Video: LG OLED och 3D i alla former

Permalänk
Melding Plague

Video: LG OLED och 3D i alla former

Överlägsna betraktningsvinklar och rekordtunna ramar, det är några av fördelarna med OLED-paneler. LG visar upp detta och mycket mer på mässgolvet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymt!

Livslängden på dessa paneler är högst intressant.

Permalänk

Jag gissar på 55.5"

Permalänk
Medlem

"nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar"

Menas det verkligen hundraprocentiga betraktningsvinklar eller 190 graders betraktningsvinklar. För mer än så är isf en grymt häftig teknologi på en TV apparat som på bilden

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Delad förstaplats är fortfarande förstaplats. Båda kan vara störst om de är lika stora =).

edit:

Skrivet av Gustav-P:

"nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar"

Menas det verkligen hundraprocentiga betraktningsvinklar eller 190 graders betraktningsvinklar. För mer än så är isf en grymt häftig teknologi på en TV apparat som på bilden

100% av alla möjliga vinklar, dvs 180 grader.

Permalänk
Medlem

Lät svar på hur står deras tv är
Det är ju världens största 55" oled ju. Mycket störren än vilken annan 55" oled som helst >.>;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Verkar lovande det här med OLED, hoppas det kommer ut i 3D modell också. Tror det var LG som hade qHD och om det kommer ut i kombo med OLED och 3D till ett inte alltför dyrt pris har dem nog en vinnare!

Men hur är det med passiva glasögon om man nu själv bär korrigerande glasögon? Känns ju lite jobbigt med två par på nästippen..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Får verkligen LG använda OLED när det är Samsung som uppfann det eller har dom inget patent på det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

"nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar"

Menas det verkligen hundraprocentiga betraktningsvinklar eller 190 graders betraktningsvinklar. För mer än så är isf en grymt häftig teknologi på en TV apparat som på bilden

190 grader vore också ganska grymt

Permalänk

Det är ju dock inte bara storleken som är intressant. Kan ju skilja väldigt mycket på 1080p och 1080p

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Får verkligen LG använda OLED när det är Samsung som uppfann det eller har dom inget patent på det eller?

OLED är en panelteknik på samma sätt som IPS eller TN så nej. Däremmot kan de ha patenterat sin AMOLED lösning, jag vet inte.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Va jag den enda som läste " LEGO LED" ? ;D

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Men hallå, tänk efter lite

Att två tv-aparater har samma "tum-mått" som t.ex. 55" behöver inte alls betyda att de är lika stora i bildyta. Anledningen är att enligt standarden så mäter man på diagonalen för att människor ska få ett mått som är lätt att förstå. De ger dock ett dåligt förhållningssätt mot bildytans storlek.Regeln är att desto mer kvadratisk en tv är i förhållande till diagonalens längd, ju större blir tv:n.

Permalänk
Medlem

Har (super)AMOLED i mobilen (S2). Riktigt grym, hoppas det ersätter LCD i framtiden!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av Höbalen:

Va jag den enda som läste " LEGO LED" ? ;D

Nupp, hände för mig med!

Undras hur priserna på dessa apparater kommer ligga på.

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Va jag den enda som läste " LEGO LED" ? ;D

Haha ne läste det som det jag med ;>

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Roligt att se den snabba utvecklingen när det gäller skärmar, ser fram emot när oled finns för den vanlige.
3D ser jag helst att det dör ut, gillar det inte, förstår inte denna stora fokus som läggs på just 3D numera.
Och vart det bara jag som skymtade Christer Pettersson mitt i mäss-smeten

Permalänk
Medlem

Man hade ju velat höra lite mer om intrycket av OLED tvn från swecgänget.

Hur bra dom tyckte bilden var osv.

Permalänk
Medlem

Om man var TV tillverkare så skulle jag göra en 55" OLED TV som är på 55.44" (avrundas till 55) med 1:1 format för att ha den största OLED 55" TV'n.

