Nya lanseringsdatum för Intel Ivy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Nya lanseringsdatum för Intel Ivy Bridge

Det blir inga nya processorer den 8 april, istället skjuts lanseringarna upp till senare under året. SweClockers kan avslöja det nya lanseringsschemat för Intel Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ok, då vet vi.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

då blir det alltså CPU köp före mobo köp, brukar vanligtvis bli tvärt om.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligande Andreas.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk

Segt för dem som ville bygga nytt och väntade på Ivy!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Har ni slutat ange källa för artiklar?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

med risk för att låta som en folie hatt...så tror jag inte på att det är produktions problem....min personliga tanke är att dom vill hjälpa retailers att bli av med sandy..men det spelar ju ingen roll om jag är ute och cyklar för ivy kommer när den kommer..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Silver:

Har ni slutat ange källa för artiklar?

Vi anger i regel alltid källa, men ibland måste vi skydda uppgiftslämnaren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

med risk för att låta som en folie hatt...så tror jag inte på att det är produktions problem....min personliga tanke är att dom vill hjälpa retailers att bli av med sandy..men det spelar ju ingen roll om jag är ute och cyklar för ivy kommer när den kommer..

Med tanke på att de tidigare sagt just samma sak och att dem fortfarande släpper de fyrkärniga propparna i någorlunda tid är det nog ganska sannorlikt. Hur mycket svårare kan det vara att göra tvåkärniga proppar än fyrkärniga?

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Jahopp, då får jag hålla i slantarna i ytterligare 3 veckor.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av X1t:

Med tanke på att de tidigare sagt just samma sak och att dem fortfarande släpper de fyrkärniga propparna i någorlunda tid är det nog ganska sannorlikt. Hur mycket svårare kan det vara att göra tvåkärniga proppar än fyrkärniga?

Skulle snarare tro att det handlar om volymer, det säljs inte lika många desktops som notebooks och Intel behöver ha en j*kla massa processorer redo för att tillverkarna ska kunna lansera nya modeller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Jahopp, då får jag hålla i slantarna i ytterligare 3 veckor.

stackare, kan inte va lätt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Inget om fyrkärniga Ivy för bärbart då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

då blir det alltså CPU köp före mobo köp, brukar vanligtvis bli tvärt om.

what? moderkorten skulle ju börja säljas 8:e april medan processorerna lanseras 29:e april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

what? moderkorten skulle ju börja säljas 8:e april medan processorerna lanseras 29:e april.

beror ju på vilken styrkrets man vill ha

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Var det inte IB som hade varit klart hur länge som helst? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Var det inte IB som hade varit klart hur länge som helst? :/

Jo, men det troliga är att dom som sagt vill försöka sälja ut sina lager av Sandy Bridge först.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Japp, då vet man de. Mig gör de ingenting då jag inte tänker uppgradera till Ivy Bridge. Hoppet från Sandy Bridge till Ivy Bridge är alldeles för liten prestandavinst i för min del för att vara värt ett nytt moderkort, minne och processor.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffmajster:

med risk för att låta som en folie hatt...så tror jag inte på att det är produktions problem....min personliga tanke är att dom vill hjälpa retailers att bli av med sandy..men det spelar ju ingen roll om jag är ute och cyklar för ivy kommer när den kommer..

Jag har läst här på forumet att flera har liknande teorier men tänker man lite på den bärbara och deras satsning på ultrabook så känns det helt galet att de skulle vänta. Här kommer de få kokurnans ifrån AMD så de borde pusha ut nya CPUs så fort de bara kan för att bygga upp ett så stort försprång som möjligt.

Permalänk

Dålig konjunktur + extra låg försäljning av PC pga hårdisk-krisen = Stora lager hos HP, Dell, Lenovo mm. Man vill försöka sälja slut på sina SB modeller innan de blir "föråldrade" . Och eftersom AMD inte är med i leken så kan Intel kosta på sig att vara "generös" mot sina stor kunder!
Det hade nog varit ett annat ljud i skällan om Bulldozer inte hade varit ett misslyckande. Och räkna med att så länge Intel inte har någon riktig konkurrens så kommer de inte att stressa. Monopol är aldrig bra.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Inte så farligt ändå, hoppas inte det skjuts fram ännu mer bara!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Dålig konjunktur + extra låg försäljning av PC pga hårdisk-krisen = Stora lager hos HP, Dell, Lenovo mm. Man vill försöka sälja slut på sina SB modeller innan de blir "föråldrade" . Och eftersom AMD inte är med i leken så kan Intel kosta på sig att vara "generös" mot sina stor kunder!
Det hade nog varit ett annat ljud i skällan om Bulldozer inte hade varit ett misslyckande. Och räkna med att så länge Intel inte har någon riktig konkurrens så kommer de inte att stressa. Monopol är aldrig bra.

Hårddisk*

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | Asus Geforce GTX680 DC2T | Corsair Vengeance 16GB @1866Mhz 4x4 | 3TB Seagate Barracuda | Corsair Force GT 120GB | ASUS Maximus IV Extreme B3 | Corsair AX 850 | BenQ XL2420T | Thermaltake Level 10 GT | Antec Kühler h2o 920 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Dålig konjunktur + extra låg försäljning av PC pga hårdisk-krisen = Stora lager hos HP, Dell, Lenovo mm. Man vill försöka sälja slut på sina SB modeller innan de blir "föråldrade" . Och eftersom AMD inte är med i leken så kan Intel kosta på sig att vara "generös" mot sina stor kunder!
Det hade nog varit ett annat ljud i skällan om Bulldozer inte hade varit ett misslyckande. Och räkna med att så länge Intel inte har någon riktig konkurrens så kommer de inte att stressa. Monopol är aldrig bra.

A-serien och E-serien säljer rätt bra på ome marknaden så intel har större konkurrens nu än vad de hade förut plus att ARM är och knackar på dörren

ni är så insnöade i den här lilla bubblan vi lever i att ni ofta missar sånt!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Gissas det inte lite för mycket utifrån "I think maybe it's June now." ?
Jag menar "Intel confirms", "definitely delayed" och sen "I think maybe..." ?
Att dom sedan drar till med "The first mobile Ivy Bridge processors were originally expected to land by April" ökar ju förvirringen.
Fast "-the start of sales of machines equipped with Ivy Bridge – the 22nm processor set to succeed Sandy Bridge in notebooks this year – had been pushed back from April" andyder ju mer att det fortfarande är färdigbyggt och laptops dom menar.

Det skulle inte förvåna mig om vi snart får mer info, och från en mer upplyst källa.
Inte heller blir jag förvånad om datumen vi redan hade fortfarande gäller för retail marknaden.

Permalänk
Medlem

Argh... sitter och väntar på Ivy så jag kan byta ut min gamla e4300. Antar att jag får vänta ett tag till.

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

A-serien och E-serien säljer rätt bra på ome marknaden så intel har större konkurrens nu än vad de hade förut plus att ARM är och knackar på dörren

ni är så insnöade i den här lilla bubblan vi lever i att ni ofta missar sånt!

A-serien och E-serien ligger i lågpris segmentet. Bland presstandard system regerar Intel. Ohotat tyvärr! Och det är inte entusiast systemen som är storsäljare där utan workstation. Lågt pris = Låg presstandard = Låg vinst = Låg status ! AMD måste ta sig upp ur det träsket. Vi kan alltid hoppas på piledriver, men ....

Och ARM befinner sig ljusår från Intel och AMDs CPUer. Det duger åt läsplattor men försök att köra en laptop med Windows 7 på den.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

med risk för att låta som en folie hatt...så tror jag inte på att det är produktions problem....min personliga tanke är att dom vill hjälpa retailers att bli av med sandy..men det spelar ju ingen roll om jag är ute och cyklar för ivy kommer när den kommer..

Eller så kanske Apple får förhandsleverans från Intel för att släppa nya uppgraderade versioner av sitt sortiment. Jag har för mig att det hänt förut (men jag kan ju naturligtvis ha fel).

Permalänk
Datavetare

[QUOTE=Luxor ABC80;12003377]Dålig konjunktur + extra låg försäljning av PC pga hårdisk-krisen = Stora lager hos HP, Dell, Lenovo mm. Man vill försöka sälja slut på sina SB modeller innan de blir "föråldrade" . Och eftersom AMD inte är med i leken så kan Intel kosta på sig att vara "generös" mot sina stor kunder!
Det hade nog varit ett annat ljud i skällan om Bulldozer inte hade varit ett misslyckande. Och räkna med att så länge Intel inte har någon riktig konkurrens så kommer de inte att stressa. Monopol är aldrig bra.[/QUOTE]

Nu är jag rätt säker på att det du skriver i fetstil inte precis var något som gjorde beslutet att skjuta på lanseringen svårare. Men om man lyfter blicken lite och tittar på hur mycket problem TSMC samt Global Foundry hade med både övergången till 40nm och nu med 28nm så är det kanske mer otroligt att inte Intel skulle misslyckas åtminstone en gång med att inför en ny process helt enligt plan.

Just övergången från 32nm -> 22nm innefattar ju tre nya saker

  1. själva krypningen av processen

  2. införande av den så kallade "3D-transistorn"

  3. en rejält uppdaterad GPU

Det skulle kunna vara så enkelt som att Intel helt enkelt fick grus i sitt tick/tock maskineri som fram till nu gått som en klocka. Missen med SB var inte i CPU och kan således inte ses som grus i tick/tock maskineriet, kringkretsarna ligger minst en tillverkningsnod efter, ibland två, så de kör på mogen teknik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

A-serien och E-serien ligger i lågpris segmentet. Bland presstandard system regerar Intel. Ohotat tyvärr! Och det är inte entusiast systemen som är storsäljare där utan workstation. Lågt pris = Låg presstandard = Låg vinst = Låg status ! AMD måste ta sig upp ur det träsket. Vi kan alltid hoppas på piledriver, men ....

Och ARM befinner sig ljusår från Intel och AMDs CPUer. Det duger åt läsplattor men försök att köra en laptop med Windows 7 på den.

ja fast nej kvantiteterna som säljs på "lågpris" och "mellan" segmentet är nog betydligt högre än vad prestanda segmentet är, där med mer lukrativa
men jag kan hålla med om att vara närvarande på entusiast marknaden är lite som att ha ett stall i F1.
Bd måste vara en missberäkning marknaden är inte där amd trodde att den skulle vara när dom började med bd och tror inte piledriver kommer ändra på det tyvärr

ARM håller väl så smått på att smyga sig in på laptop marknaden, win 8 ska ju ha stöd för ARM även om det är som du säger säkert mest surfplattor och mobiler till att börja med, men som du säkert är medveten Rom byggdes inte på en dag

förövrigt kul för som väntar på Ivy Bridge att väntan inte blev så mycket längre!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

med risk för att låta som en folie hatt...så tror jag inte på att det är produktions problem....min personliga tanke är att dom vill hjälpa retailers att bli av med sandy..men det spelar ju ingen roll om jag är ute och cyklar för ivy kommer när den kommer..

Det var samma tanke jag fick så fort jag såg rubriken. Synd att Intel nu med sitt prestandamonopol kan göra på detta vis. Kanske är det cyniskt men det är klart att de vill tömma lagren så gott det går nu när möjligheten ges.

Skickades från m.sweclockers.com