Kinesiska kopior på Cebit 2012

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska kopior på Cebit 2012

Det är inte bara de stora jättarna som ställer ut på Cebit. En mängd kinesiska tillverkare passar på att locka kunder med egna produkter, däribland prylar som inte alltid följer alla lagar och regler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad dem håller på...

Permalänk
Medlem

Klockrent:D

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

allt för pengar

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Typ som vanligt på mässor då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dessa reportage uppskattas som fan, det känns som man har lite mer förståelse för mässan och så

Permalänk
Medlem

"Diamantskärande tablet" var nästan lika skojigt som att 800*480 marknadsförs som "FULL HD 2160p".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Skojigt värre.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

"Diamantskärande tablet" var nästan lika skojigt som att 800*480 marknadsförs som "FULL HD 2160p".

This.

Permalänk

I år verkar Apples Ipad vara piratkopierarnas favorit.

"i år"?

Nja.

Permalänk
Medlem

heh "ipad-design".... En fyrkant med avrundade kanter är ju mycket att skryta om

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Inga fake-hårddiskar med ett flashminne och ett par muttrar i då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Diamantskärande tablet" var nästan lika skojigt som att 800*480 marknadsförs som "FULL HD 2160p".

Jag köpte en av dessa plattor i Kina senast jag var där, den har en HDMI utgång, jag har visserligen bara testat 1080p men det fungerade alldeles utmärkt.
Min lilla 7tum Ainol 7 Elf fyller mina behov, 6 timmars video tittande på flyget, ansluta via hdmi till TVn på hotellrummet för att kolla film, Skype, mail, internet med flash, köra Powerpoint presentationer ansluten till projektorn mm, allt för 900 kr.

Visst den är inte lika snabb, det flyter inte lika bra som på en iPad, men det duger till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Diamantskärande tablet" var nästan lika skojigt som att 800*480 marknadsförs som "FULL HD 2160p".

Tabletten verkar ha den absolut nyaste skärmtekniken. påtejpat papper. ><;;;;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

heh "ipad-design".... En fyrkant med avrundade kanter är ju mycket att skryta om

Är väl mer att många gör så att de är riktigt lika med meny knappen på samma ställe som ipad med samma märke på, Kamera på samma ställe och annat. Allt för att mindre kunniga ska köpa i tron om att det är ipad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag, hur dum kan en människa egentligen vara? Att marknadsföra en budget kopia som något uber ultra super-duper hightech är ju bara slöseri med pengar ju

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen dessa små videoreportage, tack och bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Ibland undrar jag, hur dum kan en människa egentligen vara? Att marknadsföra en budget kopia som något uber ultra super-duper hightech är ju bara slöseri med pengar ju

Har fungerat i många år, och de som köper förstår nog oftast inte att det är budgetkopior.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

På copymarket i Hongkong finns det en del mums, får mig och tänka lite på det när man ser/hör om det på Cbit

Köpte en extern SSD disk där för något år sedan, funkar hur bra som helst och kostar i princip inget alls.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk

Bara kolla på kinesiska leksaker som dräller i lågpris butiker, flashiga klistermärken utan logik.
På inte tal om en billarm jag köpte från kina, intruktionsboken var ett skämt och gick fan inte tyda på något sätt.
Men tur att jag känner en som kan kinesiska och han kunde koppla in den, inte illa, motorn hoppar igång med en knapptryck hemma.. 500m.
Plus att dosan larmar om någon mupp rör sig vid bilen allt för länge, samt bilen gör sig hörd och varnar lite diskret att det är ingen idé att försöka med något..
Bilen stängs även av om dosan kommer bort längre än 500m.
Sen att den är inte godkänd i Sverige skiter jag i, gillar inte allemansrätten i min bil heller.
Allt för 1500kr.

Inte bara skit från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flyawaynille:

Är väl mer att många gör så att de är riktigt lika med meny knappen på samma ställe som ipad med samma märke på, Kamera på samma ställe och annat. Allt för att mindre kunniga ska köpa i tron om att det är ipad.

Gillar till exempel Hiphone...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Ibland undrar jag, hur dum kan en människa egentligen vara? Att marknadsföra en budget kopia som något uber ultra super-duper hightech är ju bara slöseri med pengar ju

Fast i det här fallet handlar det nog om produkter med snarlik spec som de stora aktörerna. Inte samma sak som usla kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Yay CS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Inte riktigt sant. 800X480 är skärmens upplösning och 2160P är vad HDMI-utgången klarar. Detta har jag sett hos många kinesiska plattor med Allwinner A10 soc.
Nog för att Kineserna överdriver, men de blåljuger faktiskt sällan i sina specar. Ett annat roligt exempel är just Allwinner A10 soc. De marknadsför den som en manycore cpu. Den har bara en kärna, men den har 2 "hjälpprocessorer" som styr strömförbrukning, mm. Därför manycore... De vet hur man överdriver utan att ljuga....

Det var förresten "twits" inlägg jag skulle citera.. sorry..

Permalänk
Medlem

Kineserna sätter lite perspektiv på piratkopiering...

Innan FRA och de bitarna talades det om att en miljon svenskar piratkopierar. Då var det typ att ladda hem några album, någon film och nått spel och så (finns naturligtvis individer som tankar så mycket som går också, men Svenssonkopieringen ganska småskalig för eget bruk).
Då är det så hemskt med piratkopiering, alla som gjort det ska hängas på livstid osv.

När en miljard kineser piratkopierar, då skyfflar man problemet under mattan.
Sen så nöjer sig inte kineserna med att bara piratkopiera lite filmer och sånt, utan det är iPhones, märkeskläder och t.o.m. hela bilar!

Som nu när Top Gear besökte Kina.

Skrivet av Top Gear Series 18, Episode 2:

James and Jeremy head to Beijing to explore the emerging car industry in China, in response to the assertion that everyone will be driving Chinese cars in five years.

Citat:

It seems then, that the expression copyright infringement doesn't translate totally well into mandarin.

Det finns en bil som heter: S-CEO HBJ6474Y
Det är en piratkopia på BMW X5 !!

En skillnad också är att Svenssonkopieringen så är det inget de tjänar pengar på. Visst, mindre utgift jämfört med om de annars köpt det de laddar hem (vilket inte alls är säkert).
Men kineserna säljer sina bilar och 'Ray-Ban' etc. Det är alltså kommersiell, storskalig piratkopiering.

Så vad är kontentan av det?
Är felet piratkopierande Svenssons gör inte att de piratkopierar, utan att de inte gör det i tillräckligt stor skala?

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är löjligt hur hela designskydd och patent fungerar i dagsläget. Ses snarare som ett sätt för företag att tjäna mer pengar genom att hota andra, än o främja utveckling.
Falsk marknadsföring och uppenbar kopiering är ju självklart inte juste och bör inte vara tillåten.

Men WTF de modeller som visades i videon. Hur många olika sätt kan man designa en fyrkantig surfplatta på? Tillför lite motiv med hundar, katter på ramen kanske eller? O_o.

Permalänk
Medlem

Tycker det är vidrigt hur man kan få det till att apple skulle vara någon form av ensam diktator för tablets/plattor bara för att det är en pryl som är platt och har en skärm på en av dom, breda platta sidorna.

Patent och "piratkopior" tycks vara något man kastar på allt som försöker konkurera som cr-apple gjort likadant med, under hela sin uppväxt till kapitalet växte lavinartat. Steve har flera gånger poängterat att det är genierna som kopierar och gör det hela lite bättre. Det är förlorarna som gör egna saker och misslyckas systematiskt.

Piratkopior på cebit? Säkerligen, men varför inte ge dom en ärlig tjans att etablera sig. Samma tjans som gavs till apple. Världens nu största missfoster som äntligen fått alla extreme-make-overs och ansiktslyftningar som behövs för framgång.

Jag köper glatt apple's prylar men jag gör det inte med glad min. Jag gör det heller inte utan att reflektera över att jag stödjer all form av dålig arbetsmoral och dålig arbetspolitik. Det undgår heller inte mina värderingar att apple är det största hat-objektet när det kommer till patent-tvister med andra företag.

