Corsair svarar på SweClockers test av Vengeance K90 och K60

Permalänk
Melding Plague

Corsair svarar på SweClockers test av Vengeance K90 och K60

SweClockers recension av de mekaniska tangentborden Vengeance K90 och K60 har inte gått obemärkt förbi. Nu svarar Corsair på en del av kritiken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig klarat av att hoppa mellan röda brytare och rubber dome hela tiden på ett tangentbord iallafall. Konstig tanke från Corsair.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Ja något måste de ju svara. Gillar inte mekaniska brytare personligen, men kan förstå att om man byter tryckmotstånd så blir det nog inte så bra, hellre ett hel-mekaniskt tangentbord än en blandning. Dock så föredrar jag rubber-dome, orka med klick-klick när man skriver/spelar...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Varför använde dom bara inte MX-Brown isf?

Det hade ju gett en lite mer distink knapptryckning samtidigt som dom inte behövde se ut som snåljåpar

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Hyckleri!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Demokrati vi får tycka och tänka hur vi vill!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande lika illa om tangentbordet, ja, jag har känt på det. Dock creds att dom svarade på kritiken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

We designed the K60 and K90 from the ground-up, rather than taking pre-existing or “off-the-shelf” keyboard designs and simply rebadging them

Jasåminsan! tycker de ser ut som något varit och rotat i ritningarna för Logitech G15 / G19 iallafall.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Musikälskare

Självklart vill de tjäna pengar på detta, godtar ej deras "förklaring".

Vet inte om man ska säga pinsamt men nära nog kanske.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Jasåminsan! tycker de ser ut som något varit och rotat i ritningarna för Logitech G15 / G19 iallafall.

Ja verkligen ser exakt ut som G15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Demokrati vi får tycka och tänka hur vi vill!

Demokrati: Få befolkningen att tro att dem har något att säga till om

OT:

Där sjönk Corsair i min mening, även ifall det kan göra skillnad så borde det stå tydligt på kartongen!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Vi valde svampiga rubber dome för att det ger en mer distinkt känsla"... är det bara jag som känner mig lite förvirrad av det där?

Jag är inte särskilt förtjust i mekaniska brytare, men det känns fel att bara tänka på känslan av att av så annorlunda känsel på olika tangenter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte vilja dubbeltappa en F-knapp?
Annars köper jag idéen men inte tangentbordet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

nu tycker jag att ni alla trollar lite väl mycket, jag har ett K90 och fulkomligt älskar det, jag förstår hur dom tänkte med deras blandning och den funkar som dom vill och känns jävligt bra, i mitt tycke ett förbannat bra tbord

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Släpp en variant med bara mx red-brytare också då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förstår inte vart alla får att de ser ut som G15 ifrån. Bortser man från att macroknapparna på k90 är lite lika (det finns skillnader, kolla hur de sitter) de som finns på G15 v1 så är antalet liknelser absolut noll.

Permalänk

Om nu Corsair tycker det är så bra att använda sig av rubber-dome på dessa knappar borde det inte stå på förpackningen? pinsamt...

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig ursäkt för att snåla med mekaniska switchar, va fan tänkte de med? Att det skulle vara bättre med vanliga rubber dome på tangenter man inte använder så ofta är ju helt idiotiskt. Så som jag ser det finns det bara en orsak och det är de vill spara pengar.

Det sjukaste är ju ändå att det inte står att det är rubber dome på de andra tangenterna på deras sida.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Konstiga ursäkter från corsair och blanda med ruber dome gör att det är tangentbord som går bort på min intresselista

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I många spel som jag spelat används F1 knapparna osv ganska ofta.

Permalänk
Medlem

Som sagt handlar det bara om att hålla kostanderna nere. Hoppas innerligt att om dom släpper fler tangentbord i det här segmentet att dom håller sig till mekaniska brytare all the way så att säga och inget flams som det här. Hur det kan ha hyllats av alla recensenter är i mina ögon helt oförståeligt, tycker Corsair ger sig in på lite väl många områden i väldigt hög fart just nu. Snart kommer väl "IPS" eller 120hz 3D skärmar där halva ytan har 3D eller vanlig TN-panel, för man koncentrerar ju bara ögonen tillräckligt mycket på en viss sida av skärmen när man spelar BF3 t.ex.
Och jo, ja jag överdrev lite här

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad man gillar är förstås en smaksak, men jag tycker att Corsair borde varit tydligare med detta. Jag hade själv inte gillat att upptäcka en sån här sak i efterhand.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag håller nästan med, fast ändå inte. MX Black på de knapparna som nu är rubberdome hade faktiskt varit sämre. Men man kunde ju istället använda Brown eller Blue. Blåa eller bruna switchar på macroknapparna, F-knapparna och numpad, sen MX Red på resten hade varit perfekt för mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

I många spel som jag spelat används F1 knapparna osv ganska ofta.

Du har rätt, jag använder f1,f2,f3 hela tiden när jag spelar Starcraft 2

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Det ändrar ju ingenting, det är fortfarande rubber dome i tangentbordet, som dom inte beskrivit på förpackningen

Själv hade jag inte brytt mig dock, använder aldrig macrotangenter ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Och jo, ja jag överdrev lite här

Det får man göra om man vill göra sin poäng tydligare!

Allt blir ju inte automatiskt en superbra produkt bara för att den har en corsairlogga. Jag håller med om att dom verkar ha lite för många järn i elden nu.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så jävla synda att de gör såhär =/, hade velat ha ett riktigt bra mekaniskt tangentbord med dedikerade media tangenter men att blanda med rubber dome, hur tänkte de där?

Jag är mycket skeptisk och den förklaringen känns ju som mest BS, om de faktiskt tyckte de var en fördel så borde de ju åtminstånne skriva ut det. När man vant sig vid de lätta röda tangenterna hade i alla fall jag misslyckats att trycka ner macro-knapparna hela tiden. Nej det blev ett Qpad för min del ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Konstiga ursäkter från corsair och blanda med ruber dome gör att det är tangentbord som går bort på min intresselista

Håller med, tycker ursäkten låter konstruerad. Samma känsla på alla tangenter går långt före en möjligt omärkbar dämpningseffekt.

Permalänk
Medlem

så länge dem skriver ut och pekar ut att vissa av knapparna inte är mekaniska så tycker jag det är lungt, då det finns nog många som inte använder dem knapparna speciellt mycket och för dem kanske detta skulle vara ett bra val då.
men att inte skriva eller tala om alls att det finns rubber dome utan bara skriva att det är mekaniskt är bara fel på alla sätt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Haha, det var en ursäkt som var lika kreativ som dålig. De kunde lätt köra bruna eller ljusgråa switchar på F-keys och macro. Det här är en ren besparingsåtgärd där man väljer att spara in på knappar som man sällan använder. Ett val som jag har svårt att förstå. Hur gick diskussionen på Corsair egentligen till? Nåja, så kan det gå när man låter ekonomichefen ta beslut om funktionalitet i samband med produktutveckling. Jag hoppas åtminstone att det var så det gick till, annars är det bara ett tecken på inkompetens och girighet.