Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Melding Plague

Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Skrämmande låg kompetens var slutsatsen när Råd & Rön granskade fem svenska datorverkstäder. En av dessa var Inet, som nu ger sin syn på saken till SweClockers.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Konstigt, inet är bäst ändå!<3

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de gick bet, men samtidigt är det inte helt lätt att konstatera såntdär i butiksmiljö.
Bra att de tagit till åtgärder!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Inet är troligtvis mer pålästa inom ämnet än råd och rön.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Vilken cirkus.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Förmodligen så kom R&R in fem minuter innan stängningsdags med en gammal sketen Dell.

Permalänk
Medlem

bra att de svarar på kritik, men då är ju frågan:

Felsökte de ens kundens dator eller konstaterade de bara "köp nytt" och fixade backup

eller kvarstår fakta: De lyckades inte identifiera problemet även fast de felsökte?

Permalänk
Skrivet av medlem46:

Inet är troligtvis mer pålästa inom ämnet än råd och rön.

Precis, Inet kan säkert mer och ärligt talat, om någon startade en tråd på Swec om detta problem som Råd & Rön beskrivit, så hade det nog fått samma svar här. Bärbar från 2006, nein danke..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Har Inet först nu utbildat sin servicepersonal? Fantastiskt. När kunden betalar för att felet ska hittas så förväntar man sig att butiken ska utföra ett seriöst och professionellt arbete.

Permalänk
Medlem

Hade själv sagt att det är dags att byta ut en så gammal bärbar som kunden själv varit inne o rotat i. Även om man reparerar felet så kan minnena gå sönder snart igen om de tagit på dem utan skydd.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

R&R sensationsjournalistik .. Det var nåt nytt måste jag säga, men jag tvekar inte på INET

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

MEN JAG HADE JU TAGIT FRAM HÖGAFFLARNA OCH FACKLORNA REDAN!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Bra att inet tar ställning och inte är helt tysta.
Upskattar att dem är både ärliga, med vad som har hänt, och tagit åtgärder för att det inte ska hända igen.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem

De senaste felande produkterna jag köpt av iNet har ju alltid kommit tillbaka hela eller ersätta emot nya. Utan krångel eller gnäll, så råd och rön måste antingen vara självmant idioter som vägrar förstå att datorer är mer än en bil, vi har ett par tusen olika anledningar till de kan gå i sönder och man ska kunna ge servicepersonalen en fingervisning i vilken riktning som problemet är i. Utan beskrivning inget jobb, bara neka skiten och be kunden att göra en felsökning själv så servicepersonalen har något att gå på. Be inte en blind man att korsa vägen som det heter.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Mitt emot Inet i Stockholm låg ONOFF tidigare. Där jobbade jag som butikens IT-Tekniker i ett sammarbete med IT-Hantverkarna och ONOFF. Kan säga att "privatpersoner" aldrig fått bättre dator-service än mina kunder. Jag var tekniskt erfaren, strukturerad och "serviceminded". Inte konstigt att kunder kom med hembakade kakor och tack-kort då och då. Det finns många oseriösa aktörer där ute men när det kommer till IT så står det och faller med teknikerns inställning till sitt uppdrag. För mig som älskar IT och mitt jobb så kommer det naturligt att alltid göra mitt yttersta för att tillhandhålla en så professionell hantering som möjligt.

Permalänk
Medlem

inga fanboys nu!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Det känns ju dock som att 25 dagars tid av "felsökning" bör ha gett bättre resultat än en backup. Partitionsfelet säger ju sig självt, och att det kan gå 25 dagar utan att man hittar den lösa minnesmodulen är ganska så pinsamt. Min syn på Inet som butik är oförändrad, dom är fortfarande bäst enligt mig, men när det gäller felsökning så kanske dom bör se sig om efter ny personal som tar sitt jobb på allvar.

I det här fallet så skötte sig nog Elgiganten bäst. Snabbast tid och gratis backup. Största skammen ligger på dom som ville byta ut hårdvaran för hutlösa priser över 10000kr. För halva priset kan man ju få en ny, bättre dator.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen det är pinsamt att Inet begått exakt samma fel som Siba, Elgiganten med flera. Har kunden betalt för felsökning så ska en seriös felsökning genomföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Inet är troligtvis mer pålästa inom ämnet än råd och rön.

Helt klart en poäng där, Om råd o rön tror att inet ligger dåligt till.. haha inet's personal är antagligen bättre på datorer än en hel del här inne på forumet... och vi är inte ett forum som står utanför den tekniska världen precis....

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Vem lagar en dator från 2007? Eller vem lagar någonting som heter TV, mobiltelefon eller dator som är sex år gammal. Det är ju äntligen en bra anledning att få köpa något nytt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Lite kul med folks reaktioner på detta. Handlar ju inte om alla men rätt många passar nog detta in på.
Hade artikeln aldrig testat Inet hade alla hållt med men eftersom Inet är inblandat och dessutom verkar vara lika " usla " som elgiganten osv klagar de flesta R o R
.Är detta fanboyism ?

Skrivet av schakalen@GB:

Förmodligen så kom R&R in fem minuter innan stängningsdags med en gammal sketen Dell.

Och det ska altså göra att inet inte klarar av sin uppgift? Ska ju inte ta 25 dagar för det. Sen om kunden efter att man berättat att det är dumt o laga den pga ålder osv ändå vill ha den lagad är det ju bara att göra det.
Jag lämnade själv in en netbook där för några år sedan (2008-2009) den var kanske 30 dagar gammal och det tog 33 dagar för dom att byta ut bios chipet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vem lagar en dator från 2007? Eller vem lagar någonting som heter TV, mobiltelefon eller dator som är sex år gammal. Det är ju äntligen en bra anledning att få köpa något nytt

Kunden har betalt för att få en felsökning. Siba, Elgiganten, Inet med flera misslyckades med detta. Jag hoppas att hela marknaden skärper sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Har Inet först nu utbildat sin servicepersonal? Fantastiskt. När kunden betalar för att felet ska hittas så förväntar man sig att butiken ska utföra ett seriöst och professionellt arbete.

Om det är en 6 år gammal laptop så tycker jag i ärlighetens namn säkerhetskopiering av hårddisken och förslag om nyköp är ett seriöst och professionellt arbete.

Att det tog 25 dagar är dock helt sanslöst!
Elgiganten tog backup gratis och på 5 minuter.

Och att det inte blev mer gjort är väldigt dåligt på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

MEN JAG HADE JU TAGIT FRAM HÖGAFFLARNA OCH FACKLORNA REDAN!

Jävla R&R som inte berättar allt!

Permalänk
Medlem

Tid är pengar.

Jag tror Inet gjorde rätt i sitt konstaterande.

Jag bedriver också en verksamhet inom Data & Foto och hade gjort samma bedömning som Inet.

En sex år gammal laptop är en maskin det inte är värt att lägga ner felsökning och reparation. Det blir för dyrt och kunden är inte villig att betala vad det kostar för en så gammal laptop, när denne kan gå till närmaste köpcentrum och plocka ut en dator för en slant extra. Då får man dessutom inte bara en ny dator med allt vad det innebär utan även ny garanti.

Inet skrev ju dessutom att de gjorde en backup på hårddisken och tog betalt för den biten - så "kunden" kan ju inte direkt vara missnöjd i fallet?

Jag tycker det mer luktar som någon lagt pengar under bordet för att få Inet att framstå som ett dåligt val.

Jag har varit kund hos Inet sedan de startade och haft ett antal reklamationer och garantiärenden med dem och på den biten finns det inte en datorbutik i hela sverige som är bättre på.

Permalänk
Citat:

Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade inte ska hända igen.

Det ar sa man ska ta emot kritik. Ar det sa tydligt att de har gjort fel, sa ar det bara jobbigt om de forsoker skylla ifran sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite kul med folks reaktioner på detta. Handlar ju inte om alla men rätt många passar nog detta in på.
Hade artikeln aldrig testat Inet hade alla hållt med men eftersom Inet är inblandat och dessutom verkar vara lika " usla " som elgiganten osv klagar de flesta R o R
.Är detta fanboyism ?

Och det ska altså göra att inet inte klarar av sin uppgift? Ska ju inte ta 25 dagar för det.

Minst sagt fanboyism. Jag förstår inte hur man kan ha en så okritisk relation till en butik. Här har Inet uppenbarligen misslyckats.
Intressant är att många medlemmar här har ett större förtroende för ett vinstdrivande företag (som har varje anledning i världen att bortförklara sig) än Sveriges mest seriösa oberoende konsumenttidning.

Permalänk
Medlem

Elgiganten gjorde ett rätt iaf, de tog inte betalt för backup. Sen att de inte kunde fixa felet är en annan femma :).

Skrivet av coopdeo:

Jag tycker personligen det är pinsamt att Inet begått exakt samma fel som Siba, Elgiganten med flera. Har kunden betalt för felsökning så ska en seriös felsökning genomföras.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Dåligt oavsett..

Permalänk
Medlem

Som jag påpekat innan så är det tyvärr svindyrt att laga äldre bärbara datorer via exempelvis inet eller andra kedjor där ganti eller försäkring gått ut. Men mycket riktigt så skall det göras en riktig felsökning och inte kommas med det vanliga försäljningssnacket "köp nytt".

En privatperson kan alltid lösa problemet på egen hand och köpa in reservdelar till ett lägre pris än vad som är tillgängligt för kedjorna

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------