Pirater eller inte.. välj själv. ZTE, Huawei osv... alla har dom "kopierat" något. Givetvis är även apple själva duktiga på att kopiera... det är precis det som gör dom så bra.

Jag försöker inte på något vis trolla eller starta ett krig mellan märkes-fanboys haters/lovers eller liknande. Snarare vill jag plantera en idé av att bara för att man helt fastnat i det ena lägret kanske även kan se det positiva med piratkopiering, plagiering, hyllning eller vad ni än vill kalla det.

Jag skulle mer än gärna stödja någon av dom små, speciellt dom som pirat-stulit apples prylar... om dom gjorde ett bra jobb. Men tyvärr är det väldigt fattigt på den fronten.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Tycker det är vidrigt hur man kan få det till att apple skulle vara någon form av ensam diktator för tablets/plattor bara för att det är en pryl som är platt och har en skärm på en av dom, breda platta sidorna.

Patent och "piratkopior" tycks vara något man kastar på allt som försöker konkurera som cr-apple gjort likadant med, under hela sin uppväxt till kapitalet växte lavinartat. Steve har flera gånger poängterat att det är genierna som kopierar och gör det hela lite bättre. Det är förlorarna som gör egna saker och misslyckas systematiskt.

Piratkopior på cebit? Säkerligen, men varför inte ge dom en ärlig tjans att etablera sig. Samma tjans som gavs till apple. Världens nu största missfoster som äntligen fått alla extreme-make-overs och ansiktslyftningar som behövs för framgång.

Jag köper glatt apple's prylar men jag gör det inte med glad min. Jag gör det heller inte utan att reflektera över att jag stödjer all form av dålig arbetsmoral och dålig arbetspolitik. Det undgår heller inte mina värderingar att apple är det största hat-objektet när det kommer till patent-tvister med andra företag.

Pirater eller inte.. välj själv. ZTE, Huawei osv... alla har dom "kopierat" något. Givetvis är även apple själva duktiga på att kopiera... det är precis det som gör dom så bra.

Jag försöker inte på något vis trolla eller starta ett krig mellan märkes-fanboys haters/lovers eller liknande. Snarare vill jag plantera en idé av att bara för att man helt fastnat i det ena lägret kanske även kan se det positiva med piratkopiering, plagiering, hyllning eller vad ni än vill kalla det.

Jag skulle mer än gärna stödja någon av dom små, speciellt dom som pirat-stulit apples prylar... om dom gjorde ett bra jobb. Men tyvärr är det väldigt fattigt på den fronten.

Håller med om att Apple gärna stämmer företag hit och dit så fort det är något som ens kan likna deras grejor, dock så verkar du ha en sne syn på det hela. Ta exemplet om HiPhone som finns i den här tråden, eller någon annan iPhone-kopia för den delen (www.youtube.com/ashens har roliga och många recensioner på kopior).. Det är inte bara utseendet, utan hela UI:n som är kopierat. Allt ifrån hur bakåtknappen till bildmenyn ser ut. Skulle du äga, vi säger SweClockers och någon kom och kopierade din källkod rätt av förutom att där det stod "SweClockers" står där nu "ZweClockers" - skulle inte du bli väldigt arg över detta?

Permalänk
Medlem

hahaha typiskt kineser, jag kan själv av personlig erfarenhet säga att jag är inte förvånad alls. Jag var ju själv på silk market år 2011, de ville sälja Iphone 5 till mig Ja ni såg rätt iphone 5! beats by dr dre för 100kr osv Men bara så ni vet alla stora företag i öst byggdes upp genom att kolla på andra länder osv. Glöm inte att japan efter WW II kollade på fabriker i väst och tadah sen blev de störst på hem elektronik!? Fast självklart borde man stoppa de kinesiska företagen att komma in i europa då de verkligen fuskar osv

Permalänk
Avstängd

jag undrar en grej, vad är Cebit?