Citat:
Ursprungligen inskrivet av
CENSTRM
Jag håller med. Ruskigt dålig hanterering.
Något jag funderar på är vart brädorna tagit vägen. Farnell fick 4k. Hur många fick RS? Har de sålt några alls? Hur många gick till faktisk försäljning och hur många blev promotion till VIP:s?
Stiftelsen har i mina ögon sjunkit en hel del efter det här.
[Extrem ryktesvägs / teorier disclaimer]
Hörde via en riktigt omväg (polare som jobbar med elektronik och tydligen hört från nån som hört nått av RS, ungefär) att dom också snackade om 4k. Verkar ju dock inte otroligt om Farnell nu fick 4k.
Mao så finns det alltså möjlighet till att stiftelsen "tagit hand" om inte mindre än 2k/20%(!).
Iofs, deras shit, deras val, men gå då fan inte ut och säg att det ska levereras 10k.
[/Extrem ryktesvägs / teorier disclaimer]
Läser man runt nu så har jag hittat folk som sagt vecka: 13,15,16,17,18 från farnell, så deras automatiska pdf:er som genereras och skickas ut har gått fullständigt bananas, 5 olika leveransveckor på ungefär 24 timmar, känns knappst som genomtänkta och manuellt framräknade datum
Vad jag iaf hoppas på, är som sagt att det tar en stund innan farnell/RS får klarhet i vad fan som händer, och vad dom har för kapacitet / möjligheter till leverans.
(dvs, dom kanske har möjlighet att anpassa och öka på produktion så man slipper vänta i månader...)
Tycker därför RS ändå gjorde det rätta, dom har is i magen, samlar in ett intresse, kan därefter göra lite beräkningar på hur dom kan tillgodose efterfrågan, och går därefter ut med info/beställning/köp.
Bra mycket bättre system än farnell som har noll koll och skickar ut nya automatmail hela tiden som bara gör kunderna förbannade.
Nu har man ju även möjlighet att regga ett konto hos RS i lugn och ro
Edit:
Läser man alltså här:
http://www.raspberrypi.org/
Så får man ju uppfattningen om att allt ska vara så jääävla uppstyrt, att dom kontrakterat/licensierat till dessa två aktörer för att det ska gå fina fisken.. knappast!
Citat:
The involvement of RS Components and Premier Farnell means that we can build volume much, much faster than would have been possible on our own. We are no longer limited to batches of only 10k Raspberry Pis; the Raspberry Pi will now be being built to match demand.
Citat:
Starting in a month or so, you will be able to place batch orders with both Premier Farnell and RS Components for as many units as you want; you’ll also save some money on postage by doing this.
Väntar med spänning på att r-pi forumet kommer upp igen, så man kan få lite klarhet i hur det kunde gå från "as manu units as you want" om en månad, till att ens 1:a _enda_ enhet nu kan dröja närmre 2 månader!
Och därtill ännu värre, farnell vill alltså enligt uppgift här i tråden inte ens ta emot pre-orders längre! Fullständig jäkla kaos i min mening