Citat:
Ursprungligen inskrivet av
richie.f
själv trodde jag det låg till tvärtom, för detta är ju nu som sagt förra årets siffror, och då hade ju nvidia de bäst presterande korten (ex 580) medan amd hade bäst prestanda per krona runt 1000-1500kr tillsammans med lägre energiförbrukning. jag menar, radeon 6770/6850/6870 har ju verkat vara mer populära än geforce 550ti och 560 utan ti. och det är ju i den klassen som volymerna för stand-alone kort ligger, därför är jag lite förvånad över siffrorna?
eller är de stora volymerna kanske i oem som kör typ geforce 520? borde inte radeon 6450 vara en god konkurrent där?
Nej, du har faktiskt rakt av fel. 560 är det populäraste grafikkortet på marknaden och flankeras av 550/Ti (555 i OEM) på ena sidan och 560 Ti på den andra.
Att 6870 prisas högt av folk på SweC spelar i sammanhanget i princip ingen roll, 560 säljer enormt bättre runt om i världen och är också betydligt vanligare i både bärbara och stationära OEM-datorer.
AMD har alltid haft problem att slå sig in på OEM-marknaden, och trots att det finns modeller med just Radeon och AMD är det oftast bolagens rakt av budgetmodeller. Ska du titta på de "flashiga" OEM-burkarna - både stationärt och bärbart - sitter det oftast antingen ett 550/555/560 (med eller utanr -M eller -Ti) i dem.