Fractal Design R4 fan controller med NZXT LED?

Permalänk

Fractal Design R4 fan controller med NZXT LED?

Hejsan!

Jag undrar om det är möjligt att köpa 3 stycken NZXT Sleeved Cable LED 2M i olika färger (RGB) och koppla strömtillförseln till fläktkontrollern som ingår i Fractal Design R4 chassit.

Idén är att kunna ändra ljusstyrkan på alla tre färger samtidigt med en knapp

Kommer såklart behöva några adaptrar men kommer det funka utan att NZXT kontrollerkorten går sönder? För kortet kommer ju få 5v, 7v och 12v från fläktkontrollern.

Permalänk

Den kabeln du länkar till är bara röd så den kommer bara att dö om du försöker pilla med volt. RGB styrs med 3 kanaler + 1 nolla. Jag tror inte en RGB list kontroller håller på med volt eftersom LEDs är jätte känsliga för det utan den ändrar nog bara resistansen. Så du skulle behöva en fläkt kontroller som bara styr resistansen och jag tror de bara ändrar volten allihop så att det inte skulle funka.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Den kabeln du länkar till är bara röd så den kommer bara att dö om du försöker pilla med volt. RGB styrs med 3 kanaler + 1 nolla. Jag tror inte en RGB list kontroller håller på med volt eftersom LEDs är jätte känsliga för det utan den ändrar nog bara resistansen. Så du skulle behöva en fläkt kontroller som bara styr resistansen och jag tror de bara ändrar volten allihop så att det inte skulle funka.

Låter logiskt! Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Den kabeln du länkar till är bara röd så den kommer bara att dö om du försöker pilla med volt. RGB styrs med 3 kanaler + 1 nolla. Jag tror inte en RGB list kontroller håller på med volt eftersom LEDs är jätte känsliga för det utan den ändrar nog bara resistansen. Så du skulle behöva en fläkt kontroller som bara styr resistansen och jag tror de bara ändrar volten allihop så att det inte skulle funka.

Om du ökar resistansen så sjunker ju spänningen...
Att styra fläktar/leds med pwm är bäst enligt mig.

Permalänk
Medlem

Mycket lättare att bara smälla in en sån här.
http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-5050-Waterproof-Strip-ligh...

Själv har jag bara en arduino och en 5050 12v rgb led slinga med en moddad molexkontakt att få 12v ifrån sen styr jag allt från datorn vilka färger det ska lysa, inte så väldigt lätt att använda tre slingor att göra samma sak en slinga kan göra lättare.