Permalänk
Medlem

[HJÄLP] Lightbox bygge.

EDIT: Gör om hela tråden.
Hej Sweclockers! Har nu tänkt att bygga en lightbox till mitt Fractal Design Define R4. Jag har aldrig gjort något liknande och jag undrar:
Vad är det bästa materialet att bygga själva boxen i?
Är det något sorts plexiglas som behövs eller fungerar vanligt?
Vad är det bästa sätt att montera det i chassit så att det sitter fast men går att montera isär relativt lätt?
Hur lång samt stark LED slinga behövs för att få samma färg som denna ungefär? (http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/02/10/Dsc_0573....) Vill ha en "passiv" belysning i chassit.
Hur lätt är plexiglas att såga, då jag behöver göra mindre hål för USB 3.0 sladdar osv?
Skulle uppskatta denna hjälp grymt mycket! // TIEEM

Permalänk
Medlem

Jag kan lägga till bilder om så önskas. Bra att veta kan vara att jag har ett ATX-moderkort.

Permalänk
Medlem

man kan göra en lätt version genom att köpa 2mm plexi/plastskiva från biltema, frosta detta och sedan köpa någon form av ledslinga. ledslingan drar man runt botten av chassit riktad inåt och skivan över,... att dela skivan gör man med enkelt men mattkniv drar några gånger på båda sidor av skivan och sedan bryta. =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

man kan göra en lätt version genom att köpa 2mm plexi/plastskiva från biltema, frosta detta och sedan köpa någon form av ledslinga. ledslingan drar man runt botten av chassit riktad inåt och skivan över,... att dela skivan gör man med enkelt men mattkniv drar några gånger på båda sidor av skivan och sedan bryta. =D

Ah tack som fan! Bästa sättet att sätta fast det i chassit samt hur frostar man skivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Ah tack som fan! Bästa sättet att sätta fast det i chassit samt hur frostar man skivan?

Skickades från m.sweclockers.com

ett lätt sätt är att göra två skenor som du fäster med "magne-ttejp" mot chassi sidorna,.. på dessa skenor kan du på andra sidan sedan fästa ljusslingor me =D, sen limmar du fast den frostade skivan på dessa, detta blir då som ett lock man bara lägger ner i botten sitter bra och funkar faktiskt riktigt bra,.. har gjort detta på mitt air 540.

Här kommer en liten snabb bild på hur jag gjorde min haha, dock inget foto utan bara en sketshup.

frosta göra man tex med hjälp av ett fint sandpapper =D, man får testa sig fram liksom.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

ett lätt sätt är att göra två skenor som du fäster med "magne-ttejp" mot chassi sidorna,.. på dessa skenor kan du på andra sidan sedan fästa ljusslingor me =D, sen limmar du fast den frostade skivan på dessa, detta blir då som ett lock man bara lägger ner i botten sitter bra och funkar faktiskt riktigt bra,.. har gjort detta på mitt air 540.

Här kommer en liten snabb bild på hur jag gjorde min haha, dock inget foto utan bara en sketshup.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96590079/Snabb%20lightbox...

frosta göra man tex med hjälp av ett fint sandpapper =D, man får testa sig fram liksom.

men hur sätter jag mot båda sidorna för att sedan kunna öppna chassit utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

men hur sätter jag mot båda sidorna för att sedan kunna öppna chassit utan problem?

juste du hade ju ett Define chassi,..du kan göra sidan som är mot fönster sidan av chassit lite längre och fästa den neråt i chassit istället,..du kan byta ut magnetremsorna mot "Earthmagnets" små starka magneter lätt att limma dit =D

sedan kan du spraya med en matsvart färg på sidan mit fönstret så blir det en snygg lackad effekt där, och vill du få det vitt genom frostningen kan du fuska med lite papper ;D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna plocka isär en gammal skärm... om det går att separera backlighten från lcd biten...