VIA lanserar fyrkärniga E-serien och nya Mini ITX-moderkort

Permalänk
Melding Plague

VIA lanserar fyrkärniga E-serien och nya Mini ITX-moderkort

Trots minimala marknadsandelar fortsätter taiwanesiska VIA att kämpa på komponentmarknaden. Senast ut är Mini ITX-moderkorten EPIA-M900 och EPIA-M910 med fyrkärniga processorer ur nya E-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att de halkat så långt efter... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Trevligt med små alternativ till HTPC, men klarar dessa något mer egentligen? Känner att jag har dålig koll och ratade VIA när jag byggde min HTPC.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Intressant lösning med en PCI express bakom den vanliga PCI porten.
Hade det inte varit bättre med en PCI-express 16 istället?

Permalänk
Proffsmoddare

Denna har jag väntat på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Intressant lösning med en PCI express bakom den vanliga PCI porten.
Hade det inte varit bättre med en PCI-express 16 istället?

Det fanns ju på ena modellen så varför gnälla?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Trevligt med små alternativ till HTPC, men klarar dessa något mer egentligen? Känner att jag har dålig koll och ratade VIA när jag byggde min HTPC.

Filserver går väl alltid dra in, och lite allmänt allt-i-allo.. simpel ftp, simpel http.. mm.. någon typ av VoIP går väl också dra igång utan problem.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Det fanns ju på ena modellen så varför gnälla?

Jag gnäller inte, bara ifrågasätter. Den andra modellen har ju bara SO-DDR3 istället.

Permalänk

Intressant med 6 interna comportar och massa andra konstiga anslutningar. Ett kort ämnat till industrin?

Permalänk
Medlem

Hade varit coolt om dom lyckades göra ett sånt här moderkort med en riktigt kraftfull processor (nån i7'a eller nått). Så kan man trycka in två feta minnesmoduler och ett köttigt grafikkort. Mer behöver man ju inte, så länge det är ett bra inbyggd ljudkort då. Perfekta lan-datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hade varit coolt om dom lyckades göra ett sånt här moderkort med en riktigt kraftfull processor (nån i7'a eller nått). Så kan man trycka in två feta minnesmoduler och ett köttigt grafikkort. Mer behöver man ju inte, så länge det är ett bra inbyggd ljudkort då. Perfekta lan-datorn!

Finns ca 25 st på prisjakt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s8402986...

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Inbyggt 12V nätagg or gtfo..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Inbyggt 12V nätagg or gtfo..

Så när nätagget brinner måste du kasta hela moderkortet? Låter vettigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Så när nätagget brinner måste du kasta hela moderkortet? Låter vettigt..

Varför förutsätter du att det kommer brinna?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Inbyggt 12V nätagg or gtfo..

Finns ju för och nackdelar med det.

Skrivet av kirigoe:

Så när nätagget brinner måste du kasta hela moderkortet? Låter vettigt..

Varför skulle det brinna?

Skrivet av frillan125:

Varför förutsätter du att det kommer brinna?

Vem vet, han kanske har otur med nätaggregat.

Permalänk

Kul för VIA. Dock brukar deras produkter nästan alltid hamna på alldeles för höga priser.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vad är det för roliga beiga kontakter i mitten på första bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Vem vet, han kanske har otur med nätaggregat.

För många Ace of sweden / kina kopior av PicoPSU gör folk till cyniker

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Om VIA inte tagit ut massiva överpriser för sina ITX grejer i alla tider så kanske de varit en faktor att räkna med på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem

Dem har haft en historia av för höga priser, jag har själv haft ett par Pico-ITX brädor och klart dem har vart små och roliga att bygga med men på tok för dyra för prestandan och användningen av dem, jag menar man får 2 kärniga ITX brädor för 900-1100kr idag så ligger dessa under 1500kr kommer jag köpa en men annars är det ett no no för mig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hade varit coolt om dom lyckades göra ett sånt här moderkort med en riktigt kraftfull processor (nån i7'a eller nått). Så kan man trycka in två feta minnesmoduler och ett köttigt grafikkort. Mer behöver man ju inte, så länge det är ett bra inbyggd ljudkort då. Perfekta lan-datorn!

Finns några mini itx s1155 för typ 1000kr om det duger

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ah fan, hur kan man ha missat detta

Måste bara hitta nån sida som gjort reviews på värstingvarianterna då. Man vill ju fortfarande kunna överklocka och ha balla features.

Permalänk
Avstängd

Det här är ju ingen nyhet. De här sa de skulle komma redan förra sommaren. Men de dyker aldrig upp. Det är samma sak nu. Inget lanseringsdatum. Jag skulle köpa direkt om det fanns och har sökt med ljus och lykta efter vias grejer. Men det finns ju inte. Kolla på viaembedded. Det är ju mest gamla kort som är svindyra. Det verkar som om de inte klarar att få ut dem. Min personliga gissning är att de har kursat om mindre än ett år.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på en hel del VIA-kort när jag skulle fixa hemmaserver. Men de verkade i princip alltid vara dyrare och med klenare CPU än valfritt Intel Atom mobo. Vissa funktioner så som dubbla lan eller nåt kunde finnas, men då hade de i gengäld för få (max 2) sataportar. Detta verkar fortfarande gälla, och nu finns även AMDs variant som ofta har 4-5 sata default och tar mer minne (atom klarar bara 4gb).

Tyvärr VIA. Snart kommer ARM-processorer och käkar upp de sista marknadsandelarna ni har.

edit: vill man köpa VIA-saker, kolla här: http://mini-itx.se/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av airhead:

Vad är det för roliga beiga kontakter i mitten på första bilden?

LVDS1 och LVDS2. SCSI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag kollade på en hel del VIA-kort när jag skulle fixa hemmaserver. Men de verkade i princip alltid vara dyrare och med klenare CPU än valfritt Intel Atom mobo. Vissa funktioner så som dubbla lan eller nåt kunde finnas, men då hade de i gengäld för få (max 2) sataportar. Detta verkar fortfarande gälla, och nu finns även AMDs variant som ofta har 4-5 sata default och tar mer minne (atom klarar bara 4gb).

Tyvärr VIA. Snart kommer ARM-processorer och käkar upp de sista marknadsandelarna ni har.

edit: vill man köpa VIA-saker, kolla här: http://mini-itx.se/

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/zotac-z68...

Verkar ha mycket av allt

Permalänk
Medlem

Roliga mini ITX-moderkort men alltför dyra, och det kommer säkert dessa att bli med. Dom har alltid haft överpriser på sina brädor. Finns billigare och bättre alternativ då!

Som någon annan skrev, sänker dom inte priserna så kommer dom att försvinna från marknaden, det tror jag med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kul att dom finns... Synd att det inte är större konkurrens bland x86 dock. Hade varit kul med fler aktörer. Motorola och IBM?! (:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

4x300=1200MHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Hur står den här sig mot AMD A-serien eller Intel Atom-serien?

Varför skulle jag ha en VIA x86 istället för en ARM?