Modifiera tangentbord till läromedel för touch typing

Permalänk
Medlem

Modifiera tangentbord till läromedel för touch typing

Hej,

Jag skulle vilja modifiera ett tangentbord till en variant där man måste ha handskar på sig och varje finger endast kan trycka på vissa knappar. T.ex. ringfingret på vänster hand skulle då endast kunna trycka på 2, W, S och X.

Har ingen tidigare erfarenhet av att mecka med elektronik så jag undrar om någon har några idéer eller tankar. Var ska man börja?

Jag undrar även om någon har tips på maker-forum där newbies kan ställa frågor.

Tack!

Permalänk
Entusiast

Rent spontant skulle jag gissa på att det är enklast att lösa det genom att bygga ett par handskar med någon enkel brytare i fingertopparna som skickar en signal till datorn. Sedan skriver du ett program som kollar om rätt brytare, alltså rätt finger är aktiv när en viss bokstav registreras. Då kan du styra så att bara rätt kombination av bokstan och finger registreras och resten blockeras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte för att vara tråkig men det bästa sättet att lära sig touchtyping är att öva mycket och börja okomplicerat. Att ta bort all text på tangenterna kan också vara en god hjälp om man är benägen att kika nedåt. För egen del skrev jag utan att titta men med konstig fingersättning tidigare. Jag blev mycket snabbare när jag lärde om och rätt. Mycket mindre jobbigt för händerna också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Lär man fortfarande ut touch typing i skolan?
Kommer ihåg när man först fick leka med laptops i skolan och läraren påpekade hur fingrarna skulle vara på tangentbordet fastän hon själv inte kunde skriva på det för 5öre ^^

Jobbigt som satan och lära sig samt problematiskt om man inte sitter med tangentbordet rakt framför sig. (iaf för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Inte för att vara tråkig men det bästa sättet att lära sig touchtyping är att öva mycket och börja okomplicerat. Att ta bort all text på tangenterna kan också vara en god hjälp om man är benägen att kika nedåt. För egen del skrev jag utan att titta men med konstig fingersättning tidigare. Jag blev mycket snabbare när jag lärde om och rätt. Mycket mindre jobbigt för händerna också.

Låter ungefär som jag skriver; tre fingrar på varje hand används, och lillfingrarna är krokade i sidan av tangenterna längst ut, och blir någon slags referens för positioneringen. Har funderat på att ta tag i det där med touch typing.

Av nyfikenhet, hur lång tid tog det för dig att lära dig touch typing såpass att det blev praktiskt användbart? Inbillar mig i alla fall att det är en jäkligt dålig ide att blanda metoderna medans man lär sig, att man bör gå all in när man väl bestämmer sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Låter ungefär som jag skriver; tre fingrar på varje hand används, och lillfingrarna är krokade i sidan av tangenterna längst ut, och blir någon slags referens för positioneringen. Har funderat på att ta tag i det där med touch typing.

Av nyfikenhet, hur lång tid tog det för dig att lära dig touch typing såpass att det blev praktiskt användbart? Inbillar mig i alla fall att det är en jäkligt dålig ide att blanda metoderna medans man lär sig, att man bör gå all in när man väl bestämmer sig.

Två-tre veckor tills det var användbart. Ett par månader tills det satt i ryggmärgen. Det krävdes en hel del självdisciplin för att inte falla tillbaka de första veckorna. Första två veckorna skrev jag som tidigare när jag faktiskt behövde skriva något lite längre men tvingade mig själv att göra rätt kortare stunder.

Jag hade ett jobb som innebar en del väntetid i en serverhall. Satt med in-ears, hörselkåpor utanpå och drillade touchtyping någon timme om dagen på arbetstid i typ två veckor. Det gäller att vara produktiv
Jag tror att jag använde TypingWeb. Så på engelska. Men det gick ganska lätt att lära in åäö när väl resten av alfabetet satt.

Den allra största vinsten är faktiskt inte att jag har blivit snabbare på skrivandet i sg, för den skillnaden är inte jättestor. Däremot skriver jag mycket mindre fel nu än tidigare så den totala hastigheten inklusive att rätta fel är mycket högre.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Två-tre veckor tills det var användbart. Ett par månader tills det satt i ryggmärgen. Det krävdes en hel del självdisciplin för att inte falla tillbaka de första veckorna. Första två veckorna skrev jag som tidigare när jag faktiskt behövde skriva något lite längre men tvingade mig själv att göra rätt kortare stunder.

Jag hade ett jobb som innebar en del väntetid i en serverhall. Satt med in-ears, hörselkåpor utanpå och drillade touchtyping någon timme om dagen på arbetstid i typ två veckor. Det gäller att vara produktiv
Jag tror att jag använde TypingWeb. Så på engelska. Men det gick ganska lätt att lära in åäö när väl resten av alfabetet satt.

Den allra största vinsten är faktiskt inte att jag har blivit snabbare på skrivandet i sg, för den skillnaden är inte jättestor. Däremot skriver jag mycket mindre fel nu än tidigare så den totala hastigheten inklusive att rätta fel är mycket högre.

Tack för svaret!

Låter ju bra det där. Jobbar till sjöss, och har långa nattvakter att öva under. Hörselkåpor och musik finnes, och jag kommer nog vara snabbare med touchtyping än gubbarna jag jobbar med är med sina pekfingervalser - får panik av att se dem ibland - redan efter första natten; blir det lip om att jag plötsligt tar tid på mig, så kommer returen slabang Ja, och så är det väl säkert nån bland mina avlösare som är glad åt att i alla fall till en början inte få en bibel som avlösning under det att jag lär mig, har fått en del pikar om deras utförlighet ibland...

Jo, har kikat på TypingWeb tidigare, och den verkar faktiskt vettig. Den verkade rekommenderas av många senast jag var inne på att lära mig touchtyping och googlade runt efter hjälpmedel. Har dock för mig att man faktiskt kunde ställa in tangentbordslayout, även om texterna var på engelska, så vill jag minnas att de fick med å,ä,ö i de rena bokstavsövningarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej, lite sen till diskussionen...

Jag tror att det mest effektiva sättet att lära sig touch-metoden är att gå över till ett tangentbord med kolumn-layout, som ett Kinesis Advantage, Truly Ergonomic eller liknande. På dessa tangentbord kan man inte fuska och använda fel finger för en tangent.
Ordna också tangenter utan tecken på om möjligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.