Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Gränssnittet Metro är först och främst en anpassning för pekskärmar, men även en del av Windows 8 för traditionella persondatorer. Hur det hela fungerar är dock långt ifrån glasklart.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

JA om man bortser från det Visuella, vad vinner man då på att "uppgradera" till windows 8?

Får lite windows XP vs windows VISTA känsla ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Tror ni man blev förvånad när Chris Pirillo's som man följt ett bra tag helt plötsligt dök upp på Swec framsida
Hans farsa på videon för de som inte vet.

Permalänk
Medlem

"they're trying to drive me to mac?" haha priceless

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Microsoft tyckte att Windows nya logga var för ful för att ha som startmeny knapp, och därför skrotade de knappen helt och hållet

Permalänk
Inaktiv

Inte helt oväntat..

Permalänk
Medlem

Länk till videon?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det säger väl nästan sig självt. Varför är startknappen borta, dock? Jag har inte hört någon vettig anledning till det. Vid det här laget vet ju i princip alla vad den gör, så varför ta bort den?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är vad som händer när man låter marknadsförare designa användargränssnitt..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Klart det är förvirrande då W8/Metro liknar inget annat dator OS däför blir det extra klurigt får många, kanske äldre speciellt.
Men när man väl vant sig och vet vad man kan göra .... så vet man vad man ska göra.

Permalänk
Medlem

Shit jag ser mina morföräldrar precis såhär, det är knappt dom fattar gamla hederliga Windows.

Kan dom inte snälla göra ultimate och pro versionen utan metro gränssnittet så kommer jag iallafall bli kund hos Microsoft, jag vill så gärna ha windows 8 så flashigt och trevligt med nyheter men jag kan fan inte stå ut med metro gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

"they're trying to drive me to mac?" haha priceless

Haha, lätt, fick mig ett gott skratt av honom.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Så länge som Metro går att dräpa bort, som enligt uppgift ska gå, så kan jag acceptera Windows 8. Notera "acceptera". Ser än så länge ingen som helst anledning att betala för uppgradering från Windows 7.

Har testkört Windows 8 och mitt sammanfattande intryck är "WTF!?".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Windows 7 är perfekt för gamla folk. Windows 8 verkar vara e skitstorm för dom, och Mac är för annorlunda för dom om dom aldrig använt det. Riktigt illa, mycket bra video som demonstrerar problemet.

Permalänk
Medlem

Ja, varannan windowsversion ska ju suga om MS ska vara sig själva trogna. Me, Xp, Vista, Windows 7, Windows 8.... ett mönster uppenbarar sig.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Misstaget som jag tror Microsoft gör är att försöka skapa ett och samma OS för flertalet platformar och därmed helt olika användarbeteende. Tror helt klart att man kan ha likheter mellan mobil-version, surfplatte-version och pc-version men inte exakt samma interface. Tror som flertalet sagt tidigare att W8 kommer slå på surfplattor och mobiler men att många kommer ligga kvar på W7 på sin pc om nu inte Microsoft gör helt om och fimpar metro i pc-versionen för W8.

Permalänk

Hela denna debatt påminner väldigt mycket om när Ubuntu bytte från GNOME Shell till sitt egenutvecklade Unity. Det blev inte heller någon omedelbar succé, men om utvecklarna hela tiden ska lystra till dem som vill att allting ska se likadant ut föralltid kommer vi ju ingenstans.

För övrigt tycker jag att Metro liknar Unity på flera sätt, t.ex. att man öppnar det genom att dra musen över nedre vänstra hörnet. The Dash i Unity fungerar på samma sätt, förutom att där är det övre vänsta hörnet som gäller.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Klart det är förvirrande då W8/Metro liknar inget annat dator OS däför blir det extra klurigt får många, kanske äldre speciellt.
Men när man väl vant sig och vet vad man kan göra .... så vet man vad man ska göra.

Ja, good luck with that... Som sagt så finns det många som knappt klarar att hantera nuvarande windows och hade svårt när vi bytte från XP till Windows 7 på jobbet. På PC sidan förutspår jag Vista 2, ännu värre än Vista 1, även om de nog kommer sälja en del för andra plattformar.

