Permalänk
Medlem

Uppgradera dator billigt?

Hejsan!
Jag och min sambo hade tänkt uppgradera datorn som är relativt gammal.
Frågan är bara i vilken ände vi ska börja.
Vi har en minimal budget, och uppgraderar helst inte allt på en gång. Vi har 500-1000 kronor per månad att röra oss med, som högst.
Sambon vill kunna spela in spel och jag vill i princip kunna spela, bara.
Jag behöver inte ha jättefancy grafik, men vore fint om det inte sticker i ögonen,
och sambon ser nog helst att det ser ganska snyggt ut.

Just nu ser den ut ungefär såhär:
Processor: Intel Core2 quad 2,83GHz
Grafikkort: Radeon HD 4800
Moderkortet vet jag inte, då det bara står "system manufacturer".
Behövs någon mer info kan jag nog be min sambo luska lite i det.

Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

för den budgeten skulle ni sikta er in på begagnat, typ blocket eller här på swec.

typ något sånt här, http://www.blocket.se/uppsala/Data_delar_grafikkort_processor...

finns ju såklart bättre delar att köpa till ett högre pris

Permalänk

Ett alternativ om ni vill ha något som håller ett tag är att spara ihop till t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208706-webhal... och sedan köpa till en http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194232-gigaby...

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Moderator
Skrivet av fLipSidE0001:

Ett alternativ om ni vill ha något som håller ett tag är att spara ihop till t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208706-webhal... och sedan köpa till en http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194232-gigaby...

dock måste dem också köpa nytt windows eller få det upplåst av microsoft.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

om ni inte har så mycket pengar så, är det bäst tycker jag att bara byta/lägga till vissa delar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7505194/2014-12-22

Permalänk
Mattecoach

Det är lite svårt att uppgradera del för del... Grafikkortet går att byta ut, men tycker nog att ni ska lägga ca 1500 kr på det för att det ska vara värt det. De andra delarna (CPU, moderkort, RAM) behöver bytas samtidigt, skulle rekommendera att ni kollar på begagnatmarknaden här där ni kan hitta hyfsat nya grejer som funkar mycket bra fortfarande.

Troligtvis behöver ni också ett nytt nätagg, skulle gissa på att ni har något OEM idag (märkesdator eller?). Detta kan ni isf börja med, skulle tro att ni behöver 500-650 W, beroende mest på vilket grafikkort ni väljer.

Väldigt svårt att specificera mer, men i vilket fall som helst är det vettigt att ni sparar ihop en klumpsumma till moderkort, CPU och RAM.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

dock måste dem också köpa nytt windows eller få det upplåst av microsoft.

Skrivet av PuMaH:

Det är lite svårt att uppgradera del för del... Grafikkortet går att byta ut, men tycker nog att ni ska lägga ca 1500 kr på det för att det ska vara värt det. De andra delarna (CPU, moderkort, RAM) behöver bytas samtidigt, skulle rekommendera att ni kollar på begagnatmarknaden här där ni kan hitta hyfsat nya grejer som funkar mycket bra fortfarande.

Troligtvis behöver ni också ett nytt nätagg, skulle gissa på att ni har något OEM idag (märkesdator eller?). Detta kan ni isf börja med, skulle tro att ni behöver 500-650 W, beroende mest på vilket grafikkort ni väljer.

Väldigt svårt att specificera mer, men i vilket fall som helst är det vettigt att ni sparar ihop en klumpsumma till moderkort, CPU och RAM.

Det stämmer nog med Windows.. Så kan vara bra att ta en OEM version av Windows 7/8.1 den ni känner er mest bekväm med. Om nån av er är studenter så kan det finns erbjudande att man kan få någon av dessa gratis, kan vara värt att utforska.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Inaktiv

Föresten!
Jag var på media markt igår i malmö, windows 8 för 499 !

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Föresten!
Jag var på media markt igår i malmö, windows 8 för 499 !

ja OEM bättre köpa en med skiva som du kan flytta till nästa dator,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

för 800-100 spänn så skulle nog ett nytt(beg) grafikkort vara på sin plats, hade givit lite stabilare FPS och man kan dra upp grafiken högre utan att FPSn påverkas.

Efter det så skulle moderkort cpu och ram vara på sin plats!

