Tjena sweclockers!
Inledning
Jag har haft min Benq XL2410T i typ 8-10 månader nu. Köpte ett Zowie-bundle för 3900SEK (skärm + Zowie mus/musmatta)
Köpte den primärt pga möjlighet att köra spel i 120hz.
Jag använder datorn till både studier, jobb och spel. Spelar främst Quake Live (för de som inte är spelintresserade är det ett galet snabbt spel)och där är 120hz uppdateringsfrekvens väldigt bra. Prövade köra 60hz hos en polare och det kändes väldigt onaturligt när man väl vant sig vid 120hz.
Positivt- Bra för spel (120hz frekvens)
- Skarpa färger (kräver dock en del finjustering - standardinställningen är matt och tråkig)
- "Känns" välbyggd
- Goda justeringsmöjligheter (jag syftar på höjden på skärmen)
- Inget inputlag
- Zowie-musen som kom med bundle:n har ersatt min Logitech MX518 (hade jag aldrig tippat på)
- DVI/VGA/HDMI input
Negativt
- Lite bakgrunds-bleeding i nederkanten, men inte så farligt och inget man tänker på om man inte vill hitta fel imo. Sega OSD-menyer (klassiskt benq-problem)
- Knapparna för att ändra i OSD sitter ologiskt nog på undersidan, men efter ett par inställningar så missar man dem inte - de borde kunnat placeras på fronten imo, men säkert en "stilren design"-fråga.
- Priset var aningen för högt när jag köpte den, nu ligger priset på rätt nivå anser jag.
Slutsats
Har tidigare haft ett antal Benq-modeller som jag varit nöjd med och denna är inget undantag.
Det positiva egenskaper spöar garanterat de negativa.I övrigt fungerar allting strålande, perfekt bild
via HDMI (testat PS3 - både Bluray & spel) och ljud-output via 3.5mm på sidan av skärmen.
Spelar du datorspel och inte testat 120hz kan jag varmt rekommendera denna skärm!
Om du inte spelar finns det många andra bra och framförallt billigare skärmar!
Mvh
UbuntuFTW