide ligger ju hos storkök... Hemma kan du lika gärna köpa en lergryta...

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, i lergryta förlorar ju också din köttbit eller vad du nu har vättska och den svårkontrollerade temperaturen får fibrena att dra ihop sig på sätt man kanske inte vill.
Meningen med detta är ju att få ett perfekt resultat på tex en köttbit varje gång. När den är klar (medium eller vad man nu vill ha) så kan du snabbt steka/grilla/bränna den på varje sida så kommer du ha en fin stekyta och perfekt inuti. Som att gå till steakhouse fast hemma

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fördelen med sous vide ligger ju hos storkök... Hemma kan du lika gärna köpa en lergryta...

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte liknelsen mellan sousvide och en lergryta, sous vide är inte till för att laga skiten ur en köttbit, utan snarare att få den till den perfekta temperaturen helt jämt.

Oxfilé vill du t.ex. ha på mellan 55 och 60 grader, jag gillar 58 grader som ligger mellan Rare och Medium.

När du låtit köttbiten ligga i badet tills den nått en jämn temperatur över hela köttet, så drar du fram en riktigt het panna/grillpanna eller till och med en brännare och fixar till ytan i några sekunder (Viktigt att köra riktigt hett, så du inte ändrar innertemperaturen märkbart men fortfarande hinner få en fin yta på köttbiten)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

http://sansaire.com/

Kika på den istället för att bygga en egen för samma summa.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Förstår inte liknelsen mellan sousvide och en lergryta, sous vide är inte till för att laga skiten ur en köttbit, utan snarare att få den till den perfekta temperaturen helt jämt.

Oxfilé vill du t.ex. ha på mellan 55 och 60 grader, jag gillar 58 grader som ligger mellan Rare och Medium.

När du låtit köttbiten ligga i badet tills den nått en jämn temperatur över hela köttet, så drar du fram en riktigt het panna/grillpanna eller till och med en brännare och fixar till ytan i några sekunder (Viktigt att köra riktigt hett, så du inte ändrar innertemperaturen märkbart men fortfarande hinner få en fin yta på köttbiten)

Tja det är ju klart, oxfilé äter man så ofta att man vill ha en extra maskin i köket...

Skämt åsido, jag har arbetat på företaget som tog hit sous vide tillagat kött, och de stora kunderna låg då i mellansegmentet, dvs inte de finaste restaurangerna och inte skolköken.... Som sagt, för restauranger finns det bara fördelar då man kan tillaga större mängder med exakt resultat, men hur ofta gör man det hemma? Det är enbart företag som vill kränga på oss en extra maskin....

Det bästa sous vide tillagade jag ätit hittills är nog julskinka..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hjälpsam

Vakumförpackaren ger också andra fördelar, du kanske snublar över Oxfile från Uruguay till extrapris, skiva den och krydda, lägg sen in lämpliga portionsstorlekar i påsen och vakumpacka, sen in i frysen, du slipper frysbränna pga vakumet.
Får du sen gäster är det bara att slänga in rätt antal frysta påsar i Sous viden, klart på 3-4 timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tja det är ju klart, oxfilé äter man så ofta att man vill ha en extra maskin i köket...

Skämt åsido, jag har arbetat på företaget som tog hit sous vide tillagat kött, och de stora kunderna låg då i mellansegmentet, dvs inte de finaste restaurangerna och inte skolköken.... Som sagt, för restauranger finns det bara fördelar då man kan tillaga större mängder med exakt resultat, men hur ofta gör man det hemma? Det är enbart företag som vill kränga på oss en extra maskin....

Det bästa sous vide tillagade jag ätit hittills är nog julskinka..

Skickades från m.sweclockers.com

Om du var med och tog fram det så vet du att man kan tillaga allt ifrån kött till ägg med en sous vide. Även om den stora fördelen ligger i just att du kan tillaga stora mängder portionsstora köttstycken. Dock får du se att de flesta som vill ha en sous vide skaffar en sådan för att få experimentera, laga mat kan vara en hobby trots allt och ibland kanske man vill bara imponera på sina vänner och säga att man gjort något speciellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tja det är ju klart, oxfilé äter man så ofta att man vill ha en extra maskin i köket...

Skämt åsido, jag har arbetat på företaget som tog hit sous vide tillagat kött, och de stora kunderna låg då i mellansegmentet, dvs inte de finaste restaurangerna och inte skolköken.... Som sagt, för restauranger finns det bara fördelar då man kan tillaga större mängder med exakt resultat, men hur ofta gör man det hemma? Det är enbart företag som vill kränga på oss en extra maskin....

Det bästa sous vide tillagade jag ätit hittills är nog julskinka..

Skickades från m.sweclockers.com

Tog Oxfilé som exempel då jag lagade det på nyår och kommer ihåg tempen

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du var med och tog fram det så vet du att man kan tillaga allt ifrån kött till ägg med en sous vide. Även om den stora fördelen ligger i just att du kan tillaga stora mängder portionsstora köttstycken. Dock får du se att de flesta som vill ha en sous vide skaffar en sådan för att få experimentera, laga mat kan vara en hobby trots allt och ibland kanske man vill bara imponera på sina vänner och säga att man gjort något speciellt.

visst som experiment, fine, och ingen gillar DIY mer än jag, jag följer tråden ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tja det är ju klart, oxfilé äter man så ofta att man vill ha en extra maskin i köket...

