Ljuddämpande låda till släpbar dator ?

Permalänk

Ljuddämpande låda till släpbar dator ?

Tjena

Jag har lessnat på min släpbara laptop som finns i min signatur nedan.. Den låter som ett elverk, verkar vara nått produktionsfel den har alltid varit högljudd. Hur som helst så har garantin gått ut för längesen, ingenting att göra åt, jag har provat det mesta.

Nu söker jag efter nån ljuddämpad låda att placera datorn i, för att sedan placera den under skrivbordet så att jag slipper oljudet. Tänkte sätta kylplattan med i lådan och sedan koppla skärm/tangentbord/mus till datorn.

Har ni gjort/sett något liknande tidigare? Något tips på ett enkelt sätt att göra det på ?

Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Det man behöver tänka på med ljuddämpning är olika material för olika frekvenser. Höga frekvenser är lättare att dämpa, och går att dämpa med t.ex. skumgummi. Lägre frekvenser kräver tjocka och tunga material, MDF-skiva med bitumen borde fungera. Problemet när man ska bygga dämplådor till dator är att det måste vara hål för ventilation, och därmed blir ljuddämpningen inte optimal.

Bygg en ganska stor låda, så du får plats med mycket material. Tjock MDF-skiva, det spelar väl ingen roll om lådan blir tung om du bara ska ha den under skrivbordet? Sen kan du göra hål för två fläktar och klippa kablar och löda på usb-hanar, som du kan ha i datorn. Då går fläktarna långsamt, men det borde fungera för att få en tunnel med frisk luft, borde fungera bäst under kylplattan/datorn.

Permalänk
Medlem

Som föregående, kom ihåg att ha rejäl ventilation, varm luft i lådan ger mer ljud från datorn! Vill du att det skall ge större effekt skulle jag testa att bygga en "ljudfälla" av väggar som bryter upp så det inte finns en rak väg för ljudet, tänk en korridor där ljudet måste gå runt en massa hörn för att komma ut. Sen en massa skumgummi och ett tungt stumt material (MDF borde vara bra för det). Det finns en bygglogg på forumet där en medlem ljudisolerar en server, den kan vara värd att läsa för dig

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att göra en tyst energiprofil ? om du inte belastar cpun till max hela tiden så brukar det fungera att sänka "maximalt prosessortillstånd" och efter en del testande brukar man hitta rätt värde där kylningen inte startar alls eller åtminstone inte varvar upp särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nja de är nått inbyggt fel i dessa Clevo datorer... dom har ställt fläktarna så att dom blåser på utav bara helvete fast datorn bara står på i idle.. och det går inte att ställa ner dom manuellt. Allting sker automatiskt. Så fläktarna försöker kyla något som redan är på bra temperatur. Står en massa om det på clevo forumen.
Jag har testat med Custom Bios till datorn och allt möjligt, inget hjälper.

Hur som helst, tack för hjälpen alla ska ta en titt på serverisoleringen.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |