Sidan 5 av 5 « Första 234 5

Verktyg Visningsval
2011-09-13, 21:10   #121

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tyrenberg Visa inlägg
Tack för utförligt svar ^^
Jo är fullt medveten om att det går att montera mATX kort i ATX chassin med, dock trodde jag att arc mini skulle vara ganska liten jämfört med midi, men om du säger att de inte skiljer mkt så är det la lika bra att köpa midi

Skickades från m.sweclockers.com
Du kan ju alltid jämföra måtten i specen på FDs Hemsida.
Det blir nog bra när det blir färdigt...
AMD_PERA är inte uppkopplad
2011-09-19, 14:13   #122

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av llrobbanll Visa inlägg
Ni som använder Arc, kör ni med sidofläkt och i så fall använder ni den som för att ta in/ut luft? Känns som den borde vara bra för att kyla grafikkorten men irriterande att det inte finns ett fläktfilter där. Antingen moddar man dit ett filter eller så sätter jag för hela hålet med ljuddämpande material. Vilket skulle ni göra?
Jag planerar att kolla om inte något DEMCiflex-filter passar på sidoplåten. Min tanke är att ha passivt kylda grafik-kort, och då en sidofläkt som blåser in luft på korten. Problemet med sidoplåten är väl att hålet är så stort, ofta det behövs en 180-fläkt. Fast kanske bra att det är stort, beror ju på moderkort hur grafik-korten hamnar, särskilt om man har dubbla. Noctua gör iofs inte fläktar större än 140, och jag har slutat befatta mig med andra fläkttillverkare då Noctua ger så bra garantier.

Jag har flera DEMCiflex-filter som det är nu, de är väldigt trevliga då de fäster magnetiskt och om man behöver ha dem på plast så följer det med en magnet-remsa med klister som man kan limma dit. Stoppar damm väldigt bra utan att stoppa luftflödet. Syns bra när de är dammiga och tack vare magneten så är det bara att plocka bort och damma av, enkelt och smidigt. Rekommenderas!

http://www.demcifilter.com/filters_filters.php
Pholostan är uppkopplad nu
2011-09-19, 16:08   #123

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pholostan Visa inlägg
Jag planerar att kolla om inte något DEMCiflex-filter passar på sidoplåten. Min tanke är att ha passivt kylda grafik-kort, och då en sidofläkt som blåser in luft på korten. Problemet med sidoplåten är väl att hålet är så stort, ofta det behövs en 180-fläkt. Fast kanske bra att det är stort, beror ju på moderkort hur grafik-korten hamnar, särskilt om man har dubbla. Noctua gör iofs inte fläktar större än 140, och jag har slutat befatta mig med andra fläkttillverkare då Noctua ger så bra garantier.

Jag har flera DEMCiflex-filter som det är nu, de är väldigt trevliga då de fäster magnetiskt och om man behöver ha dem på plast så följer det med en magnet-remsa med klister som man kan limma dit. Stoppar damm väldigt bra utan att stoppa luftflödet. Syns bra när de är dammiga och tack vare magneten så är det bara att plocka bort och damma av, enkelt och smidigt. Rekommenderas!

http://www.demcifilter.com/filters_filters.php
Vad är det för idé att köra passivt?
Det kommer ändå att värma upp hela burken, så de andra fläktarna ändå kommer at väsnas.
2011-09-19, 18:57   #124

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA Visa inlägg
Vad är det för idé att köra passivt?
Det kommer ändå att värma upp hela burken, så de andra fläktarna ändå kommer at väsnas.
Chassie-fläktarna är stora och tysta, de kan utan vidare ta värmen ifrån korten. De hörs knappt jämfört med de högfrekventa irriterande ljuden man får ifrån små grafikkortsfläktar. Får en helt annan ljudbild med stora fläktar, ljuden blir lågfrekventa och stör mig mycket mindre. Jag har testat många olika under åren och bra fläktar på 120 mm hörs knappt. De flesta jag har kommer ifrån Noctua, dyrt men faktiskt bra. Alla jag köpt av dem har hållit vad de lovar hittills. Eftersom jag har en gammal låda nu så har jag en fläkt i botten på lådan under grafikkorten. Fungerar perfa och hörs inte alls. Men vill jag ha ett nytt chassie går inte det då det kommer sitta en nätagg där (utbudet med lådor där nätagget inte sitter i botten är rätt litet). Får ta det ifrån sidan eller inte alls, det går köra utan som det är nu men grafikkorten ligger på lite hög temp för jämnan. Sitter det ett varmt nätagg under dem undrar jag dock hur det blir, men det får jag väl se om ju skaffar ett nytt chassie. Jag lär inte göra det imorgon, den hårdvara jag har nu har jag haft i nåt år och kommer troligen ha den i ca år till innan jag uppgraderar. Men om jag skulle köpa nya grejer nu så ligger FD Arc bra till som chassie.
2011-09-20, 06:33   #125

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Chassie-fläktarna är stora och tysta, de kan utan vidare ta värmen ifrån korten. De hörs knappt jämfört med de högfrekventa irriterande ljuden man får ifrån små grafikkortsfläktar. Får en helt annan ljudbild med stora fläktar, ljuden blir lågfrekventa och stör mig mycket mindre. Jag har testat många olika under åren och bra fläktar på 120 mm hörs knappt. De flesta jag har kommer ifrån Noctua, dyrt men faktiskt bra. Alla jag köpt av dem har hållit vad de lovar hittills. Eftersom jag har en gammal låda nu så har jag en fläkt i botten på lådan under grafikkorten. Fungerar perfa och hörs inte alls. Men vill jag ha ett nytt chassie går inte det då det kommer sitta en nätagg där (utbudet med lådor där nätagget inte sitter i botten är rätt litet). Får ta det ifrån sidan eller inte alls, det går köra utan som det är nu men grafikkorten ligger på lite hög temp för jämnan. Sitter det ett varmt nätagg under dem undrar jag dock hur det blir, men det får jag väl se om ju skaffar ett nytt chassie. Jag lär inte göra det imorgon, den hårdvara jag har nu har jag haft i nåt år och kommer troligen ha den i ca år till innan jag uppgraderar. Men om jag skulle köpa nya grejer nu så ligger FD Arc bra till som chassie.
Kan det inte vara en idé att ha en vätskekyld kylare till grafikkortet, med en 120mm fläkt?
Det är ju få kraftfulla grafikkort som är passivt kylda.
2011-09-21, 03:06   #126

Pholostan

Medlem

Pholostans avatar

Citat:
Kan det inte vara en idé att ha en vätskekyld kylare till grafikkortet, med en 120mm fläkt?
Det är ju få kraftfulla grafikkort som är passivt kylda.
Funderat precis på det, finns ju bra med plats i toppen på ett FD Arc för en stor radiator. Sedan finns det åtm tillstymmelse till slutna lösningar så man slipper slaska med vatten osv:

http://www.asetek.com/press-room/new...ics-at-e3.html
http://www3.pny.com/category_buymult...ategory_ID=470

5 års garanti låter ju trevligt. Fast verkar svårt att få grepp på hemmavid.
2011-09-21, 09:46   #127

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Funderat precis på det, finns ju bra med plats i toppen på ett FD Arc för en stor radiator. Sedan finns det åtm tillstymmelse till slutna lösningar så man slipper slaska med vatten osv:

http://www.asetek.com/press-room/new...ics-at-e3.html
http://www3.pny.com/category_buymult...ategory_ID=470

5 års garanti låter ju trevligt. Fast verkar svårt att få grepp på hemmavid.
Bara slangarna räcker ända upp.
Annars kan ju radiatorn sitta där bak.
2011-09-24, 13:17   #128

E.Nik

Medlem

Plats: Karlskoga

Registrerad: nov 2010

Går Noctua NH-U12P SE2 in i Arc Minin? Kommer köra på Asus Maximus IV Gene-Z, Corsair CL9 VENGEANCE LP, Noctua NH-U12P SE2, Asus GeForce GTX 570 1280MB DirectCU II. Är lite orolig att kylaren kommer slå in nånting, antingen dörren på chassit eller minnena. Synd att dom inte slängde in samma kylare som de hade på storebrorsan i rescensionen!

(Länkar hela inkorgen ifall någon vet om detta kmr gå in bra)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/901984/2011-09-23
E.Nik är inte uppkopplad
2011-09-26, 08:06   #129

Fractal Design

Fractal Design

Plats: Göteborg

Registrerad: sep 2009

Noctua NH-U12P SE2 passar i Arc Mini. Om den kommer vara okompatibel med minnena kan vi dock tyvärr inte svara på, men Noctua brukar ha mycket utförlig fakta på sin hemsida där man kan se kompabilitet med olika moderkort etc., kan nog vara en bra idé att kolla där först.
Fractal Design är inte uppkopplad
2011-09-26, 20:39   #130

E.Nik

Medlem

Plats: Karlskoga

Registrerad: nov 2010

Wow! Härligt med riktigt bra support, tack för svar =)
E.Nik är inte uppkopplad
2011-09-26, 20:58   #131

t3chn0

Medlem

Plats: Solna

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av E.Nik Visa inlägg
Wow! Härligt med riktigt bra support, tack för svar =)
Satte igår själv ihop i stort sett samma prylar som du har tänkt dig. Tyst kraft i litet format, trevligt.
2011-10-08, 12:47   #132

nima01

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: nov 2004

Går det att få in en Phobya G-changer 280 radiator i toppen på Arc Mini? Den har följande mått: 338x145x60 mm.

Eller egentligen har jag sett att det går in en sådan men det ska gå att få dit ett CPU vattenblock också.
2011-10-10, 08:14   #133

Fractal Design

Fractal Design

Plats: Göteborg

En radiator med de måtten bör inte passa i toppen på Arc Mini utan modifikationer av chassit. Är du säker på att du inte sett den i ett Arc Midi?
Fractal Design är inte uppkopplad
2011-10-10, 19:11   #134

nima01

Medlem

Nix. Minin har ju möjlighet att ha 2 st 140 mm fläktar i toppen. Så står det på er hemsida. Fläktarna var monterade först o sen radiatorn under den.
2011-10-11, 01:37   #135

Teobald

Medlem

Teobalds avatar

Registrerad: feb 2005

Hej!

Passar Corsair Hydro H100 i toppen på en Arc Mini?
Intel i7 2600K - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Gainward GTX 580 Phantom 3GB - 8GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Sony DVD/RW - Samsung SyncMaster 2443 - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Arc Mini - Corsair H100 Liquid CPU - Windows 7 Ultimate 64bit
Teobald är inte uppkopplad
2011-10-11, 06:24   #136

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Teobald Visa inlägg
Hej!

Passar Corsair Hydro H100 i toppen på en Arc Mini?
Läs artickeln http://www.sweclockers.com/recension...c-och-arc-mini
Det är ju detta, som denna tråd handlar om
2011-10-11, 14:03   #137

Teobald

Medlem

Teobalds avatar

Citat:
Läs artickeln http://www.sweclockers.com/recension...c-och-arc-mini
Det är ju detta, som denna tråd handlar om
Okej, H100 + 2x120mm fäktar får plats, men måste man ta bort den bakre 120mm fläkten då? Vill helst undvika det.

Tack på förhand
Intel i7 2600K - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Gainward GTX 580 Phantom 3GB - 8GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Sony DVD/RW - Samsung SyncMaster 2443 - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Arc Mini - Corsair H100 Liquid CPU - Windows 7 Ultimate 64bit
2011-10-11, 14:18   #138

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Teobald Visa inlägg
Okej, H100 + 2x120mm fäktar får plats, men måste man ta bort den bakre 120mm fläkten då? Vill helst undvika det.

Tack på förhand
I min ARC fanns det bra plats trots 4 fläktar på Radiatorn.
Define mini som jag kan refferea till har ju samma mått spm ARC mini och den är ju kortare. kan gå att modda, det går ju att skjuta fram hela radiatorpaketet en bit, och borra nya hål, om det behövs
Kanske att en slim fläkt får plats om inte annat. jag har ett par sådana i min Antec 180 mini, Det verkar som om dom blåser på ganska duktigt, utan missljud.
Är det inte bättre att satsa på en stor ARC i stället?
Eller en H80, som får plats.
2011-10-11, 14:37   #139

Teobald

Medlem

Teobalds avatar

Hitta svaret själv.

Så svaret är JA. Det går attt ha H100 + 120mm fläkt bak.
2011-10-17, 18:12   #140

nima01

Medlem

Så, köpte mig en Arc Midi och jag fick såga bort en bit på ca 5x20 mm vid 5,25 tums platsen. Då fick jag plats med en 280 mm radiator i toppen. Iochför sig en slim-variant men ändå kul att den gick in med så små modifikationer.

Fast hade FractalDesign gjort chassit 5 mm längre så skulle två 280 raddar passa perfekt utan moddning.
2012-01-02, 19:41   #141

bjorne1

Medlem

Plats: Umeå

Hejsan jag har fråga angående mini chassit, och storleken på grafikkort som fortfarande passar utan att ta bort hd boxen. Vad jag har läst mig till och vad sc. säger så passar ett 6970, när man läser specifikationerna på fractal designs hemsida så går grafikkort upp till 260mm in. Dock är många 6970 längre typ ~280mm, när man kollar här i forumet tex. på http://www.sweclockers.com/galleri/8...esign-arc-mini syns ett gtx 570 zom enligt prisjakt är 292mm långt, och till synes på bilderna så borde ett inte mycket kortare grafikkort passa. Är det någon som har erfarenhet av 6970 i arc mini chassit, och vet hur långa grafikkort som egentligen går in?

Tack på förhand, Björn
bjorne1 är inte uppkopplad
2012-04-10, 22:57   #142

Ice-Cold

Medlem

Registrerad: dec 2011

Om man inte har en intern USB 3.0 hur gär man då? tänkte köpa ett ARC men verkar som om att mitt mobo sviker mig med USB 3.0
Moderkort: Asus p8p67LE
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks
Ice-Cold är inte uppkopplad
2012-05-18, 13:34   #143

Mansion

Medlem

Mansions avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: maj 2012

Jag hade tänkt införskaffa mig ett Fractal Design Arc chassi och undrar kort och gott ifall jag kommer kunna installera:

Denna kylare: http://www.inet.se/produkt/6308733/therm...

Med detta moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902224/asroc...

Utan problem?

Anledningen till att jag frågar är att i sweclockers recension ser man att hålet är missanpassat för deras moderkort, så jag är rädd att det skall vara det för mitt med.

Tack på förhand!

Mvh. Mansion
RAM Corsair Vengeance LP 8GB CL9 @ 1600MHz PSU NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär
LJUD Audio-Technica M50 @ ASUS Xonar DX BILD Samsung S23A700D @ 120Hz
Mansion är inte uppkopplad
2012-05-18, 18:33   #144

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mansion Visa inlägg
Jag hade tänkt införskaffa mig ett Fractal Design Arc chassi och undrar kort och gott ifall jag kommer kunna installera:

Denna kylare: http://www.inet.se/produkt/6308733/therm...

Med detta moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902224/asroc...

Utan problem?

Anledningen till att jag frågar är att i sweclockers recension ser man att hålet är missanpassat för deras moderkort, så jag är rädd att det skall vara det för mitt med.

Tack på förhand!

Mvh. Mansion
Jag brukar montera på kylaren innan jag sätter i moderkortet i lådan, då riskerar man inte att förstöra nått när man bökar i lådan
Det är ändå svårt att montera tunga kylare när datorn står upp.
2012-05-21, 13:58   #145

Mansion

Medlem

Mansions avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: maj 2012

Citat:
Jag brukar montera på kylaren innan jag sätter i moderkortet i lådan, då riskerar man inte att förstöra nått när man bökar i lådan
Det är ändå svårt att montera tunga kylare när datorn står upp.
Det gör jag med, men det är ganska irrelevant då det absolut inte svarar på min frågeställning.
Mansion är inte uppkopplad
2012-05-21, 18:06   #146

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mansion Visa inlägg
Det gör jag med, men det är ganska irrelevant då det absolut inte svarar på min frågeställning.
Citat ''Anledningen till att jag frågar är att i sweclockers recension ser man att hålet är missanpassat för deras moderkort, så jag är rädd att det skall vara det för mitt med''

Jo, Hålet bakom moderkortet inte behöver passaexakt, om man ändå inte monterar kylaren med moderkortet monterat i lådan.
Det verkar som om intel moderkort har mera spriding på placeringen av sockeln, då alla mina AMD moderkort passar i alla FD chassin som jag har.
Vissa kylare her ju hopplösa konstruktioner, som gör det nästan omöjligt att komma åt att i lådan.
Corsair H60, H80 & H100 använder AMDs orginalsocket, och det är ju bra iallafall för mig

Annars så är ARC sjukt lätt att montera i, då det har större plats runt moderkortet, när det sitter i lådan.
2012-06-22, 12:05   #147

frunk

Medlem

frunks avatar

Plats: Landskrona

Registrerad: dec 2008

Jag köpte ett arc efter att jag såg denna recension, kan bara säga att jag älskar det! Kör med fractals medföljande 140 mm fläktar i front och botten, 3 st 120 mm nanoxia i toppen och 2 st nanoxia 120 mm 2000rpm i P/P på min antec h2o, låter pumpen styra radiator fläktarna resten är kopplat till moderkortet och är inställt på 50% (600 rpm). Systemet hålls mycket svallt och nästan ljudlöst...Tycker detta chassi är värt varenda krona!
Intel 3570K @ 4.7 ghz - Corsair H80i - Asrock Z77 extreme4-m - Crucial ballistix tracer 16 gb @ 1866mhz - Msi 7870 twin frozer 3 ghz edition- Samsung 840 250 gb ssd - 5tb lagring- FD R2 800 watt - Fractal Design Arc Midi med sidofönster - 24" Benq - Logitech illuminated - Logitech g400 - Logitech Z4 - Steelseries siberia V2
frunk är inte uppkopplad Folding
2013-03-01, 17:22   #148

Qupid

Medlem

Qupids avatar

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2002

Hörde bra om chassit (miini), det passade mina behov så jag köpte det.
Såg sedan denna och hör lovord! Underbart! Har inte byggt den än, men jag är säker på att det kommer bli bra och fett!
Qupid är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb