Permalänk

230v LED till 12v?

Inte direkt dator relaterad mod.
Men jag undrar om man kan koppla om en LED strålkastare från 230v till 12v
Finns ju uppsjö av billiga 230v och vad jag minns av min el-automation så har spänningen väldigt lite med drivningen att göra med, strömmen var det viktigaste.
Men det var ju 3v led till 12v på den tiden, så det blev en fet fundering om det går att byta ut det som begränsar 230v från att bränna upp LEDen till att 12v orkar driva det?

Visst jag har ett par stycken 12->230v omvandlare och kan köra på en sån.. Men känns lite onödigt att låta den dra extra ström.

Det är en sådan här strålkastare jag funderar på =http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/stralkastare/stralkastare-led-427624/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Om du tittar på Ohms lag så ser du att en låg spänning inte orkar driva lika hög ström genom samma resistans.
U=I*R, dvs Spänningen=Strömmen*Resistansen. Det är den snabba förklaringen till varför du generellt inte kan använda lägre spänning.

Permalänk

Jo men tänkte bara att om dessa använder högre motstånd för att klara av spänningen.
Men det är så länge sen jag höll på med el att det kan klassas som noll kunskap idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Inne i strålkastaren som Jula säljer kommer det sitta en nätdel som tar 230v ac ner till ??v dc. Har du nu tur så kommer själva led"klustret" vilja ha just 12v och du kan koppla in den direkt mot din strömkälla på 12v dc.

Permalänk
Medlem

Som SvenJohan sa, möjligen kan du koppla in din 12 volt någonstans inne på kretsen i lampan, men du måste öppna den och mäta vad det är för spänning som används till LED:arna för att kunna veta.

Permalänk

Blir att köpa den billigaste och sprätta upp, nog enda sättet att veta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB