Intel publicerar officiella specifikationer för Ivy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel publicerar officiella specifikationer för Ivy Bridge

Det blir inga nya processorer i början av april, men det hindrar inte Intel från att avslöja de officiella specifikationerna för de första modellerna i generation Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte illa, synd att det ska ta ytterligare ett tag innan de kommer ut. Är sugen på en Samsung series 9 med IB-prolle.

Permalänk
Medlem

Jaha lite vassare, lite strömsnålare.. as usual

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Strömsnål

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huganho:

Inte illa, synd att det ska ta ytterligare ett tag innan de kommer ut. Är sugen på en Samsung series 9 med IB-prolle.

jo jag med

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Men i3 då?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Vem kommer inte ha användning av dom?
Varför skall vi inte krympa och gå framåt och fortsätta fälja intels tick tock?

Mycket dum fråga som man kan fråga sig vid varje krympning och ändring i arkitektur.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Inte alla sitter på sandy bridge processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Jag! Min C2D börjar kännas lite gammal nu..

Permalänk
Medlem

Nu vill vi veta vad dom klarar för överklockning på luft/vatten.

Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Jag! Min 2500K börjar kännas lite gammal nu..

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Skrivet av Minimupp:

Jag! Min C2D börjar kännas lite gammal nu..

Jag med! Tror det blir dags att byta ut min maskin till hösten när man dragit in lite cash. Sitter för närvarande på amd athlon 64 x2 3800+ med ddr-minne och ett powercolor radeon x850 pro. Ivy bridge ser lovande ut.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

*upplösta => upplåsta

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom stoppar HD4000 i high-end propparna bara. Känns som om dom gör minst nytta där?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd

Blir att köpa en helt ny dator i höst alltså ^_^*

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Konstigt att dom stoppar HD4000 i high-end propparna bara. Känns som om dom gör minst nytta där?

Det är dyrare att tillverka olika chip med olika grafikdelar, bättre att ha samma grafikdel i alla. När det redan finns i kislet så är det ju ingen förlust attha det aktiverat, vill man inte använda så slipper man.

Permalänk
Medlem

Känns smått trist på processor marknaden även att det går fort fram för Intel. Visst, mer prestandad men den prestandan är omoteverat dyr (för mig) och inget revulotionerande. Och alla dessa liknande processorer med olika prislappar är bara fördel för intel inte kunden.

Permalänk

3570K eller 3770K får det bli.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Börjar kännas en aning meningslöst med så mycket prestanda till noll applikationer att använda den till.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

3770k med lite kepler och papi är nöjd <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är dyrare att tillverka olika chip med olika grafikdelar, bättre att ha samma grafikdel i alla. När det redan finns i kislet så är det ju ingen förlust attha det aktiverat, vill man inte använda så slipper man.

Men som asphyxie säger så är det ju mestadels high-end propparna som fått HD4000 medan de andra dras med HD2500 som inte är lika vasst.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Börjar kännas en aning meningslöst med så mycket prestanda till noll applikationer att använda den till.

För folk som arbetar med video/CAD eller andra tunga beräkningar, så är det alltid intressant. För att inte tala om att det visst också finns spel som drar nytta av snabba processorer. Inte alla, men några.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kan man använda grafikdelen till något vettigt även om man har ett separat grafikkort?

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men som asphyxie säger så är det ju mestadels high-end propparna som fått HD4000 medan de andra dras med HD2500 som inte är lika vasst.

Det finns fortfarande där för laptops och för billigare modeller med mer fokus på grafik, bara meningslöst att inaktiverade det på prestandamodellerna. Alltså, de lägger in dem i chippet för att kunna erbjuda prestandan på laptops och i vissa billigare modeller för de som vill betala några extra kronor för det. De har avstängda delar på billigare processorer dels för incitamentet att köpa modeller som är inriktade på grafik dels för att öka yield. Men vad har de för anledning att stänga av det på i5 och i7?

Permalänk
Medlem

"Vem behöver något så snabbt?" har jag hört i ett par decennium nu. Skulle ni vilja ha en dator från 1992? Mjukvarors funktioner anpassas ju för rimliga svarstider. Så länge svarstiden inte uppfattas som noll för de funktioner vi har nytta av som inte begränsas av processorhastighet har vi nytta av snabbare cpu:er.

Permalänk
Medlem

Kör vidare på min i7 920 jag, den står sig fint än idag och kommer göra det minst ett år till, om det krävs kan jag klocka upp den då jag kör standardklock nu.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Får bli en 3770K då.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Var det trögt av mig att jag nyss köpte en i5 2500k.....?

Kanske skulle ha väntat, de sjunker väl snart i pris?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

Den som behöver en dator, fråga mig inte vem det skulle vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

Imponerade att de har krympt till 22nm. Men vem kommer att ha användning av dessa processorer?

För några år sedan sa man samma sak om internet. Imponerande, men vem behövde de egentligen? Och se nu.