Skrivet av backfeed:

Så länge som Metro går att dräpa bort, som enligt uppgift ska gå, så kan jag acceptera Windows 8. Notera "acceptera". Ser än så länge ingen som helst anledning att betala för uppgradering från Windows 7.

Har testkört Windows 8 och mitt sammanfattande intryck är "WTF!?".

Nej, det räcker inte. Tror du att, till exempel, pappan i videon skulle klara av att lista ut hur man stänger av det? Det traditionella utseendet måste vara standard, och sen får man sätta på metro om man vill.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Skicka mängder av arga mail till Microsoft.
"Metro sucks di**!!!"

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänkte på att en microsoft utvecklare hade en mac mus låg i bakgrunden? D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Länk till videon?

Varsågod. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=v4boTb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Hela denna debatt påminner väldigt mycket om när Ubuntu bytte från GNOME Shell till sitt egenutvecklade Unity. Det blev inte heller någon omedelbar succé, men om utvecklarna hela tiden ska lystra till dem som vill att allting ska se likadant ut föralltid kommer vi ju ingenstans.

För övrigt tycker jag att Metro liknar Unity på flera sätt, t.ex. att man öppnar det genom att dra musen över nedre vänstra hörnet. The Dash i Unity fuingerar på samma sätt, förutom att där är det övre vänsta hörnet som gäller.

Skillnaden är att windows används av folk som inte är så insatta. Kör man linux så har man nästan alltid tillräckligt med kunskaper för att kunna lista ut hur man ska göra ändå. Om man inte har tillräckligt med kunskap för det så är man inte heller den typ av person som skulle fundera på att skaffa det, om man ens vet vad det är.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ja, good luck with that... Som sagt så finns det många som knappt klarar att hantera nuvarande windows och hade svårt när vi bytte från XP till Windows 7 på jobbet. På PC sidan förutspår jag Vista 2, ännu värre än Vista 1, även om de nog kommer sälja en del för andra plattformar.

Vista var skit för att det var så tungt, W8 är allt annat än tungt.

Permalänk
Medlem

Metro är säkert hjättebra, för pekplattor, men Microsoft begår ett stort mistag när de försöker få oss att tro att en PC är en pekplatta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En Option under installation vore ju perfekt, ON eller OFF. tack MS!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vista var skit för att det var så tungt, W8 är allt annat än tungt.

Skit som skit...Och poängen var att Vista var ett fiasko, och att W8 kommer att vara ett större sådant.

Skrivet av Oneone:

En Option under installation vore ju perfekt, ON eller OFF. tack MS!

Vill du använda Metro?
[] JA
[] NEJ
Slumpmässig okunnig datoranvändare:
Uhm...ingen aning...vad är det? Äh, jag tar en bara, gör nog inte så stor skillnad.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Alla nya gränssnitt har ju en viss inlärningströskel, och det hade tagit hela 2 sekunder att säga att han ska föra musen till nedre vänstra hörnet. Själva metrogränssnittet verkade han ju förstå, hittade explorer direkt.

Hade man satt han vid en ny Mac med deras mus utan synliga knappar hade han antagligen inte förstått att han kunde klicka på den ändå.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte alls, Windows 8 förvirrar till och med mig och jag läser datavetenskap på högskolenivå... Var tvungen att googla för att fatta hur man stänger av datorn! :/

Permalänk
Avstängd

Installerade på min laptop. Big misstake, väntar nu på att få läge att dra in Windows 7 / xp igen.

Det som jag finner roligaste med Metro är dock "Apps". Ska det stå "Prog" i den svenska versionen då eller?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Det konstigaste av allt tycker jag ändå är när man öppnar en "app" från metro, tex Word, så kommer man in i vanliga windowsmiljön..
Tidigare program är inte anpassade för att köras i tabletvariant och då känns det väldigt rörigt att man ska behöva växla mellan metro och vanliga skrivbordet hela tiden. Dom borde göra 2 olika versioner; en för tablet och en för pc! Även om man kanske kommer kunna stänga av metro på pc så kvarstår problemet för en surfplatta då man kommer att behöva metro.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt