Corsair släpper Accelerator SSD för hybridlagring med hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper Accelerator SSD för hybridlagring med hårddisk

Att låta en liten men kvick SSD snabba upp en rymlig hårddisk är en kostnadseffektiv lösning för prestandahungrande användare. Corsair släpper serien Accelerator för detta ändamål.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt! men finns det inte momentus som gör liknande?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

ganska billigt

Permalänk
Medlem

Om det funkar som de säger så känns det som en väldigt smidig lösning för mindre kunniga användare )

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

"Huvudnumret är den medföljande mjukvaran som snappar upp de mest använda filerna och placerar dessa på SSD-enheten. "

Detta borde väl betyda att om jag lyssnar på musik mer än vad jag spelar hamnar detta på SSDn istället? Känns ju lite onödigt då en musikfil inte behövs läsas så fort. Rätt mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Står att bara att den kommer vara kompatibel för windows. Skulle verkligen vilja ha en sådan till min Macbook Pro.

Visa signatur

|Intel i5 3570k@3.4GHz|MSI B75IA-E33 M-ITX|Corsair XMS3 8GB@1600MHz CL9|Fractal Design Node 304|Cooler Master Silent Pro M2 520W|Samsung 830 128GB|WD 2TB Green|Zotac 660Ti OC @ 1150MHz|

Permalänk
Medlem

snappar den upp filer från andra SSDs också? det skulle ju vara pointless

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaffel93:

Står att bara att den kommer vara kompatibel för windows. Skulle verkligen vilja ha en sådan till min Macbook Pro.

Det är väl bara att skaffa Windows på din Macbook pro? ...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

snappar den upp filer från andra SSDs också? det skulle ju vara pointless

Det väljer du själv med mjukvaran om jag inte missminner mig

Skrivet av Tobi the Dobi:

Om det funkar som de säger så känns det som en väldigt smidig lösning för mindre kunniga användare )

Vad har denna produkt med kunskap att göra? Så för att jag kan mycket så passar den inte mig?

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

Priserna är trevliga men vet inte om jag skulle klara mig med 30 GB.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Vad har denna produkt med kunskap att göra? Så för att jag kan mycket så passar den inte mig?

Nej men vanliga användare är ofta inte så kunnaga att de kan hantera flera hårddiskar utan bara klickar på nästa vid varje installation varpå allt kommer på C: vilket kan vara en 60GB SSD och så blir den full och personen i fråga vet inte vad han ska göra. Med denna får man ut det mesta av en SSDs snabbhet men utan krångel.

Sen funkar den självklart lika bra för de som kan hantera sina filer ordentligt men då får man ut mer om man kör med en separat SSD.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Nej men vanliga användare är ofta inte så kunnaga att de kan hantera flera hårddiskar utan bara klickar på nästa vid varje installation varpå allt kommer på C: vilket kan vara en 60GB SSD och så blir den full och personen i fråga vet inte vad han ska göra. Med denna får man ut det mesta av en SSDs snabbhet men utan krångel.

Sen funkar den självklart lika bra för de som kan hantera sina filer ordentligt men då får man ut mer om man kör med en separat SSD.

Ja jo du tänkte så, bara jag som är trög såhär i början av veckan

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

OCZ synapse serien är likadan och det fungerar klockrent.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Micron/Crucial har också släppt liknande SSD, Crucial Adrenaline http://www.crucial.com/store/ssc.aspx

Permalänk
Medlem

Som Grasp247 säger: OCZ har haft en liknande ute på marknaden ett bra tag och till ett bra pris! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984885

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Bra system detta, dock är Dataplex (OCZ har det iaf) inget för dem med strömavbrott stup i kvarten då det tar ca 10 min att återställa filerna vid ett sådant tillfälle. I övrigt en klockren produkt imo, äger en själv (Här)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra en sak så cacheas dom programmen och filer på ssdn då att det kan starta snabbare, alltså så kommer själva minnet inte vara tillgängligt för att lagra saker.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Det är väl bara att skaffa Windows på din Macbook pro? ...

Jag hade aldrig skaffat min Macbook Pro om det inte vore för OS:et. Hoppas de fixar så det funkar för Mac OS oxå. Fett cool produkt iaf.

Visa signatur

|Intel i5 3570k@3.4GHz|MSI B75IA-E33 M-ITX|Corsair XMS3 8GB@1600MHz CL9|Fractal Design Node 304|Cooler Master Silent Pro M2 520W|Samsung 830 128GB|WD 2TB Green|Zotac 660Ti OC @ 1150MHz|

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

Bara för att klargöra en sak så cacheas dom programmen och filer på ssdn då att det kan starta snabbare, alltså så kommer själva minnet inte vara tillgängligt för att lagra saker.

Hur stor man behöver beror isf inte på hur mycket man vill ha på den, utan på hur bra mjukvaran är... hoppas inte den tar bort w7 från ssdn om jag använder för mycket andra saker medans datorn är på, så att den ändå startar långsamt nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gaffel93:

Står att bara att den kommer vara kompatibel för windows. Skulle verkligen vilja ha en sådan till min Macbook Pro.

Men du har väl bara en hårddiskplats i macbooken...? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Hur stor man behöver beror isf inte på hur mycket man vill ha på den, utan på hur bra mjukvaran är... hoppas inte den tar bort w7 från ssdn om jag använder för mycket andra saker medans datorn är på, så att den ändå startar långsamt nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en OCZ synapse 64 gb(32 gb) den enda gången saker försvinner är när datorn stängs av på fel sätt eller om den skulle crasha så återställer ssdn sig. Sen räcker det med att starta om datorn en gång för att få tillbaka hastigheten igen.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Min fråga är:
Om disken den cache:ar är krypterad - kommer SSDn hålla infon krypterad, eller sparas den okrypterad?

Om inte krypterad: Värdelös produkt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Min fråga är:
Om disken den cache:ar är krypterad - kommer SSDn hålla infon krypterad, eller sparas den okrypterad?

Om inte krypterad: Värdelös produkt.

Den här typen av acceleration jobbar för det mesta på sektornivå, och i så fall bibehålls krypteringen. Jag kan inte garantera något för just den här disken, men det är det troligaste.

Permalänk
Hjälpsam

Undrar om det är Dataplex mjukvara även här.
Jag startade en liten tråd om OCZ version den finns här.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1053084-trad-om-oc...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Problemet som jag ser den är att den behöver extra sata port och mjukvara. Skulle vara bättre med pass through typ av system, helt utan mjukvara och fungerar med kryptering med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur skiljer sig den här från en vanlig SSD disk så som Corsair Force series GT?

Det här är väl en renodlad SSD disk? Enda fördelen den har är väl det att den på något sätt samlar in statistik eller på annat sätt gör beräknade gissningar vilken eller vilka filer man använder mest tack vare mjukvaran, och sedan skapar den en kopia av dessa?... men det är ingen inbyggd specialfunktion liksom i själva SSD disken? Så varför kan man inte ta en vanlig Force series GT och köpa till en sån mjukvara och få samma sak?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur skiljer sig den här från en vanlig SSD disk så som Corsair Force series GT?

Det här är väl en renodlad SSD disk? Enda fördelen den har är väl det att den på något sätt samlar in statistik eller på annat sätt gör beräknade gissningar vilken eller vilka filer man använder mest tack vare mjukvaran, och sedan skapar den en kopia av dessa?... men det är ingen inbyggd specialfunktion liksom i själva SSD disken? Så varför kan man inte ta en vanlig Force series GT och köpa till en sån mjukvara och få samma sak?

Ja bra fråga, ingen som vet om det finns/kommer nån 3rd party mjukvara man kan köpa separat?

...och hur sklijer det sig från Intel's "Smart Response Technology" som kom med Z68 chipset:et...? För det stödjer väl vilken SSD som helst?

Hursomhelst, låter som en intressant produkt för att enkelt öka prestanda. Hade missat att andra tillverkare redan hade motsvarande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Bra system detta, dock är Dataplex (OCZ har det iaf) inget för dem med strömavbrott stup i kvarten då det tar ca 10 min att återställa filerna vid ett sådant tillfälle. I övrigt en klockren produkt imo, äger en själv (Här)

Detta är fixat i nyaste versionen av dataplex.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hjälpsam

Kollat lite, det är samma programvara (Nvelo Dataplex) i alla tre cachelösningar, OCZ Synapse, Crucial Adrenaline och Corsair Accelerator.
Jag har kört med OCZ Synapses cachelösning, i fyra månaders tid utan problem nu, de andra bör fungera likadant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kollat lite, det är samma programvara (Nvelo Dataplex) i alla tre cachelösningar, OCZ Synapse, Crucial Adrenaline och Corsair Accelerator.
Jag har kört med OCZ Synapses cachelösning, i fyra månaders tid utan problem nu, de andra bör fungera likadant.

Tackar! Har läst på lite mer nu, intressant att OCZ Synapse (eller egentligen mjukvaran då, Nvelo Dataplex) faktiskt överträffar Intels Z68 Smart Response-lösning. Hade jag inte trott.

Däremot blir jag lite förbryllad av en sak i den recensionen: "For instance, the 64GB drive only shows 32GB of usable space to install OS/programs; the other 32GB is "hidden" for caching files."

1. Jag hade förväntat mig 0GB synlig disk eftersom den är till för cache. Går det att välja att ha hela som cache?
2. Vad menar dom med "space to install OS/programs"? Är det om man vill ha ett extra OS som avses(?), för hela grejen är väl ändå att accelerera ett Win7 som ligger på en mekanisk HDD?