Byta kondensatorer i gammal förstärkare (Marantz 1070)

Permalänk
Medlem

Byta kondensatorer i gammal förstärkare (Marantz 1070)

Hej
Sitter och tittar igenom kopplingsschemat för min Marantz 1070. Den är gammal och behöver nya kondensatorer då vissa har börjar läcka. Förstärkaren beter sig inte riktigt som den ska.

Tänkte börja att byta på "Tone and Pre-Ampfilter" och sen jobba mig vidare med dom andra korten.

Det jag funderar är att på vissa kondensatorer vill dom ha +100-10% i tolerans. Alla jag hittar har en tolerans på +-20% Är det något problem att använda dom? ett alternativ kanske är att gå upp i spänning för att kompensera för toleransen?

Har tittat på att använda kondensatorer av märket Nichicon liknande http://se.mouser.com/ProductDetail/Nichicon/UKA1V101MED1TD/?q...
någon som har erfarenhet av dom eller något annat märke som kan rekommenderas?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Känns som du borde kunna hitta kondensatorer med mycket lägre tolerans än det...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tighta toleranser är inget negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Tighta toleranser är inget negativt.

Ok så det borde inte vara några problem att köra med http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=UFG1V470MPMv... Så det är inga problem att använda den? Det jag funderade va på - sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PipPi:

Ok så det borde inte vara några problem att köra med http://se.mouser.com/Search/ProductDetail.aspx?R=UFG1V470MPMv... Så det är inga problem att använda den? Det jag funderade va på - sidan.

Vad exakt står det på den du vill ersätta? Om originalet hade hög tolerans så va den antagligen inte en del av en frekvensbestämmande krets, eller annan funktion där den exakta kapacitansen är viktig. Antagligen behöver den bara vara ungefär rätt, ofta "tillräckligt hög". Antagligen skulle en 56 µF ist för 47 µF funka, men det finns inga garantier när man inte vet vilken funktion den fyller i apparaten.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att det handlar om kondensatorer som sitter i nån glättning eller för att spärra dc mellan olika steg, i så fall brukar det gå bra att öka värdet rätt mycket utan att det blir några uppenbara nackdelar men att använda nått med lägre tolerans är ju inte fel eftersom det då per definition ligger inom den specade toleransen....
Däremot vet jag inte om jag själv hade börjat röjja runt i tonkontrollsteget, jag hade nog bara kopplat förbi hela steget i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ifall någon är nyfiken så finns manualen här
http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php...

Jag har för lite erfarenhet för att veta vad dom olika kondensatorerna gör men kortet jag ska börja med heter PE01 och är PRE-TONE board

Kondensatorerna i fråga på det här kortet är
CE 13 100uf 35v +100-10%
CE 03 10uf 35v +100-10%
CE 04 10uf 35v +100-10%

Har lyckats att hitta matchande så nära som på toleransen. Vet att man oftast kan öka värdena lite men tänkte försöka hålla mig så nära standard som möjligt. Förstärkaren har fungerat bra i över 30ish år.

/Johan

Permalänk
Medlem

Står det +100 till -10 % så är det troligtvis kondensatorer som har någon enklare filter eller buffer funktion där större är bättre. För liten konding kommer troligtvis endast att göra så du får mer brus (värsta fall blir något instabilt och självsvänger men det är inte troligt).

+/-20% fungerar säkert fint, men för att vara på säkra sidan så kan du köpa en lite större konding så länge värdet (+/- tolerans) är inom -10 till 100% av originalvärdet.

Äldre tillverkningstekniker var inte speciellt bra på kondensatorer därav det stora spannet och elektronik från den tidsperioden var designad för att hantera ganska stor spridning på komponenterna (värdet ändras med åren dessutom så det om du mäter dom som sitter där nu är det nog ganska stor skillnad mot originalspec även på flera av dom andra som ser hela ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Står det +100 till -10 % så är det troligtvis kondensatorer som har någon enklare filter eller buffer funktion där större är bättre. För liten konding kommer troligtvis endast att göra så du får mer brus (värsta fall blir något instabilt och självsvänger men det är inte troligt).

+/-20% fungerar säkert fint, men för att vara på säkra sidan så kan du köpa en lite större konding så länge värdet (+/- tolerans) är inom -10 till 100% av originalvärdet.

Äldre tillverkningstekniker var inte speciellt bra på kondensatorer därav det stora spannet och elektronik från den tidsperioden var designad för att hantera ganska stor spridning på komponenterna (värdet ändras med åren dessutom så det om du mäter dom som sitter där nu är det nog ganska stor skillnad mot originalspec även på flera av dom andra som ser hela ut...

Har läst lite på audiokarma.net och hittat två trådar om ämnet. Det verkar som att folk kör med +-20% tolerans utan problem. Tittade en extra gång efter +100-10% men fick inte fram några vettiga.

så det får nog bli +-20%

Ifall någon är intresserad så kommer jag troligen använda mig av

PE01 Tone Pre-Amp
ce03-04 10uf 35V Silmic II
555-RFS35V100ME3#5 $0.30

ce05-06 4.7 35v Silmic II
555-RFS35V4R7ME3#5 $0.30

ce07-08 1uf 50v Silmic II
555-RFS50V010ME3#5

ce09-10 1uf 50v Bi-Polar/Non-Polar Electrolytic Capacitors
UES1H010MDM

ce11-12 3.3 50v Wima MKS2
505-MKS23.3/50/10

ce13 100uf 35v Silmic II
555-RFS35V101MH5#5