Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Söderbäck
Fast denna macbook pro är väl inte bättre än razers bärbara på det område som denna razerlaptop är byggd för, nämligen spel? Eller har macbooken lika bra grafikkort? Oavsett så är väl OSX inte lika lämpat för spel då färre spel kan köras i detta os?
För det är kanske inte så intressant att jämföra "äpplen och päron". Det är ju ganska lätt att dissa denna laptop om man jagar en lagringsserver för motsvarande pris också

.
Jag tycker det är rätt komiskt men 17" MacBook Pro borde ge likvärdig eller mer spelprestanda för lägre pris.
MBP $2499
17" 1920x1080 display
95Wh batteri
i7 2720QM (Quad Core), går att få med i7 2820QM och fortfarande ligga en bra bit under Razer i pris
4GB ram (här vinner Razer men 8GB kostar 400kr idag och det är busenkelt att byta, min morbror som är pensionär utan någon direkt teknisk kunskap har gjort det själv i en laptop som det är svårare på och i annat fall kan du uppgradera både cpu och skulle det inte passa så kan du ändå uppgradera direkt från Apple för 200USD och ändå hamna en bra bit under Razer i pris).
750GB 5400RPM alt 500GB 7200rpm (du kan själv välja om du vill ha spinhastighet eller lagring, samma pris)
AMD HD 6750M (nästan identisk prestanda med Nvidia GT 555M, i vissa tester vinner nvidia och i vissa AMD men aldrig några stora skillnader)
Gigabit Ethernet, Bluetooth, IR, Wireless 802.11 b/g/n
High def webcam
393 x 267 x 25 mm
2,99 kg
Razer Blade $2800
17" 1920x1080 display
60Wh batteri
i7 2640QM (Dual Core)
8GB ram (ända stället där Razer verkligen "vinner" i prestanda, men med tanke på att du kan få samma ram och fortfarande ett lägre pris från Apple vet jag inte om det kan räknas)
320GB 7200RPM HDD (mindre lagring än Apples 7200RPM och du kan inte välja en 5400RPM med mer lagring om du vill)
Nvidia GT 555M (är du nvidia fanboy är det väll en fördel men i ren prestanda så är den ju i stort sätt samma som HD 6750)
Gigabit Ethernet, Wireless 802.11 b/g/n (& IR, Bluetooth?)
High def webcam
427 x 277 x 22 mm
3,16 kg
Så den ända anledningen jag kan se för en gamer att köpa en Razer Blade över en 17" MBP+Windows Licens är att den där pekskärmen skulle vara värd så mycket, i mina ögon är den inte värd ett dugg mer än en touchpad, knappast som att man sitter och kollar på den skärmen ändå när man har en stor 17" skärm framför sig, jag tycker att det bara skulle vara distraherande. Dessutom verkar Razern sakna DVD, inte för att jag bryr mig om DVD men i MacBook Pron skulle du kunna dra ut den och slänga i en optibay+ssd för ännu mer prestanda och ha kvar din hdd som lagring. För $300 borde en kunnig kunna sätta in 8GB ram och optibay med en 120GB Vertex 3 ssd och nästan $100 över till annat, t.ex. en Win7 licens. Själv skulle jag aldrig slänga så mycket pengar på en laptop och skulle inte kunna tänka mig att köpa en 17" MacBook Pro själv och ännu mindre en Razer Blade. Fast det skulle vara riktigt kul att se en Razer Blade ägare klaga på Macars överpris (lär ju säkert hända).
16GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX |
Mac Pro / G5 Chassi | 120GB
Vertex 3 + 2x2TB slask & home (riktig lagring på 8TB RAID5 NAS som även home backuppas/rsyncas till) ]
- Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro 13 | 8GB ram | OptiBay 500GB HDD + Intel 320 160GB SSD | OS X(main), Mint ]