Citat:
Ursprungligen inskrivet av Scepticer
Tackar! Har läst på lite mer nu, intressant att OCZ Synapse (eller egentligen mjukvaran då, Nvelo Dataplex) faktiskt överträffar Intels Z68 Smart Response-lösning. Hade jag inte trott.
Däremot blir jag lite förbryllad av en sak i den recensionen: "For instance, the 64GB drive only shows 32GB of usable space to install OS/programs; the other 32GB is "hidden" for caching files."
1. Jag hade förväntat mig 0GB synlig disk eftersom den är till för cache. Går det att välja att ha hela som cache?
2. Vad menar dom med "space to install OS/programs"? Är det om man vill ha ett extra OS som avses(?), för hela grejen är väl ändå att accelerera ett Win7 som ligger på en mekanisk HDD?
1) Du ser inget av SSDn när programvaran är installerad, du har alltså 0GB synlig disk.
2) Vet inte vad de menar, men man ser bara 32GB av diskens 64GB, när den formaterats, orsaken skall vara att den då blir robustare (overprovision), den slits hårdare eftersom det skriv oftare till den än en vanlig disk.
Det innebär också att bara 32 GB av disken används som cashe, resten används till denna mystiska overprovision, men hela disken används.
edit Kollade upp lite om Overprovision, SSD Over-Provisioning is a technique used in the design of some flash SSDs. By providing extra memory capacity (which the user can't access) the SSD controller can more easily create pre-erased blocks - ready to be used in the virtual pool.
http://www.storagesearch.com/ssd-jargon.html
Senast redigerad av Ratatosk 2012-03-07 klockan 09:15.
AMD FX-8350, 16GB ram, Asus Sabertooth 990FX, Radeon HD6950 (upplåsta shaders), OCZ Synapse Cashe SSD 64GB i Hybrid med Samsung F3 1TB, Ageia PhysX PPU, Corsair VX 550W, Noctua NH-U12P SE2, Dell U2410, vit Corsair 600T Graphite, Windows7 64.
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.
|