Citat:
Ursprungligen inskrivet av
GylleneKvisten
Okej, hur är svärtan i Dell U2311H då? Funderade nämligen på att köpa den.. Vad rekommenderar du för skärm om man ska lägga runt 2000 pistoler?
Sen undrar jag lite vilken roll dynamiskt kontrastförhållande spelar?
Jag har en U2311H och är nöjd med allt annat än svärtan. Tänkte inte på hur viktigt det var för mig när jag köpte den. Hade jag skaffat en ny skärm i dag hade det nog blivit nån med VA-panel från Eizo. Eizo Foris FS2331 går för 1999 kr på Prisjakt men då tycker jag den är strykful (ett kap för de som gillar utseendet dock). Den vita modellen av EV2333 finns för runt 2,5k (fast vitt = usch). Om du är ett fan av BenQ ser deras BL2400PT hyfsat lockande ut också. Alla dessa skärmar har ungefär lika låg svartnivå (~0,04 cd/m2 och 0,05 på BenQ). I jämförelse har U2311H 0,16 cd/m2.
Utbudet av VA-paneler är rätt begränsat men jag hoppas att folk får upp ögonen för dessa skärmar mer i framtiden. Då tillverkas det fler. Jag personligen hoppas på att Eizo snart kommer göra en ny model av EV2333 eftersom den börjar ha några år på nacken.
Dynamiskt kontrast ska du fullständigt strunta i. Det är inget som används ens. Den vanliga kontrasten är den enda viktiga (fast även då ska man ta tillverkarens specifikationer med en nypa salt och utgå ifrån recensioner och test istället).
Jag har
www.flatpanelshd.com som källa. Där finns test av alla 3 skärmarna som jag nämnde. Du kan kika där mer om du vill. Det framgår rätt tydligt att VA-paneler har mycket bättre svärta än andra.
Sen ett tips till alla är att kalibrera era skärmar! Speciellt många TV-apparater har skyhög ljusstyrka som out-of-the-box-inställningar, men det förekommer för datorskärmar också.