Zachry BX-P12 till bygge. Nått att ha?

Permalänk
Medlem

Zachry BX-P12 till bygge. Nått att ha?

Eftersom att jag ska flytta från landet till en lägenhet som kommer ha separat sovrum och vardagsrum kommer inte min baslåda-under-sängen-lösning fungera eftersom att högtalarna ska stå vid TVn. Den högtalaren är 90*90*25cm, vilket är lite svårplacerat om man vill att det ska bli snyggt.

Så jag tänkte bygga en ny baslåda (det är ju alltid kul att bygga ) i ett lite mer behändigt format. Tänkte mig en liten subbas med en 12"are (alt 10" om det finns någon sån som passar bättre) till mina två frontar som har två 10"are var.

För det första behövs ett vettigt element att bygga det hela runt. Tänkte klara mig under 2000-kronorsgränsen allt som allt, elementet får alltså kosta max 1000 kronor.

Den låda jag har nu med 2 Gamma LA1231 12" 150W driver jag med en av B-kanalerna på min förstärkare (Yamaha RX-V440RDS), vilket fungerar bra. Jag antar att man skulle kunna brygga både höger och vänster, vet dock inte hur man gör. Någon som vet?

I vilket fall som helst är jag inte ute efter en aktiv subbas, då det blir för dyrt och för att det verkar fungera bra som jag gör nu.

Vad finns det för andra alternativ till detta element? Jag har hört mycket gott om XTZ 12 så elementet som sitter i en sån kanske är bra
(http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21...).

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Köp ett par gamla JWS på blocket för några hundringar och motmontera basarna i den nya lådan (kon mot kon) och låt den ena jobba baklänges. Driv båda med varsin kanal på förstärkaren med samma (mono) ingång. Då får du ut maximalt med effekt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att driva de med två kanaler om jag ska ha samma ingång? Pluspolen från den ena och minus från den andra eller plus från båda och minus från båda?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Har du (ni) den gamla LA1231 - med ALNICO magneter ?
Då är du en lycklig ägare !
Du kan mottaktskoppla dom i en 160 liters låda. Ritningar från HIFI-Kit.
Jag hade en sådan konstruktion och det är den bästa bas jag har hört.
Den lådan "stor som en soffa" presterar en otroligt djup och ren bas.
Inget "sub-woofer" ljud utan bas med snärt också.
/ Gubben