Skämt åsido, jag har arbetat på företaget som tog hit sous vide tillagat kött, och de stora kunderna låg då i mellansegmentet, dvs inte de finaste restaurangerna och inte skolköken.... Som sagt, för restauranger finns det bara fördelar då man kan tillaga större mängder med exakt resultat, men hur ofta gör man det hemma? Det är enbart företag som vill kränga på oss en extra maskin....

Det bästa sous vide tillagade jag ätit hittills är nog julskinka..

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker detta kan appliceras på fläskkottletter eller vad somhelst. Det mesta blir bättre om det kan tillagas bra. Att man sedan faktist kan underlätta så pass som att vacumpacka marinerat kött och slänga i det och gå och sätta sig och kolla på TV medans det blir klar är ju en bonus

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Färdiga lösningar billiga eller inte är ju ändå överprissatta med tanke på vad de innehåller, och DIY ger ju så mycket mer Och det blir i slutändan ändå billigare än lösningen i tråden.

Planen är att skapa en första fungerande lösning med PID och sedan en REV2 som kör arduino med ett sött interface.

Och sous vide kan appliceras på det mesta, tänk er en kycklinfilé. Väldigt svårt få den riktigt bra utan att ha de kunskaper och verktyg riktiga kök använder

Jag personligen bygger en för jag är både intresserad av matlagning, teknik, design och DIY. Då är ett sånt här projekt perfekt ;D

EDIT:

Nu är iallafall 2x 300W doppvärmare beställda lokalt, får båda plats, är det bra, får bara en plats så är jag redo till nästa revision

Och en liten bild på första vakuumtestat, hade inget annat att testa med

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ODDNAME:

Färdiga lösningar billiga eller inte är ju ändå överprissatta med tanke på vad de innehåller, och DIY ger ju så mycket mer Och det blir i slutändan ändå billigare än lösningen i tråden.

Planen är att skapa en första fungerande lösning med PID och sedan en REV2 som kör arduino med ett sött interface.

Och sous vide kan appliceras på det mesta, tänk er en kycklinfilé. Väldigt svårt få den riktigt bra utan att ha de kunskaper och verktyg riktiga kök använder

Jag personligen bygger en för jag är både intresserad av matlagning, teknik, design och DIY. Då är ett sånt här projekt perfekt ;D

EDIT:

Nu är iallafall 2x 300W doppvärmare beställda lokalt, får båda plats, är det bra, får bara en plats så är jag redo till nästa revision

Och en liten bild på första vakuumtestat, hade inget annat att testa med
http://img132.imageshack.us/img132/8764/1yfy.jpg

Japp de färdiga lösningarna är dyra i dag, inget snack som saken, kommer nog gå ned till max 1000kr, om det blir en massmarknad.
Två doppvärmare på sammanlaggt 600W bör räcka galant, min Sous Vide är på 800W.
Funderar på kärl, om kärlet inte kommer i kontakt med värmarna kanske det funkar med en kylväska, vattnet blir ju inte kokhett.
Fördelen med en kylväska är ju att den är isolerad från början så du slipper stora förluster och får en stabil miljö.
Min maskin saknar omrörare och det fungerar bra det med,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OskarW90:

Tog Oxfilé som exempel då jag lagade det på nyår och kommer ihåg tempen

Gjorde också Oxfile på nyår och 58 grader blir finfint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Siktar dock mot att bara köra en värmare, verkar räcka fint det med. Kärl blir faktiskt 2x plastbehållare från rusta och liknande.
En i den andra och mellanlägg så det blir en isolerande luftspalt, det är ju beprövat med luftspal som isolering, och det blir billigt

Ska även leta upp billiga "plastbollar" med runt 2cm diameter som får flyga på ytan och isolera där.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2014-01-09

Delar beställda nu, så när de väl kommer så bör det gå hyffsat snabbt att få ihop något.
Enda minuset är chassit, hittade inget rimligt prissatt alu-chassi som öppnades som jag ville, så det eftersöks, men det som beställdes duger gott och väl till denna versionen.

Även börjat beställa delar till Rev2 som är arduinostyrd. Trodde min UNO skulle klara av koden jag utgår ifrån, men icke, så fick bli en kinakopia av en MEGA2560 och en prob till att börja med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Du får söka till någon matlagningstävling på TV sen och skryta om din hembyggda sous vide-maskin. Jag minns att Gordon Ramsay specifikt brukar gilla när amatörkockarna berättar för honom hur de tillagar med sous vide... .. inte!

Permalänk
Medlem

Det finns ju dock olika typer av kockar Ramsay är nog lite mer traditionell, han skulle nog bli lika PO om man pratar om molekylär matlatning som jag även testat på, det kändes mest som en kul sak, men kul att ha testat. Men där har vi ju storheter som Herr Heston som gör roliga saker t ex.

Sous Vide har ju en praktiskt användning iallafall.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2014-01-12

Alla delarna är nu på väg och jag sitter och mekar arduinokod till Rev2. Trodde inte jag skulle kunna redigera koden så lätt som det gick så var inga direkta svårigheter att börja på 2an direkt. T om beställt det mesta till den, iallafall nog att få igång allt och testköra och testa mig fram till vad som funkar och ej.

I ära till detta så gjorde jag en enkel design med en del gemensam med min första, besticksstället från IKEA som är perfekt skyddsbur.
Ungefär så här har jag tänkt mig Rev2. Enkel rak cylinder med avtagbar topp med det mesta monterat.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz