Citat:
Ursprungligen inskrivet av
dookie95
är nog få svenska artister som ar snuskigt rika
Behövs pengar för att få både nya och bredare artister.
Skickades från m.sweclockers.com
Om denna avgift skall gå till artister varför lägga avgift på USB och externa diskar?
Alla som kör med mp3 för väll i dagsläget en smartphone / iPhone (alla klart överdrivet men stor trend). Så lägg kostnaden där då?
Gör en 5000:- telefon 20% dyrare, låter väll smart (not).
Och alla kör väll streaming video när det gäller film, inte fan sitter man med en extern hårddisk kopplad till TV:n, du streamar via en dator eller annan nätburen enhet som har interna diskar (igen generalisering för att beskriva en stor trend).
Som andra sagt, denna grupp vill helt enkelt lägga en avgift på en produkt som köps av folk som är mindre medvetna (i stora tal. finns många ej IT- intresserade som går och köper externa hårddiskar för att slippa skruva upp sin dator för att addera en TB), folk som ej har IT som stort intresse.
Och dessa personer är ej lika benägna att klaga.
Det som irreterar mig med detta, förutom att det bara är fel helt enkelt, är min tanke på om helt plötsligt så skulle jag behöva betala extra för något som jag anser vara ett arbetsverktyg. Jag använder relativt ofta USB minnen och extrena diskar för att göra backuper utav mina användares data. Detta då man haft t.ex. en laptop med crashat OS. Jag sparar det arbete som de ej tidigare sparat upp till nätverket.
Nu är detta ej något jag behöver bry mig om då de flesta av mina leverantörer av datorer / reservdelar m.m. är utomnordiska.
Dock himla frustrerande att något sådant här kan gå igenom.
De vill lägga en avgift på en produkt som ej används för det som de påstår den skall användas för.
Lagen slutade gälla när den moderna PC:n tog i bruk. Kan ha fungerat på kassetband, men så fort CD-R skivan kom så blev det att 100% av befolkningen får betala för något som (då) säkerligen inte mer än 20% av befolkningen pysslade med. Nämligen kopiera musik.
Och samma sak nu med externa diskar, dessa används idag för backuper utav personlig data. Inte för att spara ner en himla massa musik.
För detta så används interna diskar, möjligtvis inmonterade i diskkabinet eller NAS.
(jag backar upp dokument och mina fotoalbum m.m. på två externa diskar hemma. sparar bilderna och mina personliga filmer i rå-format så de tar massa utrymme)
Men ja, det är ju bara att kringgå allt genom att beställa från annat land.
Betalar heldre 80kr i porto än 80kr till en förening som vill ha pengar från mig för att jag råkar ha fotografering som hobby.
/Peter