Citat:
Ursprungligen inskrivet av
The Mupp
jag har inte sagt imot att Nvidia inte är ett starkt varumärke om du kommer ihåg från när jag skrev sist så skrev jag att många köper nvidia bara för att dom har hört att nvidia är bra. dom har ingen koll alls på produkterna men dom känner till namnet och tror att det är bäst. Dock så håller inte 95% (siffra tagen ur arslet) av alla som köper grafikkort koll på vilken tillverkare som har det bästa kortet. så det får inte så stor inverkan av samma anledning som Ferrari det är knappast så att alla som köper bil håller koll på vilken som är den senaste och snabbaste bilen från Ferrari och vilken som är bäst, dom känner bara till att Ferrari gör exklusiva åtråvärda bilar.
Självklart har du rätt, och poängen var just detta.
"95%" av alla som köper grafikkort koll på vilken tillverkare som har det bästa kortet
just nu, men om en tillverkare dominerar för länge på den fronten slår det igenom och blir just det här: "många köper nvidia bara för att dom har hört att nvidia är bra".
Att NV dessutom är riktigt duktiga på att göra reklam för sig själva ligger dem inte direkt i fatet heller. Huruvida reklamen är hundraprocentigt faktamässigt korrekt är definitivt tvivelaktigt (men det är knappast all tvättmedel- och skönhetsproduktsreklam heller) - men de syns och underhåller varumärket.
AMD å andra sidan för en diskret tillvaro i ett hörn där de är i en marknadsmässigt destruktiv spiral. Det spelar ingen roll hur bra produkter de levererar när det mesta man hört om (eller av) dem på sista tiden är;
"Respected VP in charge of graphics development leaves AMD"
"AMD is sued by leading OEM for delivering faulty chips"
"AMD is struggling to reinvent itself"
"We're letting go of the high performance market"
"AMD fires over 1400 staff"
"AMD is becoming irrelevant on the market"
"AMD VP tried to show the new 28nm GPU, bogged down by questions about faulty promises of Bulldozer"
"AMD Bulldozer: The Titanic of the IT industry"
(samtliga är rubriker från PC World)
Det har inget att göra med Radeon. Inget alls. Men det förhindrar inte att deras varumärke försvagas enormt även på den fronten. Det tar tid, lång tid, att bygga upp deras varumärke igen eftersom få stora rubriker skapas av saker som fungerar som det är tänkt, men mängder av saker som inte gör det. Ett varumärke är ett förtroende, och efter Bulldozerfiaskot är AMD's uruselt.
Det är allt det här jag tror skadar AMD hårdast. ATi hade inte befläckats av Bulldozer och all den press det skapade om bolaget, men AMD är AMD och AMD's namn är, i dagsläget, synonymt med ett absolut massivt fiasko.