Då skulle man ha världens största OLED TV och ingen kan göra en större TV.

...förrän någon kommer på att man kan göra en 60" TV. Doh!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Verkar lovande det här med OLED, hoppas det kommer ut i 3D modell också. Tror det var LG som hade qHD och om det kommer ut i kombo med OLED och 3D till ett inte alltför dyrt pris har dem nog en vinnare!

Men hur är det med passiva glasögon om man nu själv bär korrigerande glasögon? Känns ju lite jobbigt med två par på nästippen..

Såg att det var en låda med "clip-on" glasögon och en med vanliga 3d-glasögon. Så det ska nog gå att lösa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Får verkligen LG använda OLED när det är Samsung som uppfann det eller har dom inget patent på det eller?

Samsung uppfann inte OLED, det var Eastman kodak. Samsung har dock alltid legat långt framme vad gäller produktion av OLED men en stor del av patenten hålls utav DuPont (som samarbetar med Samsung) och LG som köpte Eastman Kodak's OLED division. Hur som helst så hör man inte någonting om patentstrider inom OLED trots att det finns många företag som redan tillverkar eller snart ska börja tillverka OLED paneler.

Jag hoppas verkligen att vi får se LG's tv på marknaden, LG har tyvärr en allt för lång tradition av att misslyckas med tillverkningen av utannonserade produkter.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

För korta videoklipp! Ge oss lite intervjuer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man var TV tillverkare så skulle jag göra en 55" OLED TV som är på 55.44" (avrundas till 55) med 1:1 format för att ha den största OLED 55" TV'n.

Då skulle man ha världens största OLED TV och ingen kan göra en större TV.

...förrän någon kommer på att man kan göra en 60" TV. Doh!

Dold text

nah, man behöver inte 60' för att slå det, bara att göra en 55' cirkelformad tv.

Permalänk
Medlem

Lär bli dyr.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

För korta videoklipp! Ge oss lite intervjuer!

Jag tror att dom sa något om det i någon Fredagspanel före en mässa förra året.

De flesta som hittas ute på golvet är reklamfolk som inte vet särskilt mycket och de som kan något är det långa köer för att få prata med. Vid samma tillfälle sades det att de skulle satsa mindre på intervjuer.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Snusfri

Tyvärr är det inte äkta OLED ännu, men det kommer relativt snart dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Iaf börjar det hända saker o ting. Skulle dock helst vilja se lite mer prisvänliga storlekar på 40/42".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Tyvärr är det inte äkta OLED ännu, men det kommer relativt snart dock.

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är skillnaden?

Tja, med "äkta" menar han nog att dioderna ska stå för ljus och färg, lite som Sonys (prototyp) "LED" TV de visade på CES, de OLED som visas nu har visselrigen OLED som grund, men använder en färgfilm (typ lcd) framför, allt för att hålla nere kostnaderna och öka livslängden (på dioderna). Lite "HD Ready" all over again

Permalänk
Snusfri

Det är en LCD-tv där man plockat bort LCD-lagret och kontrollerar ljusflödet med en aktiv OLED-panel istället.
Det är således en LCD/OLED hybrid.

Buying time with white AMOLED back-lit LCD TV
As a shortcut to introduce OLED TV, LGD is working on using white
AMOLED panel as a backlight to LCD TV. Unlike the true AMOLED TV
where each red, green and blue pixels emit light by itself, the white
AMOLED back-lit TV will simply replace LED backlight with white
AMOLED backlight. The white light from AMOLED will still have to go
through a colour filter to generate colours. The advantage of this
approach is that the backlight could be controlled at each individual pixel
level such that the LCD screen can have a very dynamic and deep
contrast. Also, although it is not a true AMOLED TV, set makers can
exaggerate as such and sell at premium. LGD can buy time through this
interim solution until it comes up with a true AMOLED TV panel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro