Permalänk

Bygga om ett chassi

Hej ja som rubriken lyder är jag i tankarna att bygga om ett chassi.

det som jag tänkte var att köpa ett bra chassi sen använda skelettet så att säga man byter ut fronten sidorna till nåt snyggt träslag kanske.
Alternativt att man lär sig airbruscha och måla om chassit till nåt snyggt tror att att byta ut "skalet" är lättare än lära sig airbrush, vilket jag är rejält sugen på kan jag ju säga är ingen erkänd artist med en finmotorik lik en 3klassare kanske men kanske kan jag lära mig det.
Vad tror ni går det att bygga ett chassi i säg ädelträ eller trä överhuvudtaget?

Med vänlig hälsning
legopappa
ps förlåt för stavfelen

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

Det går absolut. Finns många som har byggt låda av något annat. Typ en gammal grammofon, radio eller så. Sök på nätet så hittar du dessa byggen.

Permalänk

Vet nån om det vore omöjligt att kunna bygga en dator som liknar Darth Vaders hjälm en dröm chassi jag funderat på länge
det svåra är att konstruera hjälmen så att man kan bygga en dator inuti den utan att allt går i 110 grader
vad tror ni jag har googlat men inte hittat nån som gjort detta ännu.
Inte heller en Formel 1 bils chassi en annan ide´ jag haft i åratal men det blir som aldrig av då man inte känner folk som kan hjälpa till med olika delar av bilen.
kanske lättare lämna in chassit till en custom lackare i så fall som kan lacka den i F1 tema eller i star wars tema.
om man inte bygger ett trä chassi men då ska jag nog försöka bygga den av något snyggt trä slag men kanske i lord of the ring tema lite alviskt och the one ring samt kanske en sauron som i lite nedtonad stil men som är som en vålnad idéer´ har man men få något gjort av de hehehe

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man bygga in en dator i en bäver så ska det nog gå att få in i en hjälm
http://www.instructables.com/id/Compubeaver---%3E-How-to-case...

Det som kan bli svårt med en dator i en vaderhjälm är om du vill trycka in ett ordentligt grafikkort också. Det är inte så gott om plats och den platsen som finns är inte formad så snällt för ändamålet. Men nöjer du dig med grafiken som sitter i processorerna så bör det vara ett högst genomförbart projekt.

Sweclockers galleri har en hel del byggen som kan ge dig idéer på kreativa lösningar.
Exemepelvis:
http://www.sweclockers.com/galleri/12930-sabranco-hummer-vide...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är ganska mycket plats i en Vader-hjälm i autentisk storlek. Ett mITX-moderkort skulle nog få plats stående i mitten. Sen skulle du kunna använda en PCIe-extender för att montera grafikkortet bakom moderkortet.

Vader-hjälmen har en ju en grill över munnen där man skulle kunna suga in luft. Sen kan man blåsa ut den längs sidorna.
Man bör nog akta sig för att varm luft skulle kunna samla sig i toppen på hjälmen. Jag skulle sätta en fläkt direkt ovanför elektroniken och göra en plastgrej för att sprida den luften åt sidorna.
Vore snyggt också med en egen neck brace som du vidarekopplar alla kontakter till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Haha jag har sjukt svårt att läsa vad du skriver! Kan väll inte vara så svårt att sätta några punkter och komma tecken.
Men ja, det är ju bara fantasin som sätter stop för vad du kan göra. Jag skulle googla runt och kika på alla möjliga "extrem" byggen och få inspiration. Det känns inte som du vet exakt vad du vill ha?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

hehe ber om ursäkt för komman och punkt

nja jag har väl en ide´ frågan är hur den går att lösa ska man bygga en trälåda så att säga eller ska man behålla innanmätet som kommer med, det vore enklat då behöver man bara trä sidor och front kanske bakstycket går att airbrusha att se ut som trä.
Alternativ 2 är go banans på star wars tema med en Vader mask i fronten en lightsaber, på toppen sen låta motivlacka sidorna med star wars motiv där vet je ej än vad som vore coolast.
men ska man göra det it trä ska det ju vara snyggt med Lord of the rings tema och då är frågan återigen motiv lacka eller karava in alviska bokstäver.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

ska se vad idélådan kommer fram till framöver, när det blir ett bygge ett custom bygge kommer jag försöka fota av allt eftersom.
Blir det motiv lackat så kommer foton om det med så klart
blir antingen ett försök att "3d" lacka chassit så det ser ut som vaders hjälm runtom med lite extra snygga motiv lackade detaljer runtom, blir det i trä ja då kanske man ska börja kolla efter mått, en sak jag tänkte med trä är ju att fästa moderkortet och prollen med kylare kan bli knivigt sen får man såga ut fläkt hål på toppen samt om man gör ett försök med glas/trä dörr.
Om det inte går att ta av sidorna på chassit sen behålla resten så ha man ju färdiga grejer för Hdd, Gpu, Moderkort, mm mm.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]