Duglig vattenkylning till extremt litet chassi? (mATX/mITX)

Permalänk

Duglig vattenkylning till extremt litet chassi? (mATX/mITX)

Skrivet av ChristofferW:

Har fått hem chassit nu och funderat lite.. Chassit ser lovande ut och iden om 2 radiatorer på framsidan ser ut att kunna fungera bäst med tanke på utseendet och plats. Det tråkiga är att eftersom skolan ligger i vägen rätt mycket nu bestämmer jag mig för att starta projektet senare mot sommaren. Har ni frågor om chassit är det bara att ställa dom här!

Hej!

Kollade runt i galleriet och hittade till coolteks hemsida för chassin där jag såg ett intressant mATX/mITX chassi som ni ser är VÄLDIGT litet. Det jag undrar är om ni tror man skulle kunna få till en duglig vattenkylning i det? Tänkte isåfall full vattenkylning till processor och grafikkort men har svårt att se en radiator få plats för nedkylning förutom längst ner med vissa modifikationer.. Ge gärna tips om vad man skulle kunna göra!
Mer bilder och information om chassit finner ni här: http://www.cooltek.de/powered-by-jonsbo/c3/144/c3-window?c=287

Permalänk
Medlem

Njaa inte utan viss modifikation.. det finns en 120 mm fläktplats och två 80 mm fläktplatser.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Ett slutet vattenkylningspaket borde få plats för processorn, men till grafikkortet vet jag inte. Man köper knappast ett litet chassi om vattenkylning är ett krav.

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd här på forumet med en kille som bygger ett system i ett litet chassie med en tjock 120mm radiator som enligt beräkning skall palla, men såklart inte jättetyst. Projektet är dock inte avslutat och hur länge det beräknas ta vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Njaa inte utan viss modifikation.. det finns en 120 mm fläktplats och två 80 mm fläktplatser.

Jo men skulle helst vilja skippa att sätta en radiator i bakre 120mm för syns skull, det jag tänkte var ju isåfall att sätta dit en plåt över nätaggsdelen och på något sätt fästa radiatorn i den vid tomrummet bakom kanske?

Skrivet av El_Raspberry:

Ett slutet vattenkylningspaket borde få plats för processorn, men till grafikkortet vet jag inte. Man köper knappast ett litet chassi om vattenkylning är ett krav.

Blir inspirerad av alla vattenkylda mATX byggen och det är ju inge fel med liten dator då det blir behändigt att flytta den!

Skrivet av cheben:

Det finns en tråd här på forumet med en kille som bygger ett system i ett litet chassie med en tjock 120mm radiator som enligt beräkning skall palla, men såklart inte jättetyst. Projektet är dock inte avslutat och hur länge det beräknas ta vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Vore kanon om du kunde skriva länken till den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Jo men skulle helst vilja skippa att sätta en radiator i bakre 120mm för syns skull, det jag tänkte var ju isåfall att sätta dit en plåt över nätaggsdelen och på något sätt fästa radiatorn i den vid tomrummet bakom kanske?

Blir inspirerad av alla vattenkylda mATX byggen och det är ju inge fel med liten dator då det blir behändigt att flytta den!

Vore kanon om du kunde skriva länken till den!

Länk till projektloggen

Tråden där radiator diskuteras

Permalänk

Testade lite i sketchup och om måtten är rätt så borde jag kunna få plats med 2st 120mm radiatorer på framsidan av chassit eller är jag helt ute och cyklar? Får såklart fixa fläkthål isåfall. Nätagget är just nu 160mm som test men det går ju att fixa 140mm eller t.o.m SFX, kanske det får plats en pump i botten med?
Måtten för radiatorerna fick jag från denna: http://www.inet.se/produkt/6300100/alphacool-nexxxos-xt45-cop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Blir inspirerad av alla vattenkylda mATX byggen och det är ju inge fel med liten dator då det blir behändigt att flytta den!

vatten gör det mycket jobbigare att flytta den. grafikkortet blir mycket tyngre än med luftkylare, radiatorer är tunga, vätskan är tung.

Permalänk
Skrivet av versions:

vatten gör det mycket jobbigare att flytta den. grafikkortet blir mycket tyngre än med luftkylare, radiatorer är tunga, vätskan är tung.

Ja men nu menar jag inte vikten utan storleken

Permalänk
Medlem

Har inget att göra med dina frågor men det där är mitt drömchassi så släng gärna upp en recension och bilder när du är klar.