Permalänk
Medlem

Först ett nätagg
Sen kanske ett begagnat 7950/7970/280x
Sen begagnat mobo/ram/cpu paket

Kanske räcker med totalt 2500kr

Tre månaders sparande

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Med dessa "låga kraven" hade jag kollat på begagnade färdigbyggda datorer. Finns för ca 3000 :- kan ni få en bra dator.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och hjälpsamma svar, hör ni.
Har Windows 7 64-bit, om det gör någon skillnad. Och nätaggregatet är på 600.
Att köpa en ny dator begagnad är inte ett alternativ, då vi alldeles nyligen köpte den nuvarande datorn begagnad. Den är byggd av en datorsäljare för eget bruk, men är ju ganska gammal.

Men grafikkort i första hand då, och moderkort, RAM och CPU senare. Låter väl okej, men räcker det med 2500? Har egentligen ingen koll, men låter som väldigt lite pengar.
Och är det något vi behöver tänka på när vi väljer alla delar? Och kan ni rekommendera ett grafikkort? För ingen av oss vet egentligen något om datordelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av devotjka:

Tack för snabba och hjälpsamma svar, hör ni.
Har Windows 7 64-bit, om det gör någon skillnad. Och nätaggregatet är på 600.
Att köpa en ny dator begagnad är inte ett alternativ, då vi alldeles nyligen köpte den nuvarande datorn begagnad. Den är byggd av en datorsäljare för eget bruk, men är ju ganska gammal.

Men grafikkort i första hand då, och moderkort, RAM och CPU senare. Låter väl okej, men räcker det med 2500? Har egentligen ingen koll, men låter som väldigt lite pengar.
Och är det något vi behöver tänka på när vi väljer alla delar? Och kan ni rekommendera ett grafikkort? För ingen av oss vet egentligen något om datordelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör skillnad, om ni får ta med det till en ny dator.
Nätaggregaget bör bytas ut helt enkelt för att det är gammalt. Det kan hålla flera år till, men brukar inte vara värt att riskera de nya delarna.

Om ni inte vill ha begagnade delar blir det betydligt dyrare. Ska det hålla ett par år så tycker jag att något i denna stilen är minimum
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7507188/2014-12-22

Dock svårt att säga vilken nivå ni ska ligga på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det gör skillnad, om ni får ta med det till en ny dator.
Nätaggregaget bör bytas ut helt enkelt för att det är gammalt. Det kan hålla flera år till, men brukar inte vara värt att riskera de nya delarna.

Om ni inte vill ha begagnade delar blir det betydligt dyrare. Ska det hålla ett par år så tycker jag att något i denna stilen är minimum
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7507188/2014-12-22

Dock svårt att säga vilken nivå ni ska ligga på...

Nä, vi kan inte ta med det, då det inte är på skiva och vi har ingen sån där Windows-nyckel, heller.
Åh, okej! Kan det förstöra de nya delarna, alltså?

Begagnade delar kan funka, men det kan bli lite svårt då vi inte riktigt vet vad vi är ute efter.
Men det som kostar mest i det hopplocket är ju CPU och grafikkort, kan man köpa grejerna allt eftersom, eller blir det problem då? Känner mig helt clueless.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av devotjka:

Tack för snabba och hjälpsamma svar, hör ni.
Har Windows 7 64-bit, om det gör någon skillnad. Och nätaggregatet är på 600.
Att köpa en ny dator begagnad är inte ett alternativ, då vi alldeles nyligen köpte den nuvarande datorn begagnad. Den är byggd av en datorsäljare för eget bruk, men är ju ganska gammal.

Men grafikkort i första hand då, och moderkort, RAM och CPU senare. Låter väl okej, men räcker det med 2500? Har egentligen ingen koll, men låter som väldigt lite pengar.
Och är det något vi behöver tänka på när vi väljer alla delar? Och kan ni rekommendera ett grafikkort? För ingen av oss vet egentligen något om datordelar.

Skickades från m.sweclockers.com

allvarligt hur mycket köpte du datorn för ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7509428/2014-12-23 något sånt skulle väl sitta fint? Du kan ju börja med nätagget och sen spara till moderkortet, cpun och Ramen. Du får integrerat grafikkort så du kan redan då börja spela lite lättare spel. Sen kan du samla ihop till GTX 750TI eller GTX 760 om du önskar så.

Permalänk
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord