Permalänk
Medlem

Delid av i5 3570k går åt skogen

Har hela kvällen nu försökt mig på en delid av min i5 3570k processor, totalt utan framgång. Jag använder mig av "vice"-metoden (skruvstäd - spänna fast processorn och banka som bara den), men hur jag än bankar rubbar sig inte IHS:en det minsta... Jag har tittat på rätt många klipp på tuben om hur man ska gå tillväga, och jag kan säga att jag följt detta klipp till punkt och pricka: http://m.youtube.com/watch?v=kwv_EsY07Wg

Killen på klippet behöver ju knappt lägga ner någon möda alls, medan både jag och frugan drämt till duktigt mycket mer än i alla klipp jag sett... Vad tror ni går fel i mitt fall?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är inte den fastlödd?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Jag hade inga av dessa verktyg för utom ett rakblad.
Det ända du skall göra då är långsamt lägga tryck och gnida in under IHS:en ... till och med ganska djupt för all lim skulle släppa
Första delid på 3770k och det blev super bra, så otroligt nöjd !

Thats all I can say, slowly, carefully and patiently

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Tar ni bort heatspreadern helt och sätter kylaren rakt på eller fäster ni om den sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Är inte den fastlödd?

Tror inte det...? Har lyckats pilla bort lite gummiaktig massa som satt tätt intill kanten på IHS:en, där IHS möter PCB. Tycker att det borde vara lim/silikon, eller har jag alldeles fel?

Skrivet av Dawidowski:

Jag hade inga av dessa verktyg för utom ett rakblad.
Det ända du skall göra då är långsamt lägga tryck och gnida in under IHS:en ... till och med ganska djupt för all lim skulle släppa
Första delid på 3770k och det blev super bra, så otroligt nöjd !

Thats all I can say, slowly, carefully and patiently

Har gett rakbladsmetoden en hel del tankar, men varje gång dragit slutsatsen att det är på tok för läskigt ^^ Dessutom har jag en tendens att tuppa av när mina fingrar hamnat i närkamp med vassa ting, och förlorat, och då skulle ju processorn troligtvis gå HELT åt h**vete >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Har hela kvällen nu försökt mig på en delid av min i5 3570k processor, totalt utan framgång. Jag använder mig av "vice"-metoden (skruvstäd - spänna fast processorn och banka som bara den), men hur jag än bankar rubbar sig inte IHS:en det minsta... Jag har tittat på rätt många klipp på tuben om hur man ska gå tillväga, och jag kan säga att jag följt detta klipp till punkt och pricka: http://m.youtube.com/watch?v=kwv_EsY07Wg

Killen på klippet behöver ju knappt lägga ner någon möda alls, medan både jag och frugan drämt till duktigt mycket mer än i alla klipp jag sett... Vad tror ni går fel i mitt fall?

Tacksam för svar!

Du har satt fast den i rätt del så att säga, så att du inte slår på en del som sitter fast eller ligger emot skruvstädet?

Gött att du fått med frugan på det också:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Tar ni bort heatspreadern helt och sätter kylaren rakt på eller fäster ni om den sedan?

Detta vanligaste är väl att avlägsna heatspreader, rengöra, applicera nytt kylklegg och sen klämma fast heatspreadern igen för att sen smälla på kylaren som vanligt. Det är även så att jag planerat att göra. ...När jag väl lyckats >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du har satt fast den i rätt del så att säga, så att du inte slår på en del som sitter fast eller ligger emot skruvstädet?

Gött att du fått med frugan på det också:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, nej, det hade ju varit lite För dumt ^^ Kan det vara att skruvstädet inte sitter helt hundra fast i bänken, utan kan ruckas fram och tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Tror inte det...? Har lyckats pilla bort lite gummiaktig massa som satt tätt intill kanten på IHS:en, där IHS möter PCB. Tycker att det borde vara lim/silikon, eller har jag alldeles fel?

Har gett rakbladsmetoden en hel del tankar, men varje gång dragit slutsatsen att det är på tok för läskigt ^^ Dessutom har jag en tendens att tuppa av när mina fingrar hamnat i närkamp med vassa ting, och förlorat, och då skulle ju processorn troligtvis gå HELT åt h**vete >.<

Jag har "deliddat" två gånger, bägge gångerna så satt IHS:en åt något helt galet men det som faktiskt fungerade var att slå hårdare men fortfarande vara otroligt medveten om vinkeln och att byta håll på CPU:n efter ett tag.

Precis som du nämner ovan är det viktigt att städet är helt stumt och att då IHS:en inte ger vika för slagen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Detta vanligaste är väl att avlägsna heatspreader, rengöra, applicera nytt kylklegg och sen klämma fast heatspreadern igen för att sen smälla på kylaren som vanligt. Det är även så att jag planerat att göra. ...När jag väl lyckats >.<

Hur mycket kan man vinna på att göra detta? Han i klippet påstår ju -25C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Haha, nej, det hade ju varit lite För dumt ^^ Kan det vara att skruvstädet inte sitter helt hundra fast i bänken, utan kan ruckas fram och tillbaka?

Skulle tro att du fått ett exemplar som är exemplariskt limmat^^ har inte deliddat själv men flertalet gånger tagit fel på var skarven är mellan två delar som ska säras på... Tänkte det kunde vara värt att påpeka:-)

Städet ska nog sitta bra löst för att det ska göra någon skillnad men det är ju alltid värt att prova att sätta det i en kraftigare skiva:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag har "deliddat" två gånger, bägge gångerna så satt ihs:en åt något helt galet men det som faktiskt fungerade var att slå hårdare men fortfarande vara otroligt medveten om vinkeln och att byta håll på CPU:n efter ett tag.

Hm, okej. Blir väl att banka ännu jävligare imorgon då, misstänker att sonen och även hela grannskapet vaknar snart om vi fortsätter så här

Permalänk
Medlem

Bara en tanke; Testa en kombination av rakbladsmetoden och skruvstäd, arbeta lite längs kanterna med rakbladet och sedan knacka loss den i skruvstäd, kanske hjälper?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Är inte den fastlödd?

IHS:en sitter enbart fast med lim och kylpasta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fläsklägg:

Hur mycket kan man vinna på att göra detta? Han i klippet påstår ju -25C

Allt från 5 grader och uppåt. Svårt att säga, beror på hur bra det sitter på din processor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av fläsklägg:

Hur mycket kan man vinna på att göra detta? Han i klippet påstår ju -25C

Jag "vann" 15 grader på varmaste kärnan och då ökade jag överklocken 300MHz och spänningen 0.1V Så man vinner rätt mycket skulle jag säga.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Snubben i videon verkar inte vara svensk, eller ens europé, och man kan således utröna att han talar om temperaturskillnaderna i Fahrenheit.
Sedan om en minskning i temperatur under idle/load på 25 °F är möjlig eller inte, vet jag ingenting om.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Gjorde det nyligen, skruvstädsmetoden, satte 2st PCI slot covers på var sida om heat spreadern, så att den inte tar skada av skruvstädet om den är taggad för att hålla fast föremålen, drog åt rimligt mycket, tog en bit planka, som bör ha hård yta, annars kan processorn slås in i trät, även tvungen att slå betydligt hårdare än filmer på YouTube, men efter ett par rejäla slag så (inte stenhårt, men inte alls löst)

Är man två personer så bör ena stå och hålla i processorn då den kan flyga iväg när den lossnar från heatspreadern i skruvstädet.

Några som nämner temperaturskillnaden i tråden ser jag, detta exemplar var en 4670k, lappade den i samband med delid, hade på Liquid Ultra ett lager på processorkärnan, sedan ett uppepå heat spreadern, alltså två lager totalt, sedan skruvade fast Corsair H100i med 4st 1500RPM, temperaturen sjönk 20c average över alla 4 kärnor, allt från 15 till 25c, men då lappades den och använde flytande metal, så det är inte realistiskt annars alltså, skulle väl tippa på 10-15c iallafall.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

Körde också vice-metoden på min, krävdes lite hårdare slag än vad jag själv ville göra men det funkade fint.

Skrivet av Paprikum:

Snubben i videon verkar inte vara svensk, eller ens europé, och man kan således utröna att han talar om temperaturskillnaderna i Fahrenheit.
Sedan om en minskning i temperatur under idle/load på 25 °F är möjlig eller inte, vet jag ingenting om.

Min 4670K blev 22 grader svalare under load efter delid, det möjligt med ännu bättre resultat än mitt. Sen kanske du bara vinner 5 grader om du har otur.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, mannar! FRUGAN lyckades imorse bonka loss heatspreadern, och jag har nu ägnat hela morgonen till att rengöra ordentligt (ja, jag är lite FÖR petig...) från silikon och grejs. Processorn är monterad i sockeln och IHS fastspännd, nu är det bara att vänta på att frugan ska komma hem igen så man kan få lite hjälp med att hålla kylaren för att montera fast, då den är ordentligt klumpig och jobbig (212 EVO). Får se sen då om det rullar på fint eller om det inte gick alls : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Körde också vice-metoden på min, krävdes lite hårdare slag än vad jag själv ville göra men det funkade fint.
Min 4670K blev 22 grader svalare under load efter delid, det möjligt med ännu bättre resultat än mitt. Sen kanske du bara vinner 5 grader om du har otur.

Där ser man! En får gratulera.
Eftersom jag inte är gjord utav pengar eller behöver den extra prestandan i nuläget har jag inte vågat prova.

EDIT:

Skrivet av Belzer:

Tackar för svar, mannar! FRUGAN lyckades imorse bonka loss heatspreadern, och jag har nu ägnat hela morgonen till att rengöra ordentligt (ja, jag är lite FÖR petig...) från silikon och grejs. Processorn är monterad i sockeln och IHS fastspännd, nu är det bara att vänta på att frugan ska komma hem igen så man kan få lite hjälp med att hålla kylaren för att montera fast, då den är ordentligt klumpig och jobbig (212 EVO). Får se sen då om det rullar på fint eller om det inte gick alls : )

Fantastiskt! Eloge till kvinnfolket.
Nu kan vi bara hoppas att resultatet överträffar dina förväntningar.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Där ser man! En får gratulera.
Eftersom jag inte är gjord utav pengar eller behöver den extra prestandan i nuläget har jag inte vågat prova.

EDIT:

Fantastiskt! Eloge till kvinnfolket.
Nu kan vi bara hoppas att resultatet överträffar dina förväntningar.

Jo do, min fagra mö är rätt händig hon! Kan inte ens räkna alla de gånger hon hjälpt mig med byggen enbart för att hennes fingr ar kommer åt överallt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Har hela kvällen nu försökt mig på en delid av min i5 3570k processor, totalt utan framgång. Jag använder mig av "vice"-metoden (skruvstäd - spänna fast processorn och banka som bara den), men hur jag än bankar rubbar sig inte IHS:en det minsta... Jag har tittat på rätt många klipp på tuben om hur man ska gå tillväga, och jag kan säga att jag följt detta klipp till punkt och pricka: http://m.youtube.com/watch?v=kwv_EsY07Wg

Killen på klippet behöver ju knappt lägga ner någon möda alls, medan både jag och frugan drämt till duktigt mycket mer än i alla klipp jag sett... Vad tror ni går fel i mitt fall?

Tacksam för svar!

Varför använder du inte bara ett rakblad och skär runt runt runt tills du är igenom?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Varför använder du inte bara ett rakblad och skär runt runt runt tills du är igenom?

Finns väl ett par olika anledningar. Några av dem är att jag inte har någon gammal processor jag kan tänka mig öva på, att jag inte har tillräckligt med pengar i plånboken för att göra något som är så pass riskfyllt, samt att jag har en snart ettårig grabb som jag inte gärna slinter av mina fingrar framför. Dessutom tyckte jag att det verkade enklare med skruvstädet

Permalänk
Skrivet av fläsklägg:

Hur mycket kan man vinna på att göra detta? Han i klippet påstår ju -25C

Jag gick från 85c + i 4.7ghz till 65-70c i 4.8 ghz xD

Så ungefär -20 c MEN! Rekommenderar bara att delida om du köper liquid pro kyl pasta som är 100% flytande metal. Det är den som gör den stora skillnaden.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dawidowski:

Jag gick från 85c + i 4.7ghz till 65-70c i 4.8 ghz xD

Så ungefär -20 c MEN! Rekommenderar bara att delida om du köper liquid pro kyl pasta som är 100% flytande metal. Det är den som gör den stora skillnaden.

Nja, det gör snarare så det håller bättre. Kör man på kylpasta kommer det inte ta lång tid innan du får byta. Skillnaden mellan kylpsata och Liquid Pro är inte stor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av fläsklägg:

Hur mycket kan man vinna på att göra detta? Han i klippet påstår ju -25C

Det beror på hur stora värmeproblem man har, endel cpu's har inte så stora värmeproblem och andra har väldiga problem.

Jag har deliddat mina två 3770k och skillnaden är helt enormt stor, innan så gick allt väldigt varmt om jag gick över 1,3Vcore. Nu kan jag köra 5Ghz 1,5V utan problem på en simpel H100i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Jag gick från 85c + i 4.7ghz till 65-70c i 4.8 ghz xD

Så ungefär -20 c MEN! Rekommenderar bara att delida om du köper liquid pro kyl pasta som är 100% flytande metal. Det är den som gör den stora skillnaden.

Detta kan vara en riktigt nybörjarfråga men måste ställa den, menar du, att du och frun lyckades bättre med att plocka ihop elektronik hemma i köket än vad en fabrik i valfritt asiatiskland lyckas med?

Sorry för kluddet i tråden!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z87-A ATX CPU:Intel Core i7 4770K 4.4 GHz GPU:ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP Ram: Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz HyperX SSD:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: DEFINE R4 Black Pearl PSU:be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av dicklane:

Detta kan vara en riktigt nybörjarfråga men måste ställa den, menar du, att du och frun lyckades bättre med att plocka ihop elektronik hemma i köket än vad en fabrik i valfritt asiatiskland lyckas med?

Sorry för kluddet i tråden!

Frugor är alltid bra att ha när man själv tappar tålamodet!

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av dicklane:

Detta kan vara en riktigt nybörjarfråga men måste ställa den, menar du, att du och frun lyckades bättre med att plocka ihop elektronik hemma i köket än vad en fabrik i valfritt asiatiskland lyckas med?

Sorry för kluddet i tråden!

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Var så goda, det är kylpastan och kontakten mellan chippet och IHS:en som är ett problem.
Då den gamla pastan är skit, torr och även om du bytar blir det marginell skillnad. En nära vän till mig har gjort exakt likadant med exakt samma resultat.

För övrigt om ni inte läst och googlat så har de asiatiska "fabrikerna" satt ihop skiten med skit pasta och för mycket till skillnad från sandybridge serien.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●