Frågor inför bygge/mod av enkelt trächassi

Permalänk

Frågor inför bygge/mod av enkelt trächassi

Hej!
Jag håller på att bygga ett trächassi, utifrån ett befintligt litet chassi från en gammal dator som skolan skulle slänga, vet inte modell och så men den hade winxp och pentium 4 i alla fall. Det blir ingen stor grej eller så, absolut inte, jag limmar bara typ på aeroplyfaskivor på sidorna av det befintliga chassit och gör ny fram och baksida och in med nya komponenter och lite sånt. Och jag gör det bara som ett slöjdprojekt i skolan, så förvänta er inget
Det är inte färdigt på långa vägar, och jag vet inte om det kommer att bli det, men blir det det så blir det en julklapp till mamma – hon kör också winxp och pentium 4 just nu
Hur som helst – här är några frågor om hur jag ska gå till väga! Om chassit blir färdigt någon gång så kanske jag postar en bild på det, det beror på om det blir presentabelt

1. Nätagget har en ganska speciell form. Eftersom det är ont om plats i chassit vill jag helst inte trycka in ett stort modernt istället för det som är nu, då skulle jag få bygga om en massa och det skulle ta större plats. Jag tror jag läste på nätagget att det var på 250w. Kommer det att räcka för mig? Komponenterna jag ska ha i datorn är:
Asus F2 A85-M LE Mobo
AMD A4 5300
4 GB Corsair
1 hårddisk
1 DVD-enhet
Komponenterna (mobo, apu och ram) är redan inköpta, fick allt för 635 kr, så jag har inte råd att ändra på något där nu. Jag hoppas det var ett bra köp

2. Hur mycket kylning behövs? Jag kommer borra några hål framför cpu-kylaren, jag kommer inte överklocka något, jag sparar en fläkt från den gamla datorn på framsidan som får stå för insug och låter nätaggsfläkten stå för lite utsug. Behövs nåt mer? Chassit är ungefär i storlek av en Optiplex 780 och lite mindre.

3. Jag vill helst att datorn ska stå upp, det blir snyggast. Men på grund av att chassit är så smalt så får jag inte plats med en DVD-enhet på bredden, den måste vara vertikal i så fall. De flesta 5,25” DVD-enheter vad jag vet har ingen sådan där liten plupp i mitten där man trycker fast DVDn, som laptopdvd-enheter har. Och det blir ju ganska viktigt att den har en sådan plupp om man nu ska trycka in DVD-skivorna vertikalt. Finns det någon DVD-enhet vad ni vet som har en sådan där plupp och samtidigt har en vanlig SATA-kontakt? Laptop-dvds har ju bara 5-pins SATA strömkontakt, och det har ju inte jag på mitt nätagg. Eller kan man löda om från molexkablarna in till de där små 5-pinnarna på nåt sätt? Hur då i så fall? Jag har ett gäng laptop-dvds att prova på om någon skulle ha ett förslag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Datorn du bygger kommer inte över 100W.
2. Det låter som fullt tillräckligt.
3. Även normala optiska enheter kan monteras vertikalt. Finns 2-4 små stöd på släden som håller skivan medan den matas in.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara