FAQ – Ljus - IR, Infrarött ljus. (Guide --> Webcams)

Permalänk
Medlem

FAQ – Ljus - IR, Infrarött ljus. (Guide --> Webcams)

Tänkte skriva en FAQ om vad infrarött ljus är, pga många som frågade då jag byggde om min kamera.
(ta gärna en titt: Eye-toy )

För att kunna förstå IR och dess möjligheter måste vi först förstå vad ljus egentligen är.

Vad är ljus?
Ljus är elektromagnetisk strålning av olika våglängder. Ljuset som är synligt för oss mellan våglängder på 350 - 750 nm. Olika färger har olika våglängder, exempelvis ljus med våglängder omkring 350 nm är violett och ljus med våglängder omkring 750 nm är rött. Och ljuset med våglängder mellan 350 – 750 är blått, grönt och gult av alla nyanser.
Vi ser ju föremål med olika färger, detta fungerar på följande sätt:
Låt oss ta ett grönt föremål (ett grönt äpple exempelvis). Att äpplet är grönt beror på att skalet absorberar ljus av andra våglängder än inom det gröna området. Och det gröna ljuset reflekteras i sin tur och uppfattas av våra ögon. Därmed tycker vi att äpplet är grönt.

Vad är då infrarött ljus?
Huvudsakligen är infrarött ljus värme. Alla föremål som har en temperatur (temperatur är allt över absoluta nollpunkten, -273°C eller 0 kelvin) sänder ljus inom det Infraröda området. Till och med en iskub sänder ut IR även om du kanske tycker att den är för kall för att sända ut värme. När ett föremål är för hett för att sända ut synligt ljus, kommer det att sända ut det mesta av sin energi som IR. En bit het grillkol kanske inte ger ut så mkt ljus men det sänder ut IR som känns som värme. Ju varmare ett föremål är desto mer Infrarött Ljus sänder det ut.
Infrarött Ljus ligger mellan det synliga ljuset (som vi nämnde tidigare) och mikrovågsområdet av det elektromagnetiska spektrat. Det elektromagnetiska spektrat omfattar gammastrålar, röntgen, ultraviolett ljus, synligt ljus, Infrarött Ljus, mikrovågor och radiovågor. Skillnaden mellan olika typer av ljus eller strålning är deras våglängder eller frekvenser, som vi sa tidigare. Våglängd ökar och frekvens, inklusive energi och temperatur, minskar från gammastrålar till radiovågor.

Infaröd värme
Infraröd värme är en form av energi som använder en process som kallas konversion (betyder typ omvandling). Konversion är lite speciellt då det gör att ett föremål kan bli uppvärmt utan att luften mellan värmekällan och föremålet värms upp.

Möjligheter med IR-ljus
Rött ljus låg ju på runt 750, och inte långt från det hittar vi det infraröda ljuset, på ca. 940 nm. Alltså är IR-ljuset inte synligt för våra ögon. Och det är därför det blir så användbart.

Det är här webcams kommer in i bilden. En original cam ser oftast (finns undantag) inte IR-ljus så pass bra. Kameran ser om man riktar en ljuskälla precis framför linsen men inte så mycket mer. Detta beror på ett IR-filter i kameran.

Men varför har man då ett filter?
Jo, det beror på att IR-ljuset uppfattas som en helt annan färg och blandas den in med övriga färger ser bilden oftast konstig ut. Man kan inte säga att färgen blir fel eftersom det är så färgerna är egentligen, men eftersom vi inte uppfattar Ir-ljuset så har man byggt kamerorna så att de ska få en bild så lik den vi ser som möjligt.

Följande del kan jag inte ta ansvar för!.. Det följande gäller för de flesta webkamerorna idag, inte alla!, använd ditt huvud så går det bra.

Börja med att testa att din kamera kan se IR. Lys helt enkelt med en vanlig fjärrkontroll mot kameran. Blir dioden på fjärren vit kan din kamera se IR.

Hur tar man bort filtret?

Det första du behöver göra är att öppna kameran, beror lite på modell men de sitter oftast ett par skruvar under.

Ta sedan ut kretskoret, denna del är viktigast att du tar det lugnt och inte sliter. Går det inte så går det inte, då får du leta efter ev. skruvar som du missat.

Först ser du kretskortet, på kretskortet sitter själva mottagaren. Ser ut som en liten platta. Rör inte denna!

Framför sitter en liten cylinder, denna kommer jag kalla objektivet. Objektivet är oftast i två delar som går att skruvas isär. En bild på ett öppet objektiv:

Och där ser vi filtret! En liten glasbit.

Nu har du två alternariv.

1. Göra en kamera som _bara_ ser IR-ljus.
2. Göra en kamera som ser både IR-ljus och de andra, för oss, synliga våglängderna.
I båda fallen tar du bort filtret.

Spara alltid filtret i fall att du ångrar dig, det går alltid att sätta tillbaka!

Alt 2.
Efter det att du tagit bort filtret är det bara att skruva ihop kameran som den var innan.

Alt 1.
Vill du nu få din kamera att bara se IR, så måste du sätta dit ett nytt filter som bara släpper igenom IR.
Ett sådant filter gör du genom att ta en gammal foto-film. (eller en ny, om du vill paja en film)
Leta upp oanvänd film (oftast i början på en använd) Klipp ut två-tre bitar i samma storlek som originalfiltret. Sätt i ditt nya filter och voila en ren IR-cam.

Ett annat tips som jag kom på nyligen då jag lekte lite var att de svarta plastbitarna som skyddar ir-dioden på äldre och vissa nya fjärrisar fungerar finfint som filter...de är dock lite tjockare....men vill du så funnkar de som filter! (betydligt bättre än filmvarianten)

Ang. om en vanlig moddad webcam kan se värme
Nej, den är kort sagt för klen. Mer avancerad teknik behövs i så fall. En vanlig moddad cam kan bara se ett objekt som reflekterar IR-ljuset från en annan ljuskälla.

Hoppas denna förklaring och guide kommer hjälpa er i era framtida moddar

EDIT: la till lite om värmeseende

Guider:
Logitec cam
Sweex USB

Visa signatur
Permalänk

bra och välskriven FAQ... får skaffa en webbis först om jag ska ge mig på detta

~~klister~~

edit det du menar med att det gröna äpplet är ju att den tar emot alla färger utom det gröna.. därför uppfattar vi det som grönt...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

mycket bra!

se till å få med den i samlingen högst upp

Permalänk
Medlem

Re: FAQ – Ljus - IR, Infrarött ljus. (Guide --> Webcams)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
edit det du menar med att det gröna äpplet är ju att den tar emot alla färger utom det gröna.. därför uppfattar vi det som grönt...

Déjà Vu!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Låt oss ta ett grönt föremål (ett grönt äpple exempelvis). Att äpplet är grönt beror på att skalet absorberar ljus av andra våglängder än inom det gröna området. Och det gröna ljuset reflekteras i sin tur och uppfattas av våra ögon. Därmed tycker vi att äpplet är grönt.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Re: FAQ – Ljus - IR, Infrarött ljus. (Guide --> Webcams)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke

Alt 1.
Vill du nu få din kamera att bara se IR, så måste du sätta dit ett nytt filter som bara släpper igenom IR.
Ett sådant filter gör du genom att ta en gammal foto-film. (eller en ny, om du vill paja en film)
Leta upp oanvänd film (oftast i början på en använd) Klipp ut två-tre bitar i samma storlek som originalfiltret. Sätt i ditt nya filter och voila en ren IR-cam.

Intressant. Blir filmen dålig efter ett tag eller är prestandan oförändrad med tiden? Länkar?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Re: FAQ – Ljus - IR, Infrarött ljus. (Guide --> Webcams)

Fin FAQ, men en fråga bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke

Alt 1.
Vill du nu få din kamera att bara se IR, så måste du sätta dit ett nytt filter som bara släpper igenom IR.
Ett sådant filter gör du genom att ta en gammal foto-film. (eller en ny, om du vill paja en film)
Leta upp oanvänd film (oftast i början på en använd) Klipp ut två-tre bitar i samma storlek som originalfiltret. Sätt i ditt nya filter och voila en ren IR-cam.

Blir det som en värmekamera då eller?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Fin FAQ, men en fråga bara.

Blir det som en värmekamera då eller?

Nej, den ser i IR-ljus.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Vad är det för roligt med en kamera som kan se ir? så man ska ha kameran igång och ha en fjärrkontroll mot kameran så man ser att det lyser?

Förstår inte vad det ska vara för roligt med det bara.

Permalänk
Medlem

Man kan använda den som en nattkamera om man har IR-leds som strålkasare.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
Vad är det för roligt med en kamera som kan se ir? så man ska ha kameran igång och ha en fjärrkontroll mot kameran så man ser att det lyser?

Förstår inte vad det ska vara för roligt med det bara.

Kameran ser mycket bättre i mörker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Re: FAQ – Ljus - IR, Infrarött ljus. (Guide --&gt; Webcams)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Vad är då infrarött ljus?
Huvudsakligen är infrarött ljus värme. Alla föremål som har en temperatur (temperatur är allt över absoluta nollpunkten, -273°C eller 0 kelvin) sänder ljus inom det Infraröda området.

Alltså borde den fungera som en värmekamera eftersom du säger att infrarött ljus är värme?

Permalänk
Medlem

ahh, i min kamera var ju filtret inbyggt i linsen crap.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Bra FAQ, nu har jag något att göra med en av mina webcams
Eftersom jag inte har fönster i datorn så funderar jag på att stoppa in en cam för skoj skull i datorn så man kan se att allt är okej, kanske onödigt men en rolig grej iaf

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWey
Bra FAQ, nu har jag något att göra med en av mina webcams
Eftersom jag inte har fönster i datorn så funderar jag på att stoppa in en cam för skoj skull i datorn så man kan se att allt är okej, kanske onödigt men en rolig grej iaf

då kan det ju vara skönt att ha ir-moddat den så att du ser vad som är varmt i burken.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

min eyetoy ser ut så här för tillfället:

nån som vet om det går att bara ta av skyddet och sen skruva av linsen och ta bort ir grejen eller måste man skruva upp hela kameran underifrån för att kunna få loss linsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
ahh, i min kamera var ju filtret inbyggt i linsen crap.

det var det i min också men jag tog en skruvmejsel och slog hål på nån glasbit.. sen funkade visst den inte mer men men.. den va kass ändå.. hade ändå tänkt å köpa ny

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Jätte kul me så mkt positiv respons! Upp till moderatorerna att klistra ;)!

Angående om en moddad cam kan se värme så refererar jag till följande tråd:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54630...

Vad jag förstod av tråden så va webkameror för klena för att se värme.

Här är anledningen till denna tråd:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54684...

min egna modd...:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
min eyetoy ser ut så här för tillfället:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/eyetoyovervakning....

nån som vet om det går att bara ta av skyddet och sen skruva av linsen och ta bort ir grejen eller måste man skruva upp hela kameran underifrån för att kunna få loss linsen?

Tyvärr måste jag säga att du måste ta upp allt...(baserat på min egen erfarenhet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skön ide tidigare skrivare hade om att sätta in cammen i datorn
Det ska fan ja göra. Man kan ju ha ett vitt ccfl rör i chassit, då behöver man itne modda det

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

men om man stoppar ir så får man ju något att göra i en dryg halvtimme, roligare så, plus att jag vill kunna se när jag stängt av belysningen i datorn.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Mmm....undra om de blir nått klister??:confused:

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Mmm....undra om de blir nått klister??:confused:

blir inge klister, FAQer läggs till i samlingen om du kollar högst upp i denna forumsdel!

Permalänk

kanske kan lägg till vilka cam´s det gäller och vilka som inte går..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fungerar det endast med CCD-sensorer eller är det möjligt att se IR med CMOS?

EDIT:
Till föregående talare.
http://homepage.ntlworld.com/geoff.johnson2/IR/ - Finns en lista längst ned på sidan med ett fåtal cams som fungerar respektive inte fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Fungerar det endast med CCD-sensorer eller är det möjligt att se IR med CMOS?

De flesta webbkameror är väl cmos? Funkar med min Trust™-dynga iaf.
..Frågan är bara var man hittar kamerafilm att använda som filter i denna tidsålder

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
blir inge klister, FAQer läggs till i samlingen om du kollar högst upp i denna forumsdel!

Jo...mena de!;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag ghetto-moddat min i brist på riktiga verktyg. Måste fixa lite starkare ström till lampan bara.
Jag har klämt fast pinnarna på ledningarna för den gamla lampan på kretskortet ^_^

Vad är det för fördel att bara se ir?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Det roligaste är att saker ser helt olika ut...vissa plaster ser du igenom...och i vissa extrema fall kan man enligt källor se igenom tunna kläder!:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Det roligaste är att saker ser helt olika ut...vissa plaster ser du igenom...och i vissa extrema fall kan man enligt källor se igenom tunna kläder!:D

Mjo, det finns någon mobil som kan göra det i japan eller så. Men det var om man hade tur man kunde ana en bröstvåra.
Var kan man köpa lite starkare ir-lampor än de där dioderna i fjärkontroller?

Ska förövrigt tillägga att den där böja på pinnarna och trycka mot ledningarna-iden inte var så bra. En pinne gick sönder. Blir att löda imorgon.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Lite överallt...kjell har annars har elfa ett bra utbud.

Visa signatur
Permalänk

hej jag behöver lite hjälp. jag vet inte var jag skall leta efter "glasbiten" jag har en:

och jag vet inte om det är här:

eller här:

som jag skall leta efter den. :S. välldigt tacksam för svar

EDIT: det löste sig. den va under den runda grejjen