Preliminärt sökresultat
|
|
#2 (länk) |
poppenMedlem Plats: Månen Registrerad: jan 2003 |
Det lär tysta ner en del tror jag, men tempen vill jag inte ens tänka på. Den kommer vara skyhög.
Anmäl Citera |
|
|
#3 (länk) |
ClewMedlem Plats: Eskilstuna/NTI Registrerad: jul 2001 |
Lite väl omständigt, om du ser till att byta ut eller sänka spänningen till alla fläktar, vibrationsdämpa hårddiskarna och kanske ljuddämpa lådan, så blir den tyst.
A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 Klassiker i repris: Guiden till 10p i sweclockers chassigalleri | Projekt: Lian-Li Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#6 (länk) |
FrostyfogMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jan 2003 |
Citat:
jag tror det skulle ta mig dubbelt så lång tid att meka i datorn! Senast redigerad av Frostyfog 2004-11-27 klockan 17:46. |
|
Anmäl Citera |
|
|
#8 (länk) |
isecoreMedlem Plats: /dev/null Registrerad: apr 2004 |
Citat:
Du kan ju t.ex. få komma och tysta ner hårddiskarna i min Sun Ultra30 (UW-SCSI 15krpm) och jag garanterar att de kommer att låta som tröskverk oavsett hur mycket vibrationsdämpning du sätter på dem. Fläktarna i den datorn är tempstyrda och snurrar nog aldrig mer än 1200-1300rpm heller. Om jag satte dämpmaterial i den så skulle det dessutom hjälpa ungefär noll. Däremot, om jag låser in den i ett sånt där skåp med någorlunda smart kylning (jag hade använt en värmefälla istället, och låtit fläkten sitta betydligt annorlunda) så hade bullret varit betydligt mindre. Den hade givetvis hörts ändå, men det hade inte varit lika påtagligt.
Min andra dator är en IBM 709 If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#9 (länk) |
JLMedlem Plats: Lund / Karlshamn Registrerad: nov 2004 |
Ok....man kanske ska dela med sig lite erferenheter av datorbox. Jag har en som är gjord i någon form av tjock (och tung) spånskiva, fast med plast-front. Som orginal hade den flera lufthål och en 120mm-fläkt därbak. Efter mina ganska omständiga modifikationer så har den ljuddämpare för insug och utblås. Ljuddämparna är byggda av spånskiva + mekonomen-matta.
Jag har kommit på att ha datorn i lådan med chassit på är omöjligt ur värmesynpunkt. Däremot om man tar av sidorna funkar det skapligt bra. Hårddiskar och sånt hörs inte alls (förutom knäppet när de startar). CPU-fläkten hörs en del igenom (har en skapligt dålig en). Men självklart så är det fläkten där bak, som suger ut ur lådan, som är kritisk. Tror att jag skulle kunna förbättra det genom att sätta dit en riktig framsida och sätta gummilister, men jag ska ha ny låda ändå, av följande anledning: Det är skitknöligt! Varenda gång man ska stoppa in en ny sladd, eller vad som, så ska ut och in i lådan. Jag trycker in min från fronten, vilket innebär en hel del strul med att köra över sladdar osv. (Kan ju, efter att ha kollat lite mer på bilderna i första länken, meddela att min låda är mkt mindre än den, så den rymmer ganska precis datorn. Det är möjligt att allt blir mycket lättare, om man har plats till en sån bamse under skrivbordet.)
Anmäl Citera |
|
|
#10 (länk) |
hejsannMedlem Plats: Umeå Registrerad: feb 2004 |
Kan bara tillägga: (om nån nu tänker bygga en sån där låda)
Ja har min dator i skrivbordslåda ungefär som på bilden .... man behöver mer skummgummi under datorn än va han har för att ta bort resonans brummet i skrivbordet som uppstår (iaff för mej). Ja har 5 cm gul skummgummi under datorn.. de fixa det.. fast hoptryckt skummgummi hårdnar me tiden lite (bra o veta). Senast redigerad av hejsann 2004-11-28 klockan 11:42. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#11 (länk) |
flexenMedlem Plats: Lund Registrerad: okt 2004 |
Jag har gjort ungefär detsamma men inte lika stiligt, man får verkligen se upp med temperaturen i sin låda, det skulle nästan vara bättre att skippa hela chassiet men då blir det ju lite strul om man skulle vilja ta den någonstans. Jag håller med JL att det är totalt hopplöst med sladdar och om man vill in i datorn. Speciellt sen min låda bara är ungefär hälften så stor. Sen har jag hål i botten och jag funderar på att sätta två tysta 120 fläktar som drar ur luft vilket ger självsug. Men jag är inte säker på att det räcker. Känns som om det skulle vara smidigare i längden att ha en knäpptyst kylning till grafikkort och processor. Sen får man kanske leva med att sina hårddiskar låter en del trots att dom faktiskt är ganska nya.
|
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#12 (länk) |
FrinkMedlem Plats: Umeå Registrerad: dec 2003 |
Citat:
![]() att bygga en stabil bra låda som både är tyst, drar ut varmluften och är estetiskt tilltalande går inte på 5 min. att instalera en fläktkontroller och fixa kablarna med buntband går därimot rätt så snabbt. om hårddiskarna väsnas så är det ju bara att fixa någon ghettolösning. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#13 (länk) |
MrSandmanMedlem Plats: Västerås Registrerad: nov 2004 |
Re: Tysta ner datorn!Citat:
Datorn som är i lådan härs knappt - och den lät hur mycket som helst innan - just den här Macmodellen är känd för hur högljudd den är. Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av MrSandman 2004-11-29 klockan 10:28.
Anmäl Citera |
|
|
#14 (länk) |
burtoMedlem Plats: Luleå Registrerad: nov 2004 |
Byt ut din kylning till vattenkylning d gör susen de kostar från ca:2000kr o uppåt.
Anmäl Citera |
|
|
#15 (länk) |
denilMedlem Plats: Gällivare/Malmberget Registrerad: jan 2002 |
Citat:
mina dangerden block (maze4 cpu & gpu), min bix, min 1048'a, och min 226w pelt kostade inte 2000kr. visst, köpte inte till fullpris, men 2000kr och uppåt är svammel. man kommer undan med halva den budgeten. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#18 (länk) |
Citat:
![]() Jag hoppas att du inte köpte minnet direkt från Apple, de kör med riktiga rövarpriser anser jag.
Min andra dator är en IBM 709 If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated. |
|
|
Anmäl Citera |
|
|
#19 (länk) |
MrSandmanMedlem Plats: Västerås Registrerad: nov 2004 |
Citat:
![]() Nej, jag köpta inte minnet från Apple - så dum är jag inte.
Anmäl Citera |
|
|
#20 (länk) |
Citat:
|
|
Anmäl Citera |
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
Senaste nyhetsrubrikerna