Citat:
Ursprungligen inskrivet av coccozz
1.> Svartkrut i en hög brinner bara.
2.> Krutet måste vara ordentligt hårt packat för att orsaka en explosion. Kan möjligen antända häftigt om du har stora mängder...
3.> Att svartkrut i högar skulle explodera är en lika stor lögn som att..*insert otrolig händelse*
1.> svartkrut i en hög brinner häftigt och fort, papper i en hög "brinner bara".
2.> Nej, löst krut funkar percis lika bra så länge man bygger upp ett högt tryck innan det inneslutande materialet briserar plötsligt, jmfr pistol/gevärspatroner, där ligger krutet löst.
3.> Nu fick du till det iaf.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Corpze
Acetylen funkar alldeles utmärkt, har inte sett någon i närheten så effektivt, jag och ett par polare lyckades skica iväg en potatisjävel nästan en halvmil
Ja, ni skickade iväg den med brevbäraren under hot av potatiskanonen i så fall.....
Hade du sagt "nästan en halv kilometer" så hade det varit lite mer trovärdigt.
Hade du tänkt skicka iväg potatisen 5000 meter så får du bannemig ge den en volfram-mantel för att överleva luftfärden, en potatis har inte riktigt tillräckligt bra konsistens för att överleva färdandes i Mach 2,5.
Men å andra sidan erkänner jag att jag faktiskt inte vet hur ni odlar potatis i arvika... ni kanske gödslar med cement...