Nästan alla svenska hushåll har tillgång till bredband

Permalänk
Melding Plague

Nästan alla svenska hushåll har tillgång till bredband

Bredbandstäckningen i Sverige är nästan fullständig. Under 2011 hade hela 99,99 procent av hushållen tillgång till trådlöst eller trådbundet bredband.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fördelen med ett I-land

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Synd bara att mitt sega 8MBIT inte duger :<.

Fiber till alla pl0x.

Permalänk

Är 3G klassat som bredband då eller?
För min kompis bor åt helvete och han kan inte få internet på annat sätt än uppringt eller 3G.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Räknas trådlöst då också? Plötsligt har ju varenda människa i hela sverige varsin smartphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Är 3G klassat som bredband då eller?
För min kompis bor åt helvete och han kan inte få internet på annat sätt än uppringt eller 3G.

Det klassas som mobilt bredband och har en teoretisk maxhastighet på 16mbit.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att Telia låter en leva kvar på 90-talet med 512Kb/s. Tillräckligt för alla! Nä, jag är inte bitter.

Fiber till folket, snälla!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

200m ifrån Fiber men har man arga grannar och bor på ett berg så får 24mbit(18mbit egentligen) duga

FIBER TILL FOLKET!
och snälla grannar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Räknas trådlöst då också? Plötsligt har ju varenda människa i hela sverige varsin smartphone...

Inte jag Fick sälja min SG2

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Är 3G klassat som bredband då eller?
För min kompis bor åt helvete och han kan inte få internet på annat sätt än uppringt eller 3G.

Undrar också det, jag bor ute på vischan med ett 3G-modem. Vi kan dock få internet här men jag tror inte ens vi fick 1mb/s med det. Telia-paketet inkl. Bredband, telefoni och TV. Men det gick inte ens att titta på TV för att det laggade så in åt helvete.

Töligt att vara en av dom 0.01 procenten.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

100/100 fiber hos mig iallafall :=)

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Rätt skönt att Telia låter en leva kvar på 90-talet med 512Kb/s. Tillräckligt för alla! Nä, jag är inte bitter.

Fiber till folket, snälla!

Är du då en av de 0,01% som inte har bredband, eftersom definitionen sa minst en Mbit/s nedströms? Eller har du möjlighet till snabbare internetuppkoppling via 3G?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Avstängd

Fiber 100/100! I'm special!!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ingen fiber här inte.. bara comhem ..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skäggig legend

Om man skulle fixa 4G så är frågan: Tele2/Telenor eller Telia. hmm...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Fick ADSL2+ sommaren 2006 och det tyckte jag då var alldeles för sent, att folk fortfarande inte ens har det är en skam för Sverige. Själv hoppas man på att få fiber utdraget så man slipper de sega 13mb som man har in i nuläget. Har dock fiber på veckorna då jag jobbar borta i "Storstan". Någon som hört om telias planer på att ta ner det fasta kopparnätet, alltså det som ADSL går på? Dom säger att det finns bra 3G överallt men detta är ju ren lögn. 3G suger.

Permalänk

Mer fiber åt landsbygden! En mbit upp räcker inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fick ADSL2+ sommaren 2006 och det tyckte jag då var alldeles för sent, att folk fortfarande inte ens har det är en skam för Sverige. Själv hoppas man på att få fiber utdraget så man slipper de sega 13mb som man har in i nuläget. Har dock fiber på veckorna då jag jobbar borta i "Storstan". Någon som hört om telias planer på att ta ner det fasta kopparnätet, alltså det som ADSL går på? Dom säger att det finns bra 3G överallt men detta är ju ren lögn. 3G suger.

Nu är ju förvisso Sverige ett av de länderna i världen som har bäst uppkopplingar och har även varit det historiskt. Tar man dessutom hänsyn till befolkningstäthet och geografi så är vi i absolut topp. Har svårt att se att det skulle vara en skam, kanske svårt att inse hur bra vi har det egentligen när man tar det givet.

Permalänk
Medlem

Om jag nu kunde få mer än 0.5 Mbit/s på kvällar i CENTRALA Uppsala vore det uppskattat, bra, tack!

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

alltid denna förbannade bandbredden, när skall det bli ordning på latencer?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Kör på 8 ner och 1 upp. Funkar kalas i spel. 29 ms. Fast 24 hade ju inte varit så dumt iochmed att PS store etc gärna vill att man laddar ner saker rätt ofta. Tar inte superlång tid. Men nog för att det ska kännas lite störigt.

