AMD A8-3870K och Athlon II X4 651 – Llano för överklockare

Permalänk
Melding Plague

AMD A8-3870K och Athlon II X4 651 – Llano för överklockare

För den som inte nöjer sig med standardinställningarna finns modeller i familjen Llano med upplåst multiplikator. SweClockers ger AMD A8-3870K och Athlon II X4 651 en omgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha min urgamla core 2 quad som jag tänkt kasta efter ivy bridge slår 3870k i bad company 2 lol.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Haha min urgamla core 2 quad som jag tänkt kasta efter ivy bridge slår 3870k i bad company 2 lol.

Sälj den istället, hög efterfråga på snabba 775 quads.

Lite besviken på överklockningen av 3870k måste jag säga... Får se vad Trinity har att erbjuda!

Permalänk

Det hade varit bra om ni skrev vad produkten kostade på recensionsdagen , och inte bara nuvarande pris. Om produkten av okänd anledning skulle dubbleras i pris så skulle antagligen inte "Mycket prestanda för pengarna gör AMD Athlon II X4 651 till ett starkt budgetval." stämma längre.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Var orolig över att jag skulle ångra mitt köp av min A8-3850 till min HTPC i November när jag fick nys om dessa, men är glad att jag tog steget efter att ha sett dom här siffrorna.

Permalänk
Medlem

Sorry men jag tror att AMD har förstört för sin egen del. Vad är det för mening att släppa processorer som är fortfarande sämre an gamla Phenom II...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Sorry men jag tror att AMD har förstört för sin egen del. Vad är det för mening att släppa processorer som är fortfarande sämre an gamla Phenom II...

Tja varför trilskas Intel med att fortfarande släppa APU'er med grafikdelar som är långsammare än, tja vad kan det röra sig om 3-4 generationers gamla diskreta grafik kort?
Det är för mig i just detta användningsområde en fråga om balans, behöver du en riktigt stark cpu men där grafikdelen är av mindre vikt i förhållande till cpu-delen så är det givetvis Intel man skall titta på. Känner man däremot att Intel inte ger tillräckligt med grafik prestanda då är LLano och kommande Trinity intressanta val då det fortfarande finns fullt tillräcklig prestanda i cpu-delen.

Haswell ser dock intressant ut och det kommer garanterat bli en svår nöt att knäcka, men en sak är säker marknaden för diskreta grafikdelar kommer bara minska och minska.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Haha min urgamla core 2 quad som jag tänkt kasta efter ivy bridge slår 3870k i bad company 2 lol.

Din gamla 775-Quad kostade väl med 3000:-? och inte 1000:-?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Din gamla 775-Quad kostade väl med 3000:-? och inte 1000:-?

Och vad kostar den nu? För vi lever ju faktiskt nu...
Du tror säkert att jag är nån Intel fanboy, men det var bara en observation.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

651K tar väl över tronen som budgetkungen, 200kr billigare än FX-4100 och i3-2100 sen är juh FM1 moderkorten väldigt bra prissatta.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Och vad kostar den nu? För vi lever ju faktiskt nu...
Du tror säkert att jag är nån Intel fanboy, men det var bara en observation.

Den säljs ju i princip ingenstans längre men Intel är inte direkt kända för att sänka priserna så mycket på gamla produkter. Någon vill alltid köpa en annan CPU istället för att byta ut hela plattformen, så gamla saker går åt ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD presterar så dåligt.
Även om jag kör på Intel så tycker jag att Intel måste utsättas för konkurrens.
Annars blir vi konsumenter lidande i slutändan

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag började direkt fundera på om AMD A8-3870K skulle orka drica Call Of Duty på på en 1080p skärm. De hade i sånna fall varit AWSOME!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har väntat på en recension av denna! Prestandan vad väl ungefär som väntat, däremot så var ju överklockningsresultaten en stor besvikelse... Det verkar dock helt klart som att ni har fått ett måndagsexemplar av 651:an! Ångrar med facit i hand inte att jag köpte en Phenom II istället för Llano, mycket trevlig prolle

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Så Athlon II X4 651 är upplåst. Hade det inte varit vettigt att indikera det med ett K eller BE då AMD? För Athlon II X4 631 är väl fortfarande inte upplåst? Eller? Namngivningsdumheterna tar aldrig slut i datorvärlden...

Annars känns ju Athlon II X4 651 som ett bra budgetval till det priset, speciellt om andra exemplar är bättre än det Swelockers fick. Athlon II X4 631 blev ju i slutändan en besvikelse efter att MSI hade skruvat upp förhoppningarna för hög med sitt "fake" lab-burst mode, men 651 är ju inte så mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

om man idag skulle vilja ha en 4 kärnig processor för samma pris som dessa båda processorerna, så skulle jag nog se mig om efter en begagnad i5 750/760 som är både strömsnålare och har mer prestanda (samt går att få upp i 4.0Ghz).

(blev förvånad över att i5 760 inte var med i testet)

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Så Athlon II X4 651 är upplåst. Hade det inte varit vettigt att indikera det med ett K eller BE då AMD? För Athlon II X4 631 är väl fortfarande inte upplåst? Eller? Namngivningsdumheterna tar aldrig slut i datorvärlden...

Annars känns ju Athlon II X4 651 som ett bra budgetval till det priset, speciellt om andra exemplar är bättre än det Swelockers fick. Athlon II X4 631 blev ju i slutändan en besvikelse efter att MSI hade skruvat upp förhoppningarna för hög med sitt "fake" lab-burst mode, men 651 är ju inte så mycket dyrare.

Nja, du får kika på produktkoden. Det finns både låsta och olåsta, Inet säljer den låsta varianten och Webhallen säljer den olåsta.

http://www.inet.se/produkt/5308699/amd-athlon2-x4-651-3-0ghz-...

http://www.webhallen.com/hardvara/149142-amd_athlon_ii_x4_651...

Man ser att det skiljer mellan X och K i produktkoden.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Nja, du får kika på produktkoden. Det finns både låsta och olåsta, Inet säljer den låsta varianten och Webhallen säljer den olåsta.

http://www.inet.se/produkt/5308699/amd-athlon2-x4-651-3-0ghz-...

http://www.webhallen.com/hardvara/149142-amd_athlon_ii_x4_651...

Man ser att det skiljer mellan X och K i produktkoden.

Men nu blev det ju ännu mer förvirrat. Att behöva kolla på produktkoden är ju inte så vanligt men det skiljer ju sig åt precis som du skriver.
Men det är ju tvärtemot det som står i recension:

Citat:

Nämnvärt är också att Athlon II X4 651 förvirrande nog finns i flera varianter. Den första som landade på SweClockers kontor visade sig ha låst multipel, stick i stäv med informationen från AMD. Efter lite undersökningar visade det sig dock att processorn i fråga var öronmärkt för den asiatiska marknaden, och att samtliga Athlon II X4 651 för oss i Europa ska levereras med möjlighet till multipeljustering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Men nu blev det ju ännu mer förvirrat. Att behöva kolla på produktkoden är ju inte så vanligt men det skiljer ju sig åt precis som du skriver.
Men det är ju tvärtemot det som står i recension:

det är väll så att vissa tar in den asiatiska versionen, man får ju mer vinns marginal då dom kostar mindre.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Men nu blev det ju ännu mer förvirrat. Att behöva kolla på produktkoden är ju inte så vanligt men det skiljer ju sig åt precis som du skriver.
Men det är ju tvärtemot det som står i recension:

Vet ej om Inet har den informationen helt 100%

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nu kände jag mig stolt över att vara ägare av en 2500K

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu kände jag mig stolt över att vara ägare av en 2500K

Fast den är ju både dyrare och den integrerade grafiken är sämre. Så jag tycker inte man kan säga så.

Det där med att skicka in 1,4v på alla cpuer är ingen nyhet. Min athlon x3 445 gick med att undervolta med typ 0.125v. Jag skulle kalla det en miss i utvecklingen att inte cpun lagrar en unik volt i sig som moderkortet läser och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Tråkigt att AMD presterar så dåligt.
Även om jag kör på Intel så tycker jag att Intel måste utsättas för konkurrens.
Annars blir vi konsumenter lidande i slutändan

AMD presterar kanske dåligt i jämförelse med intels highendcpuer, men för den stora massan duger det fint. Alla sitter inte och runkar till benchmarkresultat!

Permalänk
Medlem

Pratade dom inte tidigare i någon frågelåda om k-märkta amd CPU:er som var svåra att klocka? Har börjat fundera över en ny dator och tycker efter denna recension att amds 3870k verkar riktigt intressant pga den integrerade grafiken. Men hur är det nu, är det bara multipeln man behöver ändra för att lyckas med en mindre överklockning?

Permalänk
Medlem

AMDs utveckling går verkligen åt fel håll. AM3 och AM3+ var det senast vettiga de lanserat och presterar bättre pris/prestandamässigt och har ett galet mycket bredare utbud. Hög strömförbrukning och prestanda i klass med gamla athlon II är inget att skryta med. Och prislappen som sweclockers sätter på plus sidan är väl ändå att ta i. Quad processorer som presterar i klass med intel i3 och som kostar lika mycket som högpresterande phenom II processorer? För vem/vilka är dessa modeller tänkta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag tycker denna cpu/gpu kombo i A8-3870 är som gjuten för en något högre-prestanda-än-standard-htpc (läs AMD E-350)
Ska bygga en ny HTPC snart och valet har stått mellan I3-2120 och A8-3870. Ska jag ha I3 måste jag också hitta ett lämpligt passivt grafiikort, men det slipper jag fundera på med denna lösning som också är några kronor billigare. Katching !

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMDs utveckling går verkligen åt fel håll. AM3 och AM3+ var det senast vettiga de lanserat och presterar bättre pris/prestandamässigt och har ett galet mycket bredare utbud. Hög strömförbrukning och prestanda i klass med gamla athlon II är inget att skryta med. Och prislappen som sweclockers sätter på plus sidan är väl ändå att ta i. Quad processorer som presterar i klass med intel i3 och som kostar lika mycket som högpresterande phenom II processorer? För vem/vilka är dessa modeller tänkta?

Jag hoppas själv på att de dödar AM3+ och inför FM2. En serverprocessor på en tvåkanalig gammal ålderdomlig plattform är inte så intressant. Trinity/Piledriver är nog var krutet läggs. På klientsidan iaf. Att de dumpa FM2 betyder att de inte kommer komma någonstans alls med deras "high-performance" plattform. Inget utrymme och samma tråkiga situation att det i princip inte händer något alls på cpusidan gällande prestanda. När det gäller spel så presterar ju en 4 år gammal processor identiskt t ex. Det är inte mycket skillnad i övrigt vi märker heller, det är mest andra komponenter som utvecklats. Som inbyggd grafik, SATA 3/6Gbit, SSD, grafikkort i övrigt och bättre stöd för hårdvaruacceleration än tidigare. Men tar du värstinggrafikkortet från 4 år sedan också kan du förmodligen spela på det idag med utan större problem, tänk tillbaka till 2002, då hade ett fyra år gammalt grafikkort varit ett Voodoo 2 eller TNT (1). Eller ännu sämre. Och 2002 första hälft satt du på GF4 eller GF3. Du hade inte kunnat spela nya spel alls på de äldre korten, 2002 ungefär börja spel kräva HW T&L, Battlefield 1942 är ett exempel från den tiden. Allt äldre än GF256 vart uteslutet. För 4 år sedan hade du iaf G92/8800. Även om just de grafikkorten presterar som low-end idag. DX10, hårdvaruacceleration av Flash player och film hade du redan då (även om mjukvaran ofta kom senare).

Själv tycker jag det inte är så intressant med high-end längre. AMD har helt enkelt inget där, och kommer inte ha, varför inte då samlas kring en mainstreamplattform där man har ett val att köra billigare processor ifall man vill. APU/Integrerad grafik ifall man inte använder den för spel. Ska AMD lyckas behöver de mainstreamprestanda på desktop och mid-prestanda på laptops så att de inte blir utklassade av Ivy Bridge. De måste ha cpu och gpuprestanda så de kan tävla mot datorer som har åtminstone Core i5/integrerad HD3000 grafik bland de bärbara. De behöver såklart volym, tävla om skrytprestanda med Sandy Bridge-E och dylikt kommer de ändå inte kunna göra dessutom. Så den plattformen kan de som sagt strunta i. De har inget att hämta där.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMDs utveckling går verkligen åt fel håll. AM3 och AM3+ var det senast vettiga de lanserat och presterar bättre pris/prestandamässigt och har ett galet mycket bredare utbud. Hög strömförbrukning och prestanda i klass med gamla athlon II är inget att skryta med. Och prislappen som sweclockers sätter på plus sidan är väl ändå att ta i. Quad processorer som presterar i klass med intel i3 och som kostar lika mycket som högpresterande phenom II processorer? För vem/vilka är dessa modeller tänkta?

AMD A-serien är i princip endast ett rimligt val om du har nytta av den integrerade grafikprocessorn, som är snabbare än HD 3000 i Sandy Bridge. Phenom II finns knappt att köpa längre.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMDs utveckling går verkligen åt fel håll. AM3 och AM3+ var det senast vettiga de lanserat och presterar bättre pris/prestandamässigt och har ett galet mycket bredare utbud. Hög strömförbrukning och prestanda i klass med gamla athlon II är inget att skryta med. Och prislappen som sweclockers sätter på plus sidan är väl ändå att ta i. Quad processorer som presterar i klass med intel i3 och som kostar lika mycket som högpresterande phenom II processorer? För vem/vilka är dessa modeller tänkta?

Fast väntar du på något från AMD som ska konkurrera i prestandaklassen kommer du nog få vänta länge för de verkar ha lagt ner det. Deras nya strategi går ut på APU med en enklare processor och kraftig grafik, de jobbar även på mer integrering mellan CPU och GPU och målet verkar vara att allt ska ligga i en enda gröt under någon L2 cache eller nåt så koden körs på den typ av kärna som är bäst för ändamålet, utan att behöva skicka runt data över hela datorn. Även Intel håller på med liknande saker men de ligger ett tag efter på grafikprestandan.
Dock verkar det fortfarande som om AMD kommer satsa på sina server-processorer för även om Bulldozer inte var en höjdare till desktop så har den en del klara fördelar i serverapplikationer. AMD är fortfarande starka inom HPC och det verkar som om de kommer fortsätta satsa på det. Det spelar ju ingen roll för oss vanliga dödliga eftersom vi inte har någon nytta av 20 kärnor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24