Permalänk
Medlem

Trådlös/Inte trådlös Indikator?

Hejsan.. Det är så att Pappa skulle vilja ha en Lampa eller nåt som visar när garageporten är stängd.. vi har sån där automatiskt garageportöppnare.. och han har råkat trycka på den en gång av misstag så dörren stog uppe flera timmar.. i höst.. kallt ..

Men iaf.. Hur ska man kunna göra det? .. Först nån givare som känner av om dörren är uppe eller nere .. sen hur ska man föra över signalen?.. trådlöst var min första tanke men eventuellt kan jag väl dra kablar.. Men hur ska man koppla på ett enkelt sätt?..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

jadu en timer med en fotocell som kollar först ifall nått är i vägen, om inte så stänger den själv efter x antal sekunder/min.
Men de har säkert redan klämskydd och sånt, så de behövs väl bara en timer?

Permalänk
Medlem

Elle en liten brytare ?

Samma teknik som i handfack, bildörrar osv.. Intryckt = Off, Utsläppt = On

Edit:

O givetvis nån lysdiod..Som indikering..

Glöm trådlöst.. Tycker det verkar lite onödigt krångligt iom du bara behöver 2st små/tunna kablar..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.. Mjo enklast är ju att ha en knapp som känner av när dörren är helt nere.. men då gäller det att hitta några snygga kablar också.. har ni några tips ?

Edit: kabel är hittat.. däremot nån fin brytare? och var skulle man kunna placera den? :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Knata in hos närmsta lås/larmaffär och handla en magnetkontakt, det borde duga.

//DjDiff

Permalänk
Citat:

jag skulle nog ha använd mikrobrytare istället... http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=1777.htm

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem

Jag föreslår också Magnetkontakt.
Finns på Larmfirmor oc h Elfirmor.
Koppla så att lampan/Dioden tänds när dörren är öppen...

/Deejay

Permalänk
Medlem

Sen så ska den där lampan sitta där sändaren till dörren slutar fungerar, annars kanske man kör förbi den där lampan å sen råkar trycka på fjärren, så öppnas den i alla fall.
Så varför inte bara skaffa en automatiskstängning. så e allt löst.

Permalänk
Medlem

gOry fattar inte riktigt vad du menar? .. Lampan ska sitta inomhus så man kan se att dörren är stängd efter man hängt dosan i nyckelskåpet..

Magnetkontakter vore helt klart bäst.. att jag glömt det! .. tack för tipsen!:)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
gOry fattar inte riktigt vad du menar? .. Lampan ska sitta inomhus så man kan se att dörren är stängd efter man hängt dosan i nyckelskåpet..

Magnetkontakter vore helt klart bäst.. att jag glömt det! .. tack för tipsen!:)

Jaha trodde han åkte ifrån garagedörren öppen när han drog till jobbet eller liknade.
Ifall man har dosan i fickan å råkar trycka på knappen utan man vet om de så är de ju lätt hänt. Men om man e hemma så duger de ju med en lampa, för då kan man ju gå å stänga, Lite jobbigare å åka från jobbet å stänga dörren.

Jag skulle satsa på automatiskstängning, för då e man helt säker på att dörren går igen av sig självt. Inte så kul å komma hem till ett kallt hus, eller om man har saker i garaget som man inte vill bli av med.
Kanske e dyrare men de lönar sig nog i längden.
(Om man nu tar med sig dosan i bilen, där den ska va )

Permalänk
Medlem

En sån här brytare och en timer av passande sort borde funka: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2006499.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
En sån här brytare och en timer av passande sort borde funka: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2006499.htm

Japp men han ville visst bara ha en lysdiod.. så ska fixa det.. en magnetkontakt + kabel + en lysdiod som visar när dörren är nere (säkrare att ha så OM lysdioden skulle paja så är det värsta som kan hända att man tror dörren är öppen.. bättre det än att det inte tänds alls..) fast en lysdiod pajar inte på lääänge så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden då jag har ett liknande problem.

Jag vill ha en diod som lyser när en takfläkt/ventilation är igång. Går att dra kabel men är klöddigt så går det lösa trådlöst är det bra, det finns ström där dioden ska sitta. Fläkten styrs via ett vred/dimmer i annat rum i huset.

Någon som har någon ide'e?

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrTin:

Bumpar tråden då jag har ett liknande problem.

Jag vill ha en diod som lyser när en takfläkt/ventilation är igång. Går att dra kabel men är klöddigt så går det lösa trådlöst är det bra, det finns ström där dioden ska sitta. Fläkten styrs via ett vred/dimmer i annat rum i huset.

Någon som har någon ide'e?

Det är 2 saker som måste lösas, hur ska du känna av fläkten, vilken typ av sensor ska du använda ? Sedan är det signalöverföringen till nån typ av indikator. Ett hemautomationssystem borde klara av det men det kostar kanske för mycket ?
https://www.m.nu/index.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är 2 saker som måste lösas, hur ska du känna av fläkten, vilken typ av sensor ska du använda ? Sedan är det signalöverföringen till nån typ av indikator. Ett hemautomationssystem borde klara av det men det kostar kanske för mycket ?
https://www.m.nu/index.php

Känna av om fläkten är igång är bara att "se" om där är ström i kabel ut från fläkt "dimmern", rent teoretiskt kan man bara koppla på en diod så lyser den, men problemet är att detta är i "fel" rum...

Hemautomation känns som overkill..

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrTin:

Känna av om fläkten är igång är bara att "se" om där är ström i kabel ut från fläkt "dimmern", rent teoretiskt kan man bara koppla på en diod så lyser den, men problemet är att detta är i "fel" rum...

Hemautomation känns som overkill..

Det är inte "bara" att ansluta en diod till en motorstyrning i efterhand speciellt inte om du vill ha trådlös signalöverföring, men du måste framförallt göra det elsäkert. Hemautomationskit är nog det enklaste om du inte vill konstruera nått själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte "bara" att ansluta en diod till en motorstyrning i efterhand speciellt inte om du vill ha trådlös signalöverföring, men du måste framförallt göra det elsäkert. Hemautomationskit är nog det enklaste om du inte vill konstruera nått själv.

Vilket hemautomationskit skulle du föreslå??

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrTin:

Vilket hemautomationskit skulle du föreslå??

Vet inte vad som funkar bäst, det hänger ju på vad man kan göra själv och hur man ska känna av fläkten, man måste ju ha nån form av sensor, ska man känna av strömmen eller nån pulsgivare eller nått optiskt eller nått helt annat, luftflöde/ljudnivå/fuktighet/temp, man kanske inte alls ska känna av om fläkten verkligen går utan bara känna av strömbrytaren till den och ta för givet att den går bara strömmen är på, det beror ju på hur det ska se ut och vilka krav man har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.