Enda frågetecknet är ju kylningen men det finns ju perforeringar på sidan vid nätagget. Antar att det är en fördel om du ändå vill köra luftkylt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

du borde ju köra med en 120mm där bak sen om du har ett litet nätagg kanske du kan kapa upp botten och köra med en riktigt tjock 120/80mm radiator i botten sen ha pump ovanpå och res vid övre 80mm fläkten

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Skrivet av nocebo:

Har inget att göra med dina frågor men det där är mitt drömchassi så släng gärna upp en recension och bilder när du är klar.

Enda frågetecknet är ju kylningen men det finns ju perforeringar på sidan vid nätagget. Antar att det är en fördel om du ändå vill köra luftkylt.

Skickades från m.sweclockers.com

Drömchassi kan man lätt säga! Så fort jag såg chassit så vart jag som fastklistrad i den och tycker allt annat är fult.. Kommer nog köpa chassit och bedöma måtten, om allt går åt skogen med vattenkylning säljer jag den (till dig?) men kan såklart göra ett inlägg om den innan om så önskas!

Permalänk
Medlem

Äsh, koppla på en extern 1080 rad med quick dissconnects bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

du borde ju köra med en 120mm där bak sen om du har ett litet nätagg kanske du kan kapa upp botten och köra med en riktigt tjock 120/80mm radiator i botten sen ha pump ovanpå och res vid övre 80mm fläkten

Jo det kan ju fungera! Skulle helst vilja få plats med 2st 120mm radiatorer för kylning då en 240 radiator inte får plats

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Äsh, koppla på en extern 1080 rad med quick dissconnects bara

Skickades från m.sweclockers.com

Haha jadu då kan jag lika bra köpa största chassit på marknaden istället

Permalänk
Medlem

Hmm..

Montera grafikkortet på den nedre PCIe 16×-platsen (plats tre) och byt ut glasfönstret mot ett galler med en 180 mm - radiator bakom.
Extrapoäng för att bygga en ram för radiatorn med gångärn som sitter fast i lådans framsida istället för gallret - då skulle du kunna svänga ut den för att komma åt innanmätet.
En enstaka 180 mm-radiator har större yta än 2× 120mm, även om man räknar in "hub effect".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Hmm..

Montera grafikkortet på den nedre PCIe 16×-platsen (plats tre) och byt ut glasfönstret mot ett galler med en 180 mm - radiator bakom.
Extrapoäng för att bygga en ram för radiatorn med gångärn som sitter fast i lådans framsida istället för gallret - då skulle du kunna svänga ut den för att komma åt innanmätet.
En enstaka 180 mm-radiator har större yta än 2× 120mm, även om man räknar in "hub effect".

Nu är det ju så att jag tog hem ett moderkort på nätet till sketchen så dubbla PCIe platser kanske inte blir verklighet. Samma chassimodell finns utan fönster så din ide blir nog lättare med den medans halva iden med vattenkylt och fönster i chassit är ju att det ska synas och se bra ut!

Permalänk

Chassit är iallafall nu beställt för att kunna kolla måtten så till helgen kanske en riktig uppdatering kommer med illustrationer av radiatorer och annat!

Permalänk

Vilken ära att få mitt projekt som länk! Jag vet inte heller riktigt hur lång tid det kommer ta innan bygget är klart, och jag är verkligen en amatör, så det kan hända att jag stöter på problem. Men jag har hittat andra (duktiga) personer som gjort liknande saker, en intressant;

Mfilos CM Elite 130 build: i7 4771 stock, Palit 970, Apogee Drive II, Monsta 120, 2x Noctua push/pull @700 rpm. Prime 95 -> 35 grader Cpu temp.
Furmark -> 55 grader Gpu temp.
http://http://www.overclock.net/t/15...mfilos-edition

Det är som sagt en tjock radiator (86mm) som han, och även jag, ska använda. Och det verkar som den fungerar. Har även för mig att jag sett folk som klarat sig på tunnare radiatorer, men då borde ju temperaturerna eller ljudnivån inte bli lika bra.

Lycka till, ska bli kul att se hur det går!

Permalänk

Har fått hem chassit nu och funderat lite.. Chassit ser lovande ut och iden om 2 radiatorer på framsidan ser ut att kunna fungera bäst med tanke på utseendet och plats. Det tråkiga är att eftersom skolan ligger i vägen rätt mycket nu bestämmer jag mig för att starta projektet senare mot sommaren. Har ni frågor om chassit är det bara att ställa dom här!

Permalänk

Har funderat lite mer på positioner av radiatorer och har kommit fram till att om jag använder alphacools 30mm radiator
med prolimatechs vortex 15mm och gör som C4B12 att man integrerar fläktarna i radiatorn borde EVGA GTX 970 som är 241,3mm lång få plats med några millimeter till godo
Är det någon som vet hur mycket det kan kosta att t.ex laserskära fläkthål hos en firma?

Gjorde en skiss i SketchUp där fläktarna är högst 10mm hög (som säkert blir mindre när dom är integrerad) vilket gav ca 4mm till godo från grafikkortet.

Permalänk
Proffsmobbare

Om du vill ha mer plats för grafikkort så finns GTX970 "referens", PCB lika lång som ett mITX-moderkort när du vattenkyler.

http://cdn.videocardz.com/1/2014/09/GeForce-GTX-970-vs-GTX-76...

Prolimatech USV är inte så roliga på tunna radiatorer med hög FPI heller tyvärr, rekommenderar Silverstone SST-FN123 istället.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Om du vill ha mer plats för grafikkort så finns GTX970 "referens", PCB lika lång som ett mITX-moderkort när du vattenkyler.

http://cdn.videocardz.com/1/2014/09/GeForce-GTX-970-vs-GTX-76...

Prolimatech USV är inte så roliga på tunna radiatorer med hög FPI heller tyvärr, rekommenderar Silverstone SST-FN123 istället.

Skulle du rekomendera det över "icke-referens"? Längre GPU ser lite bättre ut enligt mig! Optimala hade varit ifall GTX 980 hade fått plats men hittar inte längder under 250mm.
Vad är det som gör att Silverstone rekomenderas över Prolimatech? Tror du Silverstones går att "integrera" för mer plats också?

btw, älskar ditt Laine's Clarity bygge och undrar vad du använder för svart akrylplast/glas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Haha jadu då kan jag lika bra köpa största chassit på marknaden istället

Säg inte det Har en extern 1080 fastskruvad på sidan av ett tj08e. Det är väldigt kompakt och ger extrem kylkapacitet för pengarna spenderade.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Säg inte det Har en extern 1080 fastskruvad på sidan av ett tj08e. Det är väldigt kompakt och ger extrem kylkapacitet för pengarna spenderade.

Haha njao men iden är ju att burken ska vara liten och smidig så en extern 1080 rad är inte med på min lista. Älskar också hur clean chassit är så vill inte hålla på och sätta dit extra saker på utsidan

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt detta chassi från Pc-cooling.de i helgen, kom igår men posten schabblade till det - så jag fick tag på det idag. Efter jobbet har jag installerat komponenter i det. Någon custom-loop får du aldrig in i Jonsbo C3, det finns inte utrymme till det med vettiga radiatorer. Kanske med ett kort SFX agg och en radiator i botten tillsammans med en i bakkant, helst i kombination med ett ITX moderkort.

Något kapande i frontpanelen är helt onödigt. Moderkortet är 2-3cm (endast uppskattat) ifrån frontpanelen, så du får antingen offra området kring 24-pinkontakten eller så ryker området för sata-portarna, givet att du tänkt använda dig av standard mAtx-moderkort.

Om vi säger såhär, chassit är så pass kompakt att du inte ens har möjlighet att dra kablarna bakom moderkortsplåten.

I övrigt måste jag säga att jag hitintills gillar chassit!

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Köpte faktiskt detta chassi från Pc-cooling.de i helgen, kom igår men posten schabblade till det - så jag fick tag på det idag. Efter jobbet har jag installerat komponenter i det. Någon custom-loop får du aldrig in i Jonsbo C3, det finns inte utrymme till det med vettiga radiatorer. Kanske med ett kort SFX agg och en radiator i botten tillsammans med en i bakkant, helst i kombination med ett ITX moderkort.

Något kapande i frontpanelen är helt onödigt. Moderkortet är 2-3cm (endast uppskattat) ifrån frontpanelen, så du får antingen offra området kring 24-pinkontakten eller så ryker området för sata-portarna, givet att du tänkt använda dig av standard mAtx-moderkort.

Om vi säger såhär, chassit är så pass kompakt att du inte ens har möjlighet att dra kablarna bakom moderkortsplåten.

I övrigt måste jag säga att jag hitintills gillar chassit!

http://i.imgur.com/e0a6X65.jpg

Nu ska vi inte vara alltför negativ inför en rolig utmaning Om du kollar på senaste illustrationen så ska det nog få plats med 2 radiatorer med tanke på att man får kapa fläkthål. Moderkortet är nog inge stort problem då chassit har ett ca 195mm mellanrum från moderkortet och sidopanelen så en 120mm radiator borde få plats, det som isåfall skapar problem är hur ramminnena är placerad. Gillar också chassit och har lite andra ideer för det så ska bli roligt att arbeta med det till sommarn och se hur långt man kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Nu ska vi inte vara alltför negativ inför en rolig utmaning Om du kollar på senaste illustrationen så ska det nog få plats med 2 radiatorer med tanke på att man får kapa fläkthål. Moderkortet är nog inge stort problem då chassit har ett ca 195mm mellanrum från moderkortet och sidopanelen så en 120mm radiator borde få plats, det som isåfall skapar problem är hur ramminnena är placerad. Gillar också chassit och har lite andra ideer för det så ska bli roligt att arbeta med det till sommarn och se hur långt man kommer!

Absolut inte, det går nog att få till med en massa vilja och jävlar anamma! Gör gärna en bygglog när du väl drar igång!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ChristofferW:

Skulle du rekomendera det över "icke-referens"? Längre GPU ser lite bättre ut enligt mig! Optimala hade varit ifall GTX 980 hade fått plats men hittar inte längder under 250mm.
Vad är det som gör att Silverstone rekomenderas över Prolimatech? Tror du Silverstones går att "integrera" för mer plats också?

btw, älskar ditt Laine's Clarity bygge och undrar vad du använder för svart akrylplast/glas?

Ska du vattenkyla så är referensdesign nästan alltid att föredra då majoriteten av blocken bara släpps till referensdesign. I värsta fall kan man väl hitta något EK-block till ickereferens men EKWB är långt ifrån min favorit när det gäller utseende.

Silverstonefläkten har hälften så hög CFM men dubbelt så högt statiskt tryck, i runda slängar. CFM är ointressant när det gäller att flytta luft genom trånga ytor så som radiatorer, det är statiska trycket du behöver. Extra viktigt är det på tunna, täta radiatorer.

FPI är ett värde att ha koll på när det gäller radiatorer, Fins Per Inch. Det bestämmer hur tät radiatorn är, ju tätare radiator desto mer beroende av fläktarnas prestanda är du.

Clarity har InWin's tonade glasrutor som kommer med original, det är härdat glas. Mer än så känner jag tyvärr inte till.

Jag tycker att du ska köpa chassit utan att fundera så mycket mer över det, det är nästan bättre att ha det framför sig i verkligheten. Då har du dessutom inget annat väl än att satsa fullt ut på det. Skulle du köra fast finns det nog många av oss här som vill se dig lyckas, så hjälp är aldrig långt bort.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Ska du vattenkyla så är referensdesign nästan alltid att föredra då majoriteten av blocken bara släpps till referensdesign. I värsta fall kan man väl hitta något EK-block till ickereferens men EKWB är långt ifrån min favorit när det gäller utseende.

Silverstonefläkten har hälften så hög CFM men dubbelt så högt statiskt tryck, i runda slängar. CFM är ointressant när det gäller att flytta luft genom trånga ytor så som radiatorer, det är statiska trycket du behöver. Extra viktigt är det på tunna, täta radiatorer.

FPI är ett värde att ha koll på när det gäller radiatorer, Fins Per Inch. Det bestämmer hur tät radiatorn är, ju tätare radiator desto mer beroende av fläktarnas prestanda är du.

Clarity har InWin's tonade glasrutor som kommer med original, det är härdat glas. Mer än så känner jag tyvärr inte till.

Jag tycker att du ska köpa chassit utan att fundera så mycket mer över det, det är nästan bättre att ha det framför sig i verkligheten. Då har du dessutom inget annat väl än att satsa fullt ut på det. Skulle du köra fast finns det nog många av oss här som vill se dig lyckas, så hjälp är aldrig långt bort.

Tackar för infon!
Nämnde tidigare i tråden att jag köpt chassit och har haft det hemma nu ett tag för att kunna illustrera samt få nya ideer så att ge upp vore onödigt nu.