Så, som någon innan sa - mer åt landsbygden!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fick ADSL2+ sommaren 2006 och det tyckte jag då var alldeles för sent, att folk fortfarande inte ens har det är en skam för Sverige. Själv hoppas man på att få fiber utdraget så man slipper de sega 13mb som man har in i nuläget. Har dock fiber på veckorna då jag jobbar borta i "Storstan". Någon som hört om telias planer på att ta ner det fasta kopparnätet, alltså det som ADSL går på? Dom säger att det finns bra 3G överallt men detta är ju ren lögn. 3G suger.

Men va? Ärligt? När? För är det snart så bryter de ju kontrakten om mitt fasta bredband?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Nu är ju förvisso Sverige ett av de länderna i världen som har bäst uppkopplingar och har även varit det historiskt. Tar man dessutom hänsyn till befolkningstäthet och geografi så är vi i absolut topp. Har svårt att se att det skulle vara en skam, kanske svårt att inse hur bra vi har det egentligen när man tar det givet.

Det är förvisso helt korrekt. Däremot så är väl min fundering gällande telia rättfärdigad? Varför ta ner kopparnätet och ersätta med ett trådlöst nät som uppnår 1/10 av hastigheten. Det är inte utveckling.

Permalänk
Medlem

Det är bara i extremt avlägsna regioner de plockar ner kopparn för att det är för dyrt att underhålla det. De plockar endast ner om de kan ersätta med trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Nu är ju förvisso Sverige ett av de länderna i världen som har bäst uppkopplingar och har även varit det historiskt. Tar man dessutom hänsyn till befolkningstäthet och geografi så är vi i absolut topp. Har svårt att se att det skulle vara en skam, kanske svårt att inse hur bra vi har det egentligen när man tar det givet.

En av de få bra beslut regeringen har gjort, gräva ner bredbandskablar samtidigt som de byggde järnvägar om jag inte fått det om bakfoten.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är bara i extremt avlägsna regioner de plockar ner kopparn för att det är för dyrt att underhålla det. De plockar endast ner om de kan ersätta med trådlöst.

Kan och kan.

Som norrlänning (dock inte ute i skogen utan i en ort med 40k+ invånare) så har jag fått läsa mycket i lokaltidningarna om hur "bra" övergången från koppar till trådlöst fungerat. Otaliga människor i olika byar som beklagar sig över att telefonin ligger nere oftare än den fungerar, hur de inte kan nå 112 när det hänt olyckor och hur internetaccessen plötsligt är minst sagt sporadisk (d.v.s. modemhastighet och frekventa avbrott även på bra dagar).

Men det är klart att Telia hävdar att det fungerar bra, annars kan de ju bli tvingade att återgå till koppar eller, ve och fasa, få lov att dra fiber...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

När man läser känner man verkligen vilken lyckad lott man e som har fiber hemma. Men Växjö har ett av Sveriges tätaste fibernät så det är inte så konstigt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

2Mbit här! Har bara väntat på snabbare uppkoppling i över 6 år nu! Det kommer nog snart! ........... Underbart att dom har uppdaterat till VDSL2 i närmaste "by" men vi berörs ju givetvis inte av det... 3G är snabbare men är värdelöst att spela på! JA Ä INTE BITTER!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är förvisso helt korrekt. Däremot så är väl min fundering gällande telia rättfärdigad? Varför ta ner kopparnätet och ersätta med ett trådlöst nät som uppnår 1/10 av hastigheten. Det är inte utveckling.

Ekonomi helt enkelt, eftersom Telia är som vilket vinstdrivande företag som helst numera så lägger man ner om man inte ser någon lönsamhet, precis som alla andra vinstdrivande företag. Man underhåller inte en kopparledning som används i huvudsak för fast telefoni där man har typ 2-3 kunder. Därför ersätter man kopparsträckan med en trådlös länk. Det är helt rätt också för den delen, företag ska inte hålla på med icke vinstdrivande verksamhet. De kunderna som blir drabbade är ju framförallt de som använder fast telefoni, sen händer det nog att en och annan ADSL kund kommer i kläm.

Att kopparnäten över huvud taget underhålls idag beror på att man har intäkter från ADSL kunder, får man bort kopparnäten så kommer kunderna att anamma andra tekniker istället, tex fiber eller fler 3G/LTE/4G där det finns en reell utvecklingspotential.

Sen kan man köra data via NMT nätet, funkar faktiskt riktigt bra där man har dålig eller ingen 3G täckning alls.

Permalänk
Medlem

tycker nästan att mobilt bredband inte ska få heta "bredband" går man över "taket" som dem flesta operatörerna har så är 56k modem nästan bättre. Går knappt att läsa aftonbladet osv utan får oftast fram "sidan kan inte visas"

Har haft mobilt bredband i runt 3år både telia och tele2 säger bara ALDRIG MER MOBILT BREDBAND.

Men nu sitter man på 100/10 fiber från Telia och funkar som